Ni som har skolbarn
Jag är ordförande i föräldraföreningen på mina barns skola. På vår skola finns drygt 800 barn i allt från föreskoleklass (6-årsverksamhet) till 9:or.
Det är enormt givande att vara med i föräldraföreningen och man får träffa många trevliga människor, både bland föräldrar och skolpersonal. Nu vänder jag mig till er som också har skolbarn för tips och råd:
Varje läsår arrangerar vi 4 - 5 föräldraforum, vilket är kvällar då vi får information från skolledningen, bjuder in föreläsare, m.m. Teman / ämnen vi tagit upp är bl.a. följande:
- Våra barns hälsa (information från skolsköterskan och skolkuratorn)
- Elevråden - elevdemokrati
- Närpolisen och fältassistenterna (dessa är då inbjudna)
- Klotter - ett "pojkstreck" eller en kriminell handling?
- Droger - alkohol och tobak (skolsköterskan och skolkuratorn)
- Att vara tonårsförälder
- Skolmaten - lunch och mellanmål (skolmatspersonalen inbjuden)
Ni som är så kloka och har så många bra idéer:
Vilka andra teman / ämnen än ovan skulle ni tycka vore intressant att komma och lyssna på / diskutera med skolledningen och andra föräldrar?
hur man som förälder ska gå till väga när det gäller mobbing både när det är ens eget barn som mobbas eller ens eget barn som mobbar
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kanon! Tack Milla!

På den skola som mina barn går på så finns det alltid ett trafiktema på sådana dagar. Det dog en pojke i en trafikolycka, visserligen på fritiden efter skolan men på en ny startad skola med 180 elever så kommer han alltid att finnas med. Skolan har varit mycket aktiv i arbetandet för cykel vägar king skolan och nu är det riktigt bra med det i området, tyvärr bor inte vi vid skolan utan i en annan kommun.
Ett trafiksäkerhets teman röstar jag för.
Sen så en dag då man informera föräldrar om Internet och vikten att hålla koll på vad barnen gör vid sina datorer tycker jag också är viktigt och såklart mobbing och att mobbing är mer än bara slå, tjejer är ju duktiga på att vara elaka och frysa ut utan att det märks. Har själv en mobbad dotter och vet hur jobbigt det är att vara en förtvivlad mamma.

sex, (könssjukdommar, att få välja själv, kompistryck.Internet..)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

På vår skola har vi lagt ner föräldraföreningen, det fanns inget intresse.
Nu har ju inte jag skolbarn men är iaf insatt i det då det ingår i mitt jobb till viss del och har läst mycket av det i min utbildning.
- Hur hanterar skolan barn med funktionshinder. Tex. läs-och skrivsvårigheter - elevassistenter.
- Trygghet skola-fritid. Vad gör eleverna efter skolan.
- Trafiksäkerheten till och från skolan.
- Friskvård. Möjlighet till friluftsdagar. Finns det. Är behovet större.
Vad bra att det finns en fungerande föräldraförening. Alla skolor har ju inte det, då det tyvärr inte finns intresse från föräldrarna att engagera sig i sådana frågor.

#5: Men åh vad trist! Hos oss är det ett stort intresse! Dialogen med skolledningen är ju så viktig!
#3: Tack för bra tips! Vilken hemsk upplevelse då ett barn dör i trafiken! På vår skola sponsrar föräldraföreningen skolpoliserna som står vid de kringliggande gatorna varje morgon mellan kl. 07.50 - 08.20 då de flesta barn anländer till skolan. Skolpoliserna syns väldigt bra och har en lugnande effekt på morgontrafiken!
Vi har också haft internet som tema ett tidigare år ("Unga och Medier") och bjöd då in Anette Holmqvist som jobbar på Myndigheten för skolutveckling. Hon samarbetar med Medierådet i ett EU-projekt kring säkrare internetanvändning för barn och ungdomar. Hon hade många bra tips och råd kring barn och deras internetanvändning!
Vad gäller mobbing så har vår skola en mycket klar handlingsplan! Om mobbing misstänks så sätts det omedelbart samman ett trygghetsråd med skolsköterska, skolkurator, lärare, föräldrar, rektor, m.m. inblandade. Man tar direkt tag i de inblandade barnen och håller de under "bevakning". Varje klass har dessutom minst två klasstödjare, vilket är utvalda elever som skall hålla ögonen öppna på rasterna och fritiden och larma läraren om de misstänker att någon är mobbad eller känner sig utanför.
#4: Sex är ett jättebra tema för de äldre årskurserna, inkl. kompistryck, m.m. Kan dessutom kopplas samman med alkohol och droger. Tack för tipset!

