Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 747 ggr
Rubiinen
0

Hjälp med selval

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska köpa nytt sele till Cornelia. Hon är ett svart shettissto på ca 1meter. Selen bör ej ligga över ca 3000 och det måste vara baksele, draglinor, huvudlag och naturfärgade tömmar.

Någon som har nåt förslag? Glad

SofieN
0

Det finns väl inte så mycket att välja på i den prisklassen. Jag har en hobbysele ifrån Equilex, den är ganska fin för det priset. Men jag har köpt till en kraftigare och mindre baksele och ett par bruna tömmar.

Aribigga
0

Jag har köpt en mycket fin sele från drive out som jag fullkommligen älskar :D och rekomenderar djupt!

lurvponnyn.vimeddjur.se

PP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Rubiinen (och andra intresserade)!
Jag har en rejäl enbetssele från Holland jag behöver sälja av ekonomiska orsaker. Helt komplett och endast provad. Nypris: 4 200 kr. Jag hade tänkt mej 3 500 kr, men kan gå ner i pris vid snabb affär. Flört

PM:a vid intresse. Reser dock bort imorgon bitti och kommer hem igen söndag kväll (ifall svar dröjer…).

Annette
0

#3. Vilken storlek på ponny passar den till?
Mamma letar sele till Rosa 93 cm. Hon är inne på att köpa en Ideal Harness, är detta något liknande?

SofieN
0

Hade jag haft pengar hade jag varit väldigt sugen på PP´s sele, den ser jättefin ut. Visserligen ser bakselen smal ut, men det verkar den ju vara på dom flesta selarna.

Fast egentligen är jag ganska trött på svart läder men jag har inte hittat någon brun sele i lagomt pris. Sen är det kanske ingen höjdare med brun sele och svart vagn eller spelar det ingen roll?

PP
0

#4 Selen är provad på ponny som mäter 100,5 över manken. Passar förmodligen en lite mindre ponny oxå, då det går att göra fler hål. Mått:

• Brösta: 94 cm

• Nackrem: ca 58-68 cm

• Draglinor: ca 163-178 cm

• Däckel: ca 94 cm

• Stropp för däckelgjord: 23 cm

• Däckelgjord: ca 52 cm

• Stropp för bukgjord: 73 cm (mätt från däckelns topp)

• Bukgjord: ca 48 cm inkl. spännen

• Baksele, rem runt baken: ca 105 cm inkl. ringar

• Baksele, rem över korstet: ca 58-83 cm

Selen har mjukstoppad brösta, nackstycke, däckelgjord och baksele. Huvudlag med dekorationer och droppformad, löpande nosrem. Förstärkta öglor för skaklarna. Den är lika rejäl som Ideal Harness, men av lite enklare läderkvalitet (vilket oxå priset skvallrar om).

PP
0

#5 Bilden på bakselen kanske inte är så rättvis, då den "ställer sej" och blir fotat uppifrån. Den mäter i vilket fall nästan 4 cm på bredden och är, som sagt fodrad med mjuk stoppning.