Respekterar inte elstaket!
Hur skulle ni ha gjort med ett föl som har så mycket päls att elen inte känns?
Jag blir nämligen totalt skogstokig vilken minut som helst - imorse hann hon vara ute i hagen i 1½ timme innan hon "råkade" ta sig ut!
Att hon bara är drygt 60 cm hög gör ju inte saken bättre - lägsta tråden hänger cirka 15 cm över snön (packad "is-snö") men den kör hon bara upp med nacken och springer ut. Ska man behöva spola hela bebisen i duschen varje morgon för att hon ska känna elen eller?
Jag vill helst inte ha grimma med "antenner" på henne eftersom hagen består av skog med mycket pinnar och grenar som hon kan fastna i, samt att hon diar fortfarande. Har svårt att tro att morsan gillar att få antenner uppstoppade under magen! 
Tips? (Jag kan inte förbättra elen mer, har redan lite för starkt aggregat för hagens storlek.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

oj vad svårt!
jag vet folk som lett hästarna på tråden/elgrind med flit och "fått resultat" men jag vet inte om jag tycker att det är en så god idé direkt..
jag hade ett gotlandsruss som hoppade ut mellan grindarna (hade 3 st ist för de vanliga 2) och det gick helt enkelt inte att få henne att sluta med det på annat vis än att se till att det alltid var mer spännande i hagen än utanför.. (fler högar med hö, pinnar och grenar att gnaga på och en fotboll (!) som hon lekte med)
men hon var iofs vuxen..
om du vet att hon använder huvet att köra upp tråden med kanske du kunde klippa henne lite? låter iofs också ganska brutalt, men..
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag skulle nog börja fundera över varför hon inte vill vara där, är någon elak mot henne?

#2 Nejdå, hon är flockens lilla gangster i största allmänhet och älskar att vara "på rymmen" och galoppera runt i trädgården. (Jag tycker inte att det är lika kul, dock, och inte hennes mamma heller!)
www.stuteriprecious.se

#1 Fotboll är nog det enda jag inte har provat!
Ja, och att klippa ansiktet på henne… Men eftersom hon kör upp trådarna med nacken så skulle jag ju behöva klippa bort all man, ju.
Som hon för övrigt har rätt mycket av för sin ålder, tycker jag.
www.stuteriprecious.se

#4 verkar som du får klippa "travarnacke" på den lilla spjuvern
, för jag misstänker att fotbollen kommer vara intressant i 2,18 minuter (max) om man läser dina inlägg

Jag hade ett föl som inte brydde sig om elen.
Såg honom själv ta stöten, backa ett steg och sedan gå på staket och mellan trådarna iaf.
Det slutade med fler trådar med max 2 dm mellan.

#5 Max 2,18 minuter! Det låter som en lååång tid! 
#6 Visst blir man glad? Men just nu har jag cirka 20 cm mellan trådarna och det funkar inte i alla fall…
Jag vill ha trästaket!!!
Gärdesgård eller nåt…
www.stuteriprecious.se

#7 Hoppsan, då är det en riktig vilding.
Jag hade en paint/connemara korsning så han var ju inte så liten fast han var föl.

#7 haha, ja, det kanske var att ta i i överkant=)
funderat på betongbunker?
Snö/is ?
Är hästen överhuvudtaget jordad, när de står på snö är de så dåligt jordade att de aldrig känner någon stöt.
Rigga upp jordtrådar mellan eltrådarna så smäller det rejält när hon tar i dem samtidigt. Det känns även som små stötar när hästen tar i jorden separat.
Se till att INGA TRÅDAR TAR IHOP då blir det ingen ström alls!

#10 Vad menar du med "rigga upp jordtrådar mellan eltrådarna"? (Nej, inga trådar går i kors. Elmätaren visar att det är el i alla trådar.)
#9 Ja, betongbunker, plåtväggar, gunnebostängsel… Jag har tänkt på det mesta! Hade jag råd med materialet så hade jag börjat knyta gärdesgård redan nu, det lovar jag!
Har precis varit ute i en timme och riggat om trådar, dragit en ny tråd ännu längre ner (5-6 cm ovanför marken) och borstat hela fölis huvud och hals med en blöt borste. Tror inte att det har nån direkt effekt eftersom det är minusgrader ute och vattnet säkert fryser inom kort, men det var värt ett försök.
www.stuteriprecious.se

#11 Trådar som enbart är kopplade till jorden skulle jag tro att hon menar. Übereffektivt!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#11 som du sliter och kämpar!!
vårt staket har elrep uppe och nere och en tunn eltråd på mitten. Sen sitter det en jordkabel (som går från minus på aggregatet till mellersta tråden) och de andra trådarna går då till plus. även jordspett.
kanske värt att prova om du inte har?
#11 är hon helt naken eller har hon grimma på?

