Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 676 ggr
AnTeX
0

Gräsklippargräs...

nu har jag tagit reda på varför vi inte ska ge gräsklippargräs till hästar…

hästarna kan få tandröta och det gäser i magen…

MVH// Anton Lundström dirrekt från hästkunskapen på Berga NBG

Cattis
0

Har hört att de lätt får kolik av gräsklippargräs? Har också hört om ponnyer som dött av detta.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-Aveback
0

#0 & 1: Vad är det då som gör detta? Att de inte har betat av det själva? Att de kan glufsa i sig för stora mänger på en gång? Annat?

Annette
0

Gräset blir ju väldigt tjofsigt när det åkt genom en gräsklippare, åtminstone om det är fuktigt. Jag skulle nog oroa mig för foderstrupsförstoppning också. OBS. Jag ger inte mina hästar sådant gräs.

Sasser
0

Jag skulle inte ens komma på tanken att ge mina hästar det… med tanke på olje/bensinspill från iaf min gamla gräsklippare.

Charlotte-Aveback
0

#4: Det är ju också en aspekt - att gräset är fullt av avfall och utsläpp från gräsklipparen! Blä!

Kratern
0

#4 Håller med, det måste väl vara den största "faran". Förvånad

Sasser
0

#5 & 6 ja det tror ju jag med. Det är ju bara att ta en näve nyklippt och andvända näsan…eller hur? Det vet man ju om man klippt lite för fuktigt och det fastnar, maskinen lägger av och så får man dit och gräva med händerna….det luktar ju apa. Som sagt skulle inte komma på tanken att ge mina djur gräsklippar gräs.

UG
0

Dessutom kommer ju rubbet från gräsmattan med i gräsklippet. Mina ponnyer ratar många växter i gräset, tex de giftiga smörblommorna. I gräsklipp kommer ju allt med, även olämpliga växter.