#6: Barn med funktionshinder är ett bra tema! I takt med att resurserna begränsas så slår det oftast hårdast på just denna grupp av barn. Tack för tipset, Anna!

#7.Det är inget jag saknar. Det fungerar alldeles utmärkt utan.
En annan sak jag har funderat på om det verkligen är nödvändigt är klassföräldrar. Vad har de för uppgift mer än att köpa presenter till lärarna?
Vår skola har också ett sånt team för mobbing, tyvärr fungerar det inte. Fanns en flicka som var väldigt utsatt och hade så varit under hela tiden. Flickan är dag 12 år. Alla i teamet viste att hon var utsatt och ställde väl upp hjälpligt. När sommarlovet var slut så kröp det fram hur fruktansvärt dåligt flickan mår i skolan. Hon hade pratat med en av sina chatt kompis och där sagt att nu orkade hon inte mer utan funderade på att ta sitt liv.
Fruktansvärt hemskt! Tösen är bara 12 år men hon orkade inte med livet längre. Vet att föräldrarna ringde läraren och rektorn innan skolan skulle köra igång igen och svaret dom fick då var " Oj, var det så allvarligt, det har vi inte märkt"
Ja barn med funktionshinder är en jätte bra sak!! Dom kommer oftast i kläm om inte föräldarna skriker sig hesa. Tro mig jag vet!! Har en 14årig son med ADHD och som vi har fått kämpa för att få den hjälp han behöver och SKA ha.

#10: Usch, stackars flicka! Och bara 12 år gammal! Så får det verkligen inte gå till - att ingen egentligen vet hur dåligt hon mår! Som förälder i ett sådant läge skulle jag vänt upp och ner på hela skolan tills dess att de mobbade barnen slutade med sina trakasserier!
Men här ser man ju också hur viktigt det är att föräldrar och lärare har en bra och ärlig dialog så att föräldrarna verkligen kan förklara hur barnet känner sig - och lärarna kan ta det till sig. Det får ju inte vara som att prata inför döva öron …
nej precis. Men nu är det mycket bättre för föräldrarna gjorde precis som du skrev rörde upp hela skolan och tog kontakt med föräldrarna till dom som hade utsatt flickan. Så nu är det lugnare och det får vi hoppas att det kommer att förbli så.
Kan inte låta bli att fundera över hur många barn som mår dåligt som ingen uppmärksammar.

#7 jag har varit klassförälder innan vi flyttade och vi (klassföräldrarna) hade såååå roligt!! vi fixade med fester och utflykter mm
(för 7 åringar)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Angående mobbning och hur barnen verkligen mår…
jag var själv mobbad i skolan så detta ämne berör mig
För några år sedan påbörjade jag lärarutbildning - som jag sen hopade av av olika skäl, men det hör in tetill saken.
Efter den praktik vi var ute på hade vi en genomgång och nån av kurskamraterna hade varit i en klass där det fans en pojke som mobbades REJÄLT. De hade gjort "allt" för att hjälpa pojken, tyckte det, men inget funkade så nu hade de gett upp! JO, du läste rätt!!
Jag regerade DIREKT på detta och påpekade att de ju förstör killens liv framöver också, på detta sätt! Jag blev jätteupprörd!! Och ännu mer upprörd blev jag när läraren, som dessutom är barnpsykolog svarade mig med att "SÅÅ farligt är det nog inte!"
OM till och med utbildad psykolog bagatelliserar mobbningens långtidseffekter på detta sätt, då är det inte konstigt om lärare och annan personal också gör det!
Det händer fortfarande då och då, fast numera väldigt sällan, att jag blir påmind om hur jag hade det när jag gick i skolan. Senast jag bröt ihop pga det var när det kallades till återträff, 15 år efter avslutad grundskola…
#9 våra klassföräldrar är sammankallande för att ordna aktiviteter för elever + familjer. Eftersom vi har åldersblandat så ordnar år 3, 4 och 5 varsin aktivitet. Tex julfest, läger och disco eller kanske grillkväll.
#0 vilken trevlig skola det verkar vara med ett bra upplägg. Är det en friskola eller kommunal skola? Kul att du valt att vara med och engagera dig.
Jag tycker mig märka att det finns ett behov hos många föräldrar att bara få prata med andra om regler etc. Tex vilken tid barnen lägger sig, datortid, TV-program, mobiltelefoner, internet etc. Ni vet, hemma säger barnen att "alla andra får" och det tycks vara svårt som förälder att ståemot. Men är det så att "alla andra" verkligen får? Så mitt tips är att ha rena diskussionskvällar där de kanske i grupp får diskutera sådant de känner behov av.