#12 & #13 Jag är inte så teknisk så sorry om frågan är dum…
På mitt aggregat finns en jordmojäng (ser ut som en skruv) som man fäster en jordkabel i, som går till jordspetten. (Och det är så jag har gjort.) Var sitter plus och minus? Jag har bara sett en skruvmojäng där man kan fästa jordkabeln, det står inget om plus och minus på den… El och sånt har aldrig varit min starka sida!
#14 Helt näck.
www.stuteriprecious.se

#15 behåll jordspettet som det är, det är bra att ha.
jag är heller ingen stjärna (får hjälp av pappa) men som jag förstår det kopplar man strömmen till hagarna till plus på aggregatet (blixtteckenanslutning). om du lägger till en mellantråd på hagen och kopplar denna till minus (jordskruven), så ska det tydligen få jordeffekt, även med mycket snö (funkis hos oss i ångermanland iaf).
hoppas du förstår nu, jag är inte helt säker själv=)

#16 Men drar ni två trådar från jordskruven då? En till staketet och en till jordspetten? Det skulle inte få plats på mitt aggregat, det är redan ett himla helsike att få dit tråden som går till jordspettet. (Tog loss den när jag flyttade hit, det skulle jag aldrig ha gjort! Jösses vad jobbigt det var att få dit den igen!)
Jag har som sagt en tråd till jordspetten från jordskruvmojängen och en tråd till staketet från blixtskruvmojängen. Alla trådar är sammankopplade till ett "system".
www.stuteriprecious.se
#16 du menar att man struntar i jordspettet och direkt-kopplar till tråden? Har jag förstått det rätt då?
Istället för att koppla jordkabeln till spettet så kopplar man den direkt på tråden?

#18 Fast jag skulle ju behålla jordspetten som de var…?
www.stuteriprecious.se
kanske är onödigt att ta bort det, då du lätt kan koppla tillbaka när snön försvinner
eller jag vet inte

#17 och #18, nej nej! behåll jordspetten så gott det går!=)
man knycklar dit en ledning till, men beroende på aggregat kan det ju vara mer eller mindre lätt..
#17, ja, en ledning går till jordspettet. en annan går till mellantråden på staketet.
#16, nej, jordspettet skall vara kvar. sen lägger man ytterligare en som går till mellantråden på stängslet. på så sätt jordar det när hästen tar i över (plus) och mitten (jord) eller under (plus) och mitten (jord); vilket innebär att även om det är snöigt och besvärligt så kommer hästen att få en stöt.

de får förresten en stöt om de bara tar i över eller under också..
ååh, jag ser hur snurriga mina förklaringar är!! jag hoppas ni förstår nånting utav dem iallafall..

Varför inte ha grimma på henne och göra en parabol/antenn i grimman så att hon slår i den varje gång hon tar sig ut så får hon en stöt, så har jag gjort med någon *rymmare* ibland och det funkar kanon bra behöver bara ha det ett tag sen lär de sig att det gör ont…

#23 Som jag skrev i #0 så diar hon fortfarande och jag tror inte att hon kommer in under morsans kalaskula med en antenn på skallen. (Men det skulle se himla kul ut!
)
Nu har hon varit ute i cirka 1½ timme utan att rymma - det tar sig!
www.stuteriprecious.se

#23 men längre upp i tråden står det att hon vill undvika att ha det eftersom det är skogigt i hagen plus att fölet fortfarande diar..

#22 Har du bara 3 trådar i din hage eller hur menar du? Jag har 5 trådar i min fölhage, plus den som jag drog nyss. Hur är dina trådar kopplade till varandra? Är det bara "vanlig" el i två av dina trådar och "jord-el" i den tredje?
www.stuteriprecious.se

#26 ja, jag har bara tre trådar oavsett häststorlek=) men jag har iofs inga föl..
i min hage är det "vanlig el" i översta och nedersta trådarna och "jordel" i den mittre. (övre och nedre till blixten som ett "vanligt" staket och den mittre till jordskruven ("minus"))
fungerar iallafall utmärkt på mina shettiskillar, även hingsten, trots att det går två stora, flotta ston två meter ifrån deras hage=)

#26 i din hage skulle jag då ha tagit de två översta och två nedersta till "vanlig el" och den mittersta till jorden.

