Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3729 ggr
Milla
0

lång man

tittade på thiffanys fotoalbum från holland, gud sicka härliga hästar!!!! Alla hade en enorm man och pannlugg, hur gör man för att behålla manen så enorm?????

Måste säga att jag blev stormförtjust i mååååånga av hästarna som var fotade

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pyttis
0

Jaa, vilken hårprakt! Tips mottages tacksamtFlört

ThiffannyJ
0

Hej Milla!! Vad kul att du gillade bilderna!! Det gör jag med. Hästarna där nere var jättemysiga! Många fina manar. Kan det kanske bero på vissa linjer? Många hade som sagt låånga manar!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Och inte så mycket träd i hagarna oftast…

[Anna-N]
0

Ja, verkligen. Otroligt vackra bilder Thiffany. Blir ju inte mindre avis av att du träffat Friso och Balde. De är vackra!

Precis som du säger så kanske vissa linjer har mkt tagel. Mitt Friso sto har man ner till knäna och pannlugg långt neranför mulen. Vet inte riktigt var hon ser med :).

ThiffannyJ
0

Friso och Balade var helt otroliga!! Visste inte innan att jag skulle få träffa dem, så jag blev jätteglad över att få träffa dem, det trodde jag verkligen inte!!

Men jag tror på det här med linjerna, var flera ston som hade liknande linjer där nere som hade enorma manar! Och såg inte ett enda träd i de hagar jag var i. Det var stora öppna fält, så de kunde inte skava emot något. Har även hört att en del har el i boxarna också…

www.minishetland.com

Pyttis
0

5 Vilka fina bilder Du lagt inRäcka ut tungan men om det är så att det kan vara el i boxarna då får det vara för mig iafSkrikandes

VeronicaP
0

Ja jag har också hört det att de har så att de inte kan klia sig någon stans.

ThiffannyJ
0

Ska säga att det inte var det på något ställe vi besökte i alla fall.

www.minishetland.com

Milla
0

# 8 det var skönt att höra.

Inte någonstans att klia sig på…. fy så hemskt. Då har jag också hästar med lite man.

Jag tror nog också att det har en del med linjerna att göra.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

LÅT BLI att borsta i manarna = regel nummer ett! :D

När jag gjorde min hovslagarpraktik träffade jag på ett antal gdk nordsvenska brukshingstar med gudomliga manar, både lååånga och tjocka. Ägaren till dem sa just så, att låt bli att borsta dem, annat än undantagsfall.

VeronicaP
0

Ja vi borstar ju aldrig manarna här ska erkännas det är, om de ska visas , inte ens de som tävlas borstas manarna så där jätte aktivt på utan jag använder mina händer en del där i stället.

Charlotte-Aveback
0

Jag tror också att vissa blodslinjer helt enkelt är mer behårade än andra. Sedan ligger det mycket i att inte borsta manarna så ofta … Flört

VeronicaP
0

Ja det tror jag med att vissa linjer har mer behåring än andra..

moonrose
0

oj oj oj vilka bilder, vilka hästar, vilken avundsjuka det var som drabbade mej akut just nu……….

Håller med om det där med att låta bli borsten!!

[Anna-N]
0

Vi borstar aldrig manarna. Blir det "trollsnurror" eller annat så tar jag det bästa verktyget - fingrarna och reder ut det. Spar mkt tagel!

jojjehanna
0

Jättefina foton, kul att se! Många med otrolig man.

Ellinor Johansson
0

När jag ser någon på en utställning borsta manen med en piggborste får jag rysningar.

VeronicaP
0

borsta manen gör man med en vanlig hårborste *S* min bästa borste åkte ut till hästarna för ett tag sen..

moonrose
0

#18 Samma här. Bästa "fönborsten" finns i "häst-nessesären".

Den e dessutom jättebra när de fäller vinterpäls som värst, tar med sig nästan allt löst. OCH dom älskar att bli "kliade" av den.

thira
0

Tror iaf mer på anlag än hur man borstar! Min erfarenhet är att det är ovanligt med en skäck med lång o fin man, däremot de svarta, speciellt de holländska hästarna har nästan alla jättetjock och lång man.

Pyttis
0

# 20 Jag har också samma erfarenhet, att man ser aldrig någon skäck med så där tjock, lång man som på enfärgade.

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 o 21 Fast våran Dee-Dee N.Q har klart mycket tjockare och längre man än många shettisar , inte lika lång som sin pappas men minst lika tjock.

Manen är delad på bilden , jag har sett flera skäckar med lång man och svans, vi har en åring också Eros som har jättelång man och han är bara ett år..

susanne-s
0

det här stoet har väldigt tjock man och ganska lång…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

en annan bild

www.gullsmyrastuteri.se

tonje
0

Jeg synes 22,23 og 24 har alminnelig lang man. Enig i at de svarte, ofte nederlandske hestene har MYE hårvekst. Jeg har en nederlandsk hoppe selv med enorm man og hale

susanne-s
0

Ja, Tonje. där ligger min i lä Flört

Men jag menade att tjock man har hon.

www.gullsmyrastuteri.se

Miija
0

#25   DET kallar jag mycket man…Wow!

cinna
0

Vi jobbar på det…

"Mina" i februari i år då vi fick hem henne. Förra ägaren hade KLIPPT bort kardborrar…

cinna
0

Och i förra veckan…

bonde
0

Min är skäck med en ganska lång & tjock man. Men vid borstning lossar det massor, så manen borstas sällan.

susanne-s
0

#30 tjusigt.  vad är det för stam?

www.gullsmyrastuteri.se

jullan
0

Exet är också en hårfager

Angel
0

Hm, ja, min definition på lång man är när pannluggen slutar vid näsborrarna och manen nästan ner till benen…

Annette
0

Min 3-årings pannlugg är på god väg mot näsborrarna.

bonde
0

#31 Tyskimport efter Picobello H, ue.Orchis v.d Sandberg. Hennes ettåriga avkomma (okänd far) på bilden här har oxå bra manväxt.

Ponyvon
0

SÅ FIINE PONNIER DERE HAR:O)

Her er mine, den "lille" røde og hvite var på bortlån en gang ved to års alder, siden har pannehårene hennes vært svært tynt og noe korte, jenten som hadde henne "glemte" seg bort under børstingen  så da forsvant nesten all hårprakten. Manen er kommet tilbake ganske bra, men pannehårene…. vi får se:o)

Jeg måtte bare vise mineOskyldig

Yvonne

Midlingur
0

Såhär såg min ponnys man ut tidigare. Öronen pekar framåt, men man ser inte dem pga pannluggen…

Midlingur
0

Mer man.