#17: Det är en kommunal skola - men den är verkligen bra.
Håller med dig om att många föräldrar egentligen bara vill komma och prata med andra. Det underlättar verkligen både för föräldrar och lärare om man kan ha en några gemensamma regler på hemmaplan. "Alla andra får" har man ju fått höra några gånger. 

#15: Personligen tycker jag det är ofattbart att så många barn far så illa - och att ingen verkar kapabel att göra något för att hjälpa dem! Det måste trots allt bottna i att ingen riktigt förstår hur illa det är - eller inte riktigt vill förstå …
Visst är det jobbiga situationer att bli indragen i men det är ändå ingenting mot hur jobbigt det stackars mobbade barnet har det. Jag är övertygad om att det kan ge men för livet.
#18, kul att den är kommunal, det är bara att gratulera er till en bra skola, vilken form den än hade men jag var lite nyfiken dessutom…
Hej #0 , detta är inget direkt svar på din fråga men jag kände att jag ville visa er hur vi har det här i Dalarna.
Först vill jag säga att det är roligt att höra att ni har en bra skola, det är viktigt att "vårda"sådant och engagerade och aktiva föräldrar tror jag är en bra grundstomme i en väl fungerande skola !
Jag och min man valde rätt tidigt en icke kommunal skola åt våra barn. Ett val som vi inte ångrat en sekund. Vi valde tryggheten som första handsval för våra ungar. Det vill inte säga att vi vill överbeskydda dom på ngt sätt utan att låta dom få 7 lugna och trygga år i början. När dom sedan skall upp på högstadiet så har dom iaf fått en bra start.
Våran skola är en gammal byskola som lades ner och startades av ett gäng föräldrar igen.

Våran skola är liten, föräldraengamanget gör att vi har "råd" till att ha mer personal.
Jag sitter i styrelsen och tycker att det är riktigt, riktigt roligt att se hur ALLA barnen syns. Ingen eller inget blir lämnat åt slumpen…
Men så har vi ett "tak" på elevantalet oxå. från förskolan till åk 6 så är det ca. 80 elever. Det känns riktigt mysigt…alla vet vad alla heter osv. Det "tråkiga" är väl att vi börjat få kö till skolan, ngt som inte varit förut. Jag tror att fler och fler ser skolan med ändra ögon. En skola som inte ser mobbade barn, barn som far illa på ett eller annat sätt där vill väl inte ha sina barn heller. Nu har vi ett system som ger föräldrar med barn på skolan förtur till syskon som skall in så småning om.
I Solvarbo skola har vi:
- Ett individuellt arbetssätt med stor respekt för varje enskilt barn.
- Tidig läsinlärning med barnen i förskoleklassen.
- Vår fadderverksamhet.
- Tidigare engelsk-undervisning.
- Drama för hela skolan varje vecka.
Gå gärna in på skolans hemsida: www.solvarboskola.se
Ha det bra i höstrusket!
Ps. Måste till lägga att detta är inte heller ngn sekt/religiös skola på ngt sätt, utan en liten rar friskola med samma skolplan som en kommunal skola. Lika den "vanliga" skolan fast mkt mkt mindre…..

#21: Kul att ni också är nöjda med era barns skola! Jag kan känna igen en del av "tänket" även på vår skola (individuellt arbetssätt, läsinlärning, fadderverksamhet, engelsk-undervisning, m.m.).
Jag är oerhört glad över att vår skola, som är kommunal, ändå håller en så hög kvalitet. Samtidigt är det bra att det finns friskolor, många med speciella inriktningar, som ett alternativ, så länge kvaliteten upprätthålls och barnens möjligheter och rättigheter tas tillvara.
#23 ja kvaliteten är viktig för våra barn. Absolut! Men visst känns det skönt när man har en glad unge som verkligen vill till skolan. En som alltid är glad när den kommer hem. Det värmer Hjärtat, för barnen är ju trots allt det bästa vi har.