#27 Det funkar nog inte i min hage då, eftersom alla mina trådar är ihopkopplade till ett och samma system. Dessutom kommer inte fölisen åt två trådar i taget, hon rör mest den undre tråden när hon går ut. (Fråga inte hur hon lyckas! Jag såg henne formligen rusa tillbaka in i hagen häromdagen när hon varit utanför en stund - den undre tråden böjde hon upp men de andra trådarna rörde sig inte en millimeter.)
www.stuteriprecious.se

#26 Kan ju vara ett bra sätt att få henne att sluta dia 
Snurrar du och gör en ordentlig antenn så är det inte större risk att hon fastnar med den än med man eller svans .
Men jag hade ju aldrig velat ha ute ett föl som rymmer hela tiden , ibland får man välja av 2 onda ting.
Du kan inte dela på dem nu då ?

#30 Hon är inte ens 6 månader gammal, så nej, här blir det ingen avvänjning!
Men visst hade det varit praktiskt.
www.stuteriprecious.se

#29 aj då. ja, då blir det nog svårt med "mitt" system..
återstår fotboll och betongbunker!

#32 Som sagt, alla trådarna sitter ihop i varandra.
Men hur hade det hjälpt om jordelen suttit i den mittersta tråden? (Om den var "fri" från de andra trådarna.) Måste hon inte komma åt den också för att få en stöt?
www.stuteriprecious.se

#33, nja, hon får ju en stöt oavsett om hon kommer i kontakt med jorden eller inte, men tar hon i jord och "plus" samtidigt så blir det definitivt en smäll. när det är snö och vinter kan det ju vara lite si och så med strömmen i stängslet, och har man "vanlig" och jord i sånt avstånd att de automatiskt tar i bägge samtidigt om de försöker komma ut eller så, så blir det en smäll oavsett om det är snö eller ej.
det här systemet har jag iofs på nästan alla mina hagar året runt, och det är inte bara effektivt för hästarnas del (mina är såna snälla som i regel inte går på staketet heller.. utom valacken kanske) utan också för hund, räv, rådjur, älg och snoriga, elaka barn
det finns inte en hund i hela byn hemma som går närmare våra hagar än 25 meter=)

#31 Nä det kan jag förstå då , men du har ingen annan hage som just bara de 2 kan gå i och sätte lite *starkare* ström där ?
Jag tror det är svårt att lära henne nu när hon har så mycket päls. Vi låter fölen gå på stark el från de är mycket små. De får lära sig på den hårda vägen att respektera staket och det sitter i hela livet.
jag har bara tre rep och det fungerar alldeles utmärkt….
Ahnna, du får sätta fårnät där hon brukar ta sej ut, om det bara är på något ställe…
#11 Även om du har STRÖM i dina trådar kan fåglar sitta helt obesvärat utan att det spottar o fräser i strömmen, eller hur?
De är inte JORDADE!
På vintern när det är snö eller för all del frusen backe är hästarna mycket dåligt JORDADE.
Då kan det hjälpa om man sätter trådar från jorden på aggregatet (precis som cattis nämnde) MELLAN TRÅDARNA med ström (och som ovan ta absolut inte bort jordspetten, de behövs ju på sommaren).
Men se till att trådarna INTE TAR IHOP för då blir det kortslutning och strömmen tar sin väg där trådarna tar ihop (det är ju därför hästen får en stöt när den tar i båda trådarna, strömmen tar den vägen)!
Detta är samma princip som alla sk polarband, vinterstängsel som försäkrar att hästarna jordas genom att ha en strömtråd överst i bandet och en jordtråd nederst i bandet med bara själva plasten mellan för att trådarna aldrig ska kunna ta ihop (utan hästens hjälp).
Ett stängsel med jordtrådar kräver mycket övervakning för att försäkra att trådarna inte tar ihop.
Sätt på henne en välanpassad grimma och sätt en kedja i understa "ringen" som hänger lite. Då stör det inte mamma-häst när hon diar.
Som förstärkning kan du linda ståltråd runt hela grimman och fästa i kedjan. Lägger hon kedjan mot tråden så smäller det. Men då krävs det ju att hon sticker ut skallen över den understa tråden.
Antennen är mycket effektiv, men det funkar ju somsagt inte så länge hon diar och det ska du väl i största möjliga mån försöka få henne att göra enstund till =)

