Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2390 ggr
ejlina
0

banta shttis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en shettis som är jättetjock hur sk man få honom smalare han är ca.89cm i manken så jag kan inte rida honom men han är inriden fast han bara är 4 år man ska väll inte rid in dem föränns de är 5?

SofieN
0

Finns ju andra sätt att motionera. Longera, tömköra, promenera, löshoppa? Är han inte inkörd?

Hur mycket mat får han? Du kanske kan blanda ut höet med lite halm?

tinyteddys
0

Vi har två st shettisar. Ett sto och en valack. Jag kör med dem båda två.  Fast nu har det varit så himla kallt så det finner jag bara dumdristigt att göra det. Jag har en rockard och kör med dem så fort jag hinner. Då de går på lösdrift så får de bara grovfoder av bästa kvalite. Men på sommarbetet är det ju lite svårt att styra deras energiintag. Därför tycker jag att om man varierar träningen lite grann.

Jag brukar gå med dem rakt ut i skogen och har även med mina hundar. Det märks på dem båda att de blir glada att få både köra och gå i terrängen. När jag kommer hem är de helt svettiga och kastar sig i ligghallen och rullar sig så härligt efteråt!

Försök att variera träningen med dem så går det nog bra.

sus-sharon
0

var försiktig när du bantar honom bara! bantar man dem för fort kan man orsaka leversvikt på hästen, vilket är allvarligt och inte så kul, förstås.

min shettishingst var väldigt, väldigt överviktig när jag fick hem honom. tog ut veterinär (av andra orsaker också) och rådfrågade honom, ställde foderstat med veterinärens hjälp och så. (ställdes på grovfoderstat = hö, vatten och någon morot till kvällen. Inget kraftfoder.)

min får 3 - 4 kg hö dagligen och upp till 4,5 - 5 om det är smällkalla vintern. från början motionerades han inte så mkt av mig, utan gick i stor sommarhage med sin kompis - och de motionerade varandra duktigt vill jag lova=)
efter några veckor (4-6 veckor nånting) började jag ta ut honom dagligen, ca 10 min varje gång och ökade successivt längden på passen. efter ett par veckors promenerande introducerade jag även lite bommar och hinder för honom, och han fick gå cavaletti och hoppa små, små hinder (20-30 cm).

det viktigaste är dock att du går långsamt fram. chockbanta honom inte och plocka för guds skull inte bort allt grovfoder (tyvärr vanligt) så kommer du snart ha en frisk och sund häst. hur du sedan vill lägga upp träningen för honom är en smaksak och efter eget tycke, men ta det lugnt.

medarbetare på djurskydd.ifokus

ejlina
0

tycker ni att jag ska ta bort grundfodret?

han är inkörd och blir riden av en 5årig tjej men …….

Pheobe
0

#4 Han ska ha 4 kg hö om dagen, det räcker. Behöver inget kraftfoder

Ahnna
0

#5 Vad grundar du det på?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

carsbo
0

minska på höet, men jag vet ju inte hur mkt kraftfoder han får o så. ha tålamod oxå =)

grundfodret, menas det hö isf? skulle inte ta bort det, minska ner på maten sakta bara. =)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

ejlina
0

han får 3kg hö om dagen.

1dl grund-foder alltså typ pelletsaktigt

[Nesslan]
0

Eftersom han inte får så mycket mat borde väl mera motion vara lösningen då? Om han nu är överviktig. Lycka till!

Pheobe
0

#8 det var en bild som man inte ser hullet på… Har du ingen från sidan? En ponny som inte arbetar behöver inte kraftfoder, inte om man tycker den är tjock. Ge bara vitamin/mineraler. Jag hade gett mer hö.

ejlina
0

här

ThiffannyJ
0

#11 En OT fråga, men varför har ni klippt manen? Förvånad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

#12 tänkte precis samma sak Flört

AnnaLundin
0

#10 - nu generaliserad u alldeles för grovt.

Det som är viktigt i frågan är ifall höet kan täcka hästens behov. Sent skördat hö med lågt proteininnehåll täcker INTE hästens behov av proteiner - oavsett om den arbetas eller inte.

Ett tidigt skördat hö med högt proteininnehåll kan mycket väl räcka för att täcka alla behov även till en arbetande ponny (eller stor häst), medan ett sent skördat hö kan kräva en hel del tillskott även för en ponny som bara går i hagen, för att täcka dess behov.

#0 - jag tycker inte att er ponny ser katastrofalt fet ut. Får han bara 3 kg hö idag så får du absolut inte minska det, han behöver den mängden bara för att tillgodose sitt tuggbehov. Vill du absolut att han ska gå ner lite till i vikt så kan du motionera honom lite mer, t.ex genom att tömköra eller köra in honom.

Och jodå, man kan rida in shettisar vid 3 års ålder, köra in dem också. (ponnytravarna tävlar som treåringar…)

[Matildas]
0

Det bästa är ju att motonera och sedan kanske dra ner lite på maten : ) Håller själv på att banta en utav mina sköthästar Lina . Och du kan ju inte rida honom så då kan du ju köra , longera , tömköra , ut och gå med dom , lös hoppa precis som dom någon/några .

sus-sharon
0

#15 hon kan absolut inte dra ner på maten till honom! han får ju bara tre kg hö och behöver säkerligen de tre kilona. om inte för energin så för tuggbehovet. en häst som inte får tuggbehovet tillfredsställt löper stor risk för ett antal olika stereotypa beteenden, däribland vävning.

vad hon bör göra är att aktivera honom mer.

medarbetare på djurskydd.ifokus

carsbo
0

#0 jobbas han svettig något?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

exitingsvillemo
0

#15 Dra ner på maten? Han får ju bara 3 kg hö!

Nej du kan inte ta bort mer mat.

Han behöver tugga.