Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2508 ggr
Maliiin
0

Trickträning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på och tränar lite trick med min shettis. Han kan lite allt möjligt som tacka, backa, buga m.m.

Men skulle vilja lära honom ligga och sitta!

Så tänkte fråga om det finns någon här inne som vet hur man går tillväga med just ligga å sitta?

Gärna bilder oxåGlad

Maliiin
0

Ingen som vet?

SofieN
0

Det är lättare att få dom att sitta om dom får nånting dom kan sitta på. Jag fick ett sto jag hade förut att sitta på en höbal, det var bara att backa henne mot den så satte hon sig.

Maliiin
0

Ja får väl ta fram en solstol eller nåt dåTungan ute Haha!

Nä men undra om det skulle fungera på min pålle! Han skulle nog bara lägga i backen å backa över den där balen! Men jag får väl testa helt enkelt=)

Fler tips?

exitingsvillemo
0

www.dressyr.ifokus.se

Där har du TT som kategori Skrattande

Om det inte är OK att tipsa om annan sajt så får du ta bort inlägget Cattis Glad

Cattis
0

#4 Det är okej att tipsa om andra sajter när det passar, och det gjorde det ju absolut nu.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

h00jff
0

Man kan belöna när de sitter av sig själva… :o) Det gäller alltså att passa på när hästen reser sig från liggande (när den har rullat sig eller när den har legat ner av annan anledning. Fungerar med klicker träning… Fast kan ta tid. Måste vara lättast att först lära hästen att ligga ner och sedan lära den sitta, eftersom många ponnyer/hästar först sätter sig innan de reser sig, då kan man belöna när den sitter…

Maliiin
0

#6 Joo det har jag med tänkt på att de borde va lättare å lära den ligga först. Men frågan är ju hur man går tillväga för å lägga den? Han kan ju som sagt buga så borde ju inte va så svårt å få honom å lägga sig ner från bugningen=)

exitingsvillemo
0

När jag lägger ner Ideal, gör jag som följande:

Om vi utgår från Ideals vänstra sida. Har grimma och grimskaft på, grimskaftet går på hans högra sida, jag lägger höger arm över ryggen och håller grimskaftet på den högra sidan.

Lyfter vänster framben och lägger ett litet tryck över nosryggen, med hjälp av grimskaftet. Samtidigt som jag leder det vänstra frambenet bakåt, under honom. Du kan också ge ett lätt tryck på ryggen med hjälp av din högra arm, som du ju redan har där.

Tillslut lägger han sig. Nu är Ideal väldigt lätt att jobba med och han la sig på första försöket.

Viktigt att komma ihåg är dock att inte dra ner hästen med hjälp av grimskaftet. Motstånd möter motstånd och du ska inte tvinga ner honom. TT ska vara kul för hästen.

Lägg bara ytterst lätt tryck och blir han upprörd så avsluta övningen.

Nu lägger jag Ideal bara genom att leda frambenet bakåt och lägga en lätt hand på ryggen på honom.

Vidare till sitt. Vi har börjat med det men kan det inte fullt ut än.

Men som ngn tidigare skrev så är det lättast att utgå ifrån liggande och sen be hästen resa sig liiiite i taget.

Jag har jobbat mycket med tryck på Ideal, lätta tryck. T ex att lära hästen att sänka huvudet genom litet tryck på nacken är användbart i sitt.

Medans du ber honom att resa sig upp, så justerar du "resandet" genom ett lätt tryck i nacken. Egentligen inte tryck utan bara med ett finger för att markera att du vill att han ska sänka huvudet och inte resa sig påengång.

Maliiin
0

#8 Tack så mkt! Hade för mig att jag läst/ hört nånstans om att man skulle göra så som du skrivit! Men va inte säker=)

Men då e de bara å börja träna då=) Kankse återkommer med bilderGlad

filuraren
0

gu va kul de låter!!! Kanske ska börja trickträna med Busmonstret (Quattr0)Frågan är ju om trickträningen kanske lär honom lyssna bättre? Återstår att se !Flört

Maliiin
0

Det ÄR kul=)

exitingsvillemo
0

jätte-kul Skrattande Lite svårt vissa saker så man får klura lite vad som passar hästen bäst.

Och viktigast av allt, det ska vara kul för hästen också, inget tvång.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag gjorde liknande #8 beskrivning fösta gången efter det behöver jag bara ta honom i buga ha en hand kvar på benet och säga ner så lägger han sig och rätar jag på mig och säger sitt så sitter han.

Efter första gången brukar det inte behövas någon utrustning bara hästen förståt vad du ville.