#35 Nej, dessvärre har jag bara 2 hagar och den andra har just nu 3 trådar som ligger under snön. (Packad is som inte går att skotta bort.) Så släpper jag henne där får jag nog börja jaga henne i trädgården direkt! 
#36 Hon har gått på stark el sen födseln och det har inte varit några problem alls förrän nyligen. 
#39 Ja, med tanke på vilka sjukdomar och annat som drabbat henne under hösten så lär hon får gå kvar hos mamsen till sommaren börjar eller nåt. Vågar inte riskera någonting med henne nu, så avvänjning ligger lååångt fram i tiden! 
www.stuteriprecious.se

Har haft samma problem som dig. En dag hade en av fölungarna bara kommit på att det var mycket roligare på andra sidan staketet.. Och den lilla ovanan har suttit i sedan dess även när hon blev äldre.
Har nog provat det mesta, men har nu en permanent lösning på problemet. Träplank som nedersta tråd.. Den kan hon omöjligt lyfta upp med nacken.
Men hoppas du kommer på nåt sätt att hejda din lilla fröken på, men för mig var träplank sista utvägen.

#41 Jag har sagt redan från början när jag flyttade hit att jag ville ha trästaket, men ekonomin har inte räckt. Jag vill ju inte ha de billigaste tunna brädorna som finns, utan lite rejälare grejer. De ska ju inte bågna och knäckas om ett föl lutar sig mot dem, liksom.
Hoppas att jag får ihop tillräckligt med gröna för att köpa brädor till det nedersta varvet i alla fall under det här året. *håller tumme*
www.stuteriprecious.se

Nä, gratis är det ju inte.
Tycker själv att det räcker med plank nederst och sedan 2 trådar över. Vill ju gärna se mina hästar och inte bara staket
(även om staketet blev fint det med när vi rödfärgade det)

#43 Eftersom jag har ett fullblod också så vill jag gärna ha trästaket både över, under och i mitten om jag får välja. Tycker att det är snyggast så också. (Jag är lite estetiknörd!
) Men det har som sagt inte funnits pengar till en massa trävaror - eller jo, i somras fanns det men då blev det en massa stängselmaterial och grejer, helt oplanerat, samt att det under hösten kom veterinärräkningar på över 30.000:-… *Näääääää!!!* Så nu sitter man här igen och funderar på hur saker ska kunna lösa sig av sig själva.
Självklart börjar fölisen rymma då, när det verkligen inte finns pengar till trästaket. *morr, svordom*
www.stuteriprecious.se

Aha, jag har ju mina stora ridhästar i annan hage än ponnysarna, men då förstår jag att du helst vill ha trä hela vägen upp så att säga.

#45 Ja, eller alltså, fullblodet behöver inte trästaket eftersom hon respekterar elen, men när det är strömavbrott känns det alltid lite nervöst att bara ha elband. Och så blir det rätt mycket snö här på vintrarna så det hade nog inte skadat med fler brädor än bara längst ner! 
www.stuteriprecious.se

Snö, vad är det? Vi har bara gyttja eller frusen gyttja här 
ta en vattenslang o spruta på henne när hon tänker krypa under =P
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#48 Det är liiite svårt på snöigare breddgrader (förmodar att ni har mest plusgrader på vintern).
Is rinner så dåligt!!!
# 48 Hoppas du skämtar?
#50 Jag tycker att det var en ganska häftig idé. Jag brukar spruta vatten på dom om dom ex biter i slangen då jag fyllar karet.

Jag vill hellre ha hästar som inte är rädda för sprutande vatten så det tänker jag inte använda som bestraffning, minusgrader eller ej. (Dessutom har jag ingen vattenslang som räcker så långt!)
www.stuteriprecious.se
#52 Tror faktiskt inte dom blir rädda för det på det viset. ett fullblod hade blivit rädd för livet men inte en shetlandsponny.
Jag hade inte vågat släppa ut fölet om den hade gått under hela tiden, inte innan man fixat en lösning. Ett föl som går ut gång på gång lär göra det som vuxen sen också och då får man ett helsike.

