halt
detta har hänt mig idag.
Jag kom hem från skolan och gick till stallet vid halv tre och tar in hästarna vid 15.40 efter att jag gjort klart i stallet .Vi skullet ta en barbacka sväng jag och lillasyrran hon tog misten och jag tog Robban.När jag gick ner med honom så såg det ut som om han haltade men det var för en nedförsbacke så man ser ju inte säkert.Jag provade att sitta på honom och började skritta framåt jag kände hur han gungade och bara drog bebet efter sig ,så jag satt av.han haltade.
hur skulle du reagera och vad skullle du göra först om detta skulle hända dig?
När hästen haltar börjar man med att undersöka hoven och benet för att se om det finns någon uppenbar orsak till hältan. Är hästen varm i hoven eller någonstans i benet? Kan du känna digitalpulsen? (om du känner på kotledes in och utsida, ganska långt bak, finns ett blodkärl där - man känner normalt i princip ingen puls där, men har hästen ont i hoven (eller nedanför kotan) brukar det dukna rejält där - precis som när man själv har slagit sig på ett finger.
Beroende på vad man sen hittar får man agera utifrån det. Ibland kan man avvakta några dagar och se vad som händer. Verkar hästen ha ont i hoven kontaktar man hovslagaren, annars ringer man veterinären.