bockar
min shettis bockar bara man sätter skäklarna i magen på honom och blir känsligare i munnen allt dedär händer på vintern.
Hur lång ska man högst vara för att rida shettis och vad är maxvikten tycker ni.?
Jag är runt 1,60 & väger 36kg shettisen är 109 i mankhöjd
vet inte riktigt

Okej, kolla så han itne har ont i ryggen. Prova coh andvänd rösten ist för att sätta skänklarna i magen, han kanske är känslig där och blir irriterad.
Längden spelar nog ingen roll, de e nog mest vikten man tar efter. Det beror ju på hur stor shettisen är men jag tycker max 55 kg (=
Längden har visst betydelse för hästens balans.

#3 jag vet inte om de e så i hoppning, men inom Monte så går dom itne på längden.

många glömmer att shettisar är urstarka små varelser, som klarar att bära en vuxen man (70-80 kg) ca två mil utan större problem.
för den skull menar jag inte att man ska motionsrida sin shettis om man väger så mycket, eller är "fullvuxen" s.a.s.
var återhållsam med skänkeln, det existerar inte hästar som uppskattar att man sparkar eller sätter skänklarna hårt i dem. försök att använda sätet lite mer istället, och rösten som #2 sa.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#5. Denna diskussion har vi haft här många gånger.
Jag skulle aldrig i livet tillåta så tunga människor rida mina shettisar. Inte 55 kg heller. Det finns andra hästraser man kan rida på som är lämpligare.
Håller med Annette, bara för att de kan innebär inte att man bör. Sen tycker jag 1,60 är för långt, skaffa en större ponny, vad vill man få ut av sin ridning? Sen vill jag nog påstå att längen påverkar balansen…
Delad glädje är dubbel glädje :)
jag har en större ponny men det är inte att han har ont i ryggen eller tt jag är för lång det är bara när man rider ut
väger jag för mkt?

#6 naturligtvis ska man inte motionsrida en shettis när man är så stor, vad jag ville poängtera är att shettisar är bra mycket tåligare än många tror.
att motionsridning på shettis när man är stor inte lämpar sig skrev jag också i mitt inlägg, men jag kanske inte var tydlig nog.

#10. En 70-80 kilos människa får inte ens sitta på mina shettisar. Inte en 55 kilos heller. Jag kanske inte heller var tydlig nog.

#11 jodå, det var du visst det. jag förstod precis hur du menade.
dock är det ofta så att folk tror att hästarna är gjorda av papper, och så är inte fallet. det kan kanske tänkas att avel har gjort en del på sina håll, det är jag också medveten om.
lika fullt ska shettisen (grundhästen alltså) klara stora bördor. det var därför de användes som kolhästar..
men jag har också sett lustiga formuleringar, såsom: (om ett vbl) "han är bara 158 cm hög, så han är inte viktbärande" eller "det är en arab på 148 cm, så jag har räknat ut att du inte får väga mer än 45 kg"
vid vilken cm blir hästen viktbärande? stackars islänningar då! och hur ser den där tabellen ut där hon räknat ut att hästen inte klarar mer än 45 kg?
och nej, jag menar fortfarande inte att man ska slänga upp en 80-kilosklump och bedriva lektionsridning och dylikt på en minihäst.
#0 jag tycker inte att du väger för mycket, däremot är du för lång. Är du för lång så drabbar det balansen, både din egenoch hästens.
Har svårt att tänka mig att ridning på en så liten ponny varkän gör till eller från på din ridning.
Hade du en till, större ponny? Rid den istället och gör ngt annat med shettisen. Arbete den på töm (tömkör) är den inkörd så kör.
Det är svårt för en häst att arbeta korrekt med en lång person på ryggen som inte fixar balansen =)

# 9 Nä du väger inte för mycket
Men jag skulle nog kolla upp ryggen på honom, om det är som du säger att detta bara händer på vintern. Många hästar får ont i ryggen om dom blir kall.
Mitt halvblod hade Back on Track på sig på vintrarna, det hjälpte jättemycket.
okej tack det sista svartet från exitingsvilen hjälpte han bockar inte mera tack så hemst mkt <3
han är en gammal travponny med jättemkt muskeler men han är så pigg när man kör så man inte får stopp på honom.