Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3398 ggr
Shadowa
0

Hinder

Hur högt hoppar ni med eran shettis? jag har bara hoppat 40cm. Han går 5 eller 7 ggr i veckan.

sara-ek
0

Jag kan inte rida min shettis;) Men jag tömkör och löshoppar honom istället:) Han hoppar sin egen mankhöjd, 1 meter:)

[Teddy]
0

Är det inte du som undrade om du är för stor för din shettis? Ursäkta om jag tar fel. Men om det är du hoppas jag att du inte rider honom mer, och absolut inte hoppar!!!

För att svara på frågan kan jag säga att min ena vallack, med ryttare har hoppat 1m. Han är själv 101.

Maliiin
0

Håller med #2

Men jag löshoppar min en gång i veckan och då ligger hindrena runt metern och min pålle är 101 i manken.

exitingsvillemo
0

håller med #2, det är väl inte DU som hoppar din shettis? Du är alltför lång och tung för att rida den lilla hästen, för att inte tala om att hoppa den.

Jag har försökt få mitt sto att hoppa när jag arbetar henne på töm, men ett hinder på 20cm kraschar hon rakt igenom… Hon tycker INTE att det är kul att hoppa, så det lägger vi på hyllan:)

Ska prova löshoppa min unghingst dock, han är bättre byggd för hoppningen och hoppar gladeligen över alla stockar i hagen:)

zettan
0

mina löshoppas i töm och ibland har vi gått till ridhuset och löshoppat. Dom hoppar mellan 80cm upp mot 1 m. Dom gillar att hoppa. men jag gör de mkt sällan. Små skutt i skogen gör dom dock när vi är på tur. De var en liten tjej som hoppa 20 vm på ett av stona för ett tag sen. men annars har jag inga små ryttare som kan hoppa dom eller rida dom

[Teddy]
0

OJ vilka storhoppande shettisar!!! Jag trodde min Fritte var unik!! Man ser ju nästan aldrig shettisar tävla. Mina andra shettisar hoppar nog bara 40-60. Det är nog mer normalt för en shettis. Jmfr med halvblod, hur många där hoppar 160?

ingrid
0

Ett hinder tar sig de flesta över även om det är högt. Lägger inte upp mina där. 80 cm som vid treårstestet är alldeles tillräckligt. Hoppar dem hellre på 40 cm  (löshoppning) där de utvecklar sin teknik och inte sliter på senor m.m.

Ahnna
0

#6 Det är stor skillnad på att hoppa uppsuttet eller löshoppa. Många "halvblod" (stora hästar alltså) som tävlar 130-140 kan utan svårighet löshoppa 150-160. Flera av dem tränar sannolikt på enstaka hinder (uppsuttet) uppåt 150-160 ibland också, men tävlar på en något lägre nivå.

Samma med shettisar; de kan löshoppa bra mycket högre än de hoppar stabilt med ryttare. Man får ju tänka på att hoppa en hel bana är mycket mer krävande än ett eller ett par hinder i följd under löshoppning. Det krävs ju också mycket mer av hästen om den ska hoppa en bana, än att bara hoppa över hindrena. Skulle gissa att det är bland annat därför man sällan ser shettisar på så mycket högre höjder än 50-60 cm på tävling.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#4 Min är alltid nonchalant på låga höjder! Men när vi närmar oss 70, då blir han galen! Man ser på honom hur kul han tycker det är! Bockar å busar fram till hindret och efter! Sånt är härligt å se:)  Så din shettis kanske är likadan, måste upp lite i höjd:D

exitingsvillemo
0

#9 värt att pröva, men jag är tveksam…Tungan ute Lägger man upp ett hinder så "lägger hon av" liksom, ingen glädje alls.

Börjar man däremot att jobba henne i dressyren så trampar hon igång ganska ssnabbt, där märks det att det är ngt hon gillar :)

Ahnna
0

#10 Är hon löshoppad helt löst? Utan linor eller grimskaft? De flesta hästar brukar hitta glädjen i hoppningen om de får experimentera helt själva, utan att bli störda av ledaren. Börja med en bom, sen 10 cm upp, sen 20 cm, etc. När de väl hittar tekniken brukar de tycka att det är roligt också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#11 Precis så var det men min! Han tycker det är skittråkigt att hoppa å gå cavaletti men löshoppa! Ja då är det glädje kan jag lovaGlad

exitingsvillemo
0

nopp hon är inte löshoppad, ska absolut prova, får se om hon tycker att det är kul :)

IdaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zally är hoppad 70-80 cm, utan ryttare.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

pinkish
0

jag har löshoppat min stora shettis (110 ca i manke) ca 80 cm men han e bara löshoppad en gång men han tyckte det var skitkul :P laddade gärnet innan… men min lilla ville inte redigt men jag var ensam så tillslut vart jag för trött att springa över hela paddoken hehe ska prova med hjälpare nästa gång hehe.

Hanna-D
0

Jag gör som #7 och av samma anledning. Inför bedömningar "måste" man dock låta dem känna på lite högre höjder, jag ser då till att värma upp dem och sedan höja snabbt för att slippa ta så många språng och för att hålla ponnyn fräsch.

[Rebecka]
0

har löshoppat ginny 110 cm o hon e ca 1 meter i mankhöjd

Jossan-J
0

Isac har hoppat ca 80 cm och är 98 cm (med ryttare)

zelina
0

Ja, det är samma person som frågade om hon är för stor för att rida shettis.

Hoppas verkligen inte att du fortsätter att rida shettisen.

HannaDolly
0

Löshoppar kanske varannan vecka , då ligger det på 1 m. Hon själv är 95 cm i manken . :'D

Så jag är riktigt stolt  (A) Tömkör med mycket bommar på marken med . Ibland så tömkör jag och hoppar , men då ligger inte hindret på mer än 60  , (matte klarar inte av att hoppa så hög :P )

Maliiin
0

Bild på Sixton när vi löshoppade härom veckan:)

Underbar
0

Löshoppning har han hoppat 70 cm, men inte varje gång brukar inte höja mer än 50.

Hoppar brevid ofta brukar hoppa 30 ,40 då=)

SHV-Pysen
0

80 cm är högsta och det tror jag får räcka för lillherrn på 1 meter här om vi inte hittar något bättre löshoppningsställe. Vi har en rundcorall (eller hade, vägarbete pågår så de har tagit bort vår hage med corall för tillfället) som är lagom stor att jobba och löshoppa i men bara små hinder då. Vågar inte ta högre än 80 i den iaf.

Skulle kunna hoppa med honom själv (leda då) men han behöver nog koncentration å fart + någon som inte riskerar att ramla på hindret och förstöra allt, så det utesluter ju mig ^^,

fast det skulle vara intressant att se hur högt han kan hoppa. han är ju inte renrasig shettis å är väldigt smäcker med långa ben. kan bli en fin liten hoppherre om han bara tyckt om att ha ryttare ^^,

ejlina
0

Jag har en maxad shettis som hoppar ca.113 cm enkelt md ryttare xD

kan hoppa högre