#53 Vad har du träffat för fullblod?
Min donna säger inte flasklock om man sprutar på henne, men möjligen tar hon ut sin utstuderade hämnd vid ett senare tillfälle istället…
Fölis har (faktiskt!) inte gått ut sen igår morse - jag är imponerad själv. Jag drog ju en ny tråd ännu längre ner och det verkar funka just nu i alla fall. Jag kan ju inte gärna ha henne inlåst resten av uppväxten bara för att hon har kommit på att man kan krångla sig ut ur elbandshagar.
www.stuteriprecious.se
#54 Du behöver inte vara spydig… du har fått hur många tips som helst. Va ju bra om det funkar med en tråd till. Jag har min understa tråd nästa nere vid marken och har aldrig haft några problem, peppar peppar

#55 Jag har inte varit spydig heller, vilket du hade insett om du hört mitt tonfall.
www.stuteriprecious.se

#39 Det med kedjan skall jag prova på blivande 4 åring. Hon har nu börjat rymma igen. Fattar inte varför. Tråkigt har hon inte. Stor hage med sina bästa kompisar, skog och kupperad. Har även jag 3 trådar. Många bra tips i denna tråden.
Annha, jag skulle sätta en ren ståltråd längst ner! Inbillar mig att de "känner" den elen bättre när de har päls än vanlig rep/band.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#58 Det är helt sant det… den ger ström lite mer "direkt" än vad repen gör. Och band är helt värdelösa. Jag har ståltråd i mitten av någon hage och två rep, ett ovan och ett under
#53 och här var det till att dömma andra raser
.
Jag har iallafall 2 shetlandsponnyer med mycket nerver i och skulle aldrig komma på tanken att göra något sådant med dom 2.
Äldsta stoet skulle jag kunna göra det med, på skoj, hon kan ta det på rätt sätt och är också van vid att bli duschad och dyligt.
En fölunge som man ska till att vänja vid att bli duschad ska man nog akta sig för att utöva duschning som straff.
I våra staket hemma så är det två kraftiga träslaner med ren ståltråd mellan. I våra tillfälliga hagar (dem med tramp pinnar) så är det två trådar (band) och i mitten en ren ståltråd. Mätte upp att vi har 9200 volt i vinterhagen. Ingen har gått ut eller varit på tråden, (inte heller något vilt har varit på staketen)
Vad intressant, vad har ni för aggregat?
(mitt kan bara komma upp i 6000 volt fast det börjar ju ha några år på nacken så jag skulle gärna byta upp mig)

Mitt aggregat har också kommit upp i över 9000 volt, men min nuvarande elmätare har bara 5000 volt som max, så om alla lampor lyser så är det 5000 eller mer. (Men hur mycket mer går ju inte att sia om.)
Ståltråd tror jag också ger bättre "kick" än elband även på pälsbeklädda små fölisar, men eftersom man gör sig riktigt illa om man tar på elbanden närmast aggregatet så skulle jag gissa att ståltråd ger regelrätta brännsår.
Sist jag fick en stöt av mina elband hade jag ont i fingret i flera timmar efteråt och efter det stänger jag alltid av elen när jag ska in i hagarna!
En kompis till mig fick också en stöt en gång och sa att det svartnade för ögonen, men han kanske är känslig… 
Lillfian har stannat i hagen sen i onsdags i alla fall.
www.stuteriprecious.se

Min strömmätare går bara upp till 6000 och så bra ström har jag i allafall men kan ju inte säga om det är mer heller ju ;-)
Jag ska kolla vat agregatet heter. Ingen av våra pållar har fått brännmärken från ståltråden.
Brännmärken av ståltråden får dom inte, då skulle det inte vara lagligt.
Ahnna, du skriver du har band och inte rep? Repen är stummare och svårare ta sej ur samt att dom brukar ha fler eltrådar i sej än band…

Idag har Joystick blivit kallad både de ena och de andra.. Inte så snälla saker va de heller.. Han stack överlycklig ur hagen 2 gånger.
Å lämnade sin polare ensam och ledsen kvar..
Ett par timmars grävande i hagen för att få bort snö och is överallt. Satte dit nya isolatorer och drog en extra ståltråd och satte dit ett järnspett extra för bättre jordning..
De gav resultat.. En SUR Joystick står nu mitt i hagen. Kom inte ens galopperande med Krutrök när jag gick ut för att ge de kvällsmaten. I normala fall kommer han galopperande som ett skott..
Tror jag i morgon ska sätta på en kedja från ett av Krutröks bett på grimman ett tag så han verkligen inte försöker sig på nåt sånt igen.
Anna-Carin

#66 Jag har ett elrep långt ner och resten band.
www.stuteriprecious.se