Hingstar som ej är i aveln
Varför behåller man hingstar som ej går i avel okastrerade?
Det måste vara enklare med en kastrerad pålle.

De får ju ett behagligare liv som valacker om inte annat. Dessutom minskar man ju risken för oplanerade betäckningar.
Kan bara hålla med "0!
Visst är det enklare
det gör ju inte lika mycket ifall de rymmer ur hagen heller. Vi försöker övertala alla våra hästägare till travarna också men det är svårt de vet inte varför men hingstar ska de vara…
Finns ett talesätt - det tar 365 dagar att kastrera en häst 364 att övertala ägaren och en dag att göra det på. Jag har fortfarande inte mött någon som ångrat en kastration.
#3 Haha, det där känner jag igen 
På den tiden då vi hade travhästar, satt det väldigt långt in att fatta beslut om kastrering.

En andledning jag fick till svar från en var att de springer sämre som valacker , det tror inte jag på i allfall , kastrera dem så de kan koncentrera sig på att springa i stället är mitt råd.
Jag kastrerade min efter de att han inte blev godkänd…och för mig var det inget snack om saken, han skulle skäras om han inte blev godkänd & jag ångrar absolut inte mitt beslut
förstår inte heller varför man behåller dom som hingstar. Här kommer dom att bli valacker om dom inte går igenom.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

frosty har jag behållt som hingst, trots att han inte gick igenom på premieringen.
han fungerar utmärkt att ha kvar som hingst och har inga problem alls med honom, han står i innackorderat stall med både ston och valacker utan problem.
på tävlingar och träningar sköter han sig som vilken annan häst som helst, självklart är man mer vaksam och går inte nära andra hästar eller så. men inte här heller har vi några problem.
om han vore totalt oresonlig och jobbig att ha som hingst skulle jag kastrera, men nu ser jag ingen anledning till det.
har förstått att jag är rätt ensam i denna tanke - så nu får jag väl försöka att försvara mig och Frosty så bra som möjligt :)
Här på trakterna går det sååå många hingstar själva i hagarna och jag har frågat ägarna varför inte kastrera? Får oftast som svar: han är ju så snäll!
Men knappt någon tänker på att alla dessa "oduglingar" i avelssammanhang skulle kunna få ett "riktigt" hästliv i form av hagkompisar och sådant som hästar har behov av! Jag blir så ledsen å hästarnas vägnar.

Ja jag kan ju tillägga att Frosty alltid gått tillsammans med andra hästar (valacker eller hingstar) utan problem, så han har ett "riktigt" hästliv.
#8 De allra flesta hingstar lever ett ganska tråkigt hingstliv, där de inte kan gå tillsammans med andra hästar i hagen osv. Många stallägare tar inte heller emot hingstar som inackorderingar.
KAN man ge sin hingst ett bra hästliv trots kulorna OCH han är lätthanterlig så kanske det är okej att ha dem som hingst ändå, även om jag egentligen inte begriper varför.
MEN jag erkänner att jag själv har kastrationsångest, så jag kastar lite sten i mitt lilla glashus…
Jag har fött upp en halvblodshingst som fortfarande är en av landets högst bedömda på treårstest, med sina 53 poäng och hoppdiplom. Honom sparade jag som hingst, bruksprov var planerat men det blev strul med träningen. DÅ satte jag mitt hopp till godkännande via prestationer, som uteblev av olika orsaker (skador mm). Till sist var det helt enkelt "för sent" för honom att bli godkänd, DÅ var det kastrationsångesten som satte in… :/
Han gick förvisso själv i hagen (efter att, vid lek, ha lyckats sparka sönder käkbenet på Sir Douglas…), men han hade en stooor gräshage där han kunde leva ett ganska bra hingstliv.
Han är numera såld, valack och tävlingshäst. Köparen "tog risken" som kastrationen innebär…
Men jag vidhåller, som sagt, fortfarande att hingstar som man inte har tänkt ska bli avelshingstar bör kastreras och helst tidigt.

#8: Det låter som om du tar hand om Frosty på ett bra sätt med mycket umgänge, aktiviteter, m.m. och därigenom också klarar av att ha honom som hingst, på era villkor. Tyvärr är det inte alla som gör så …
Det krävs mycket kunnande och erfarenhet att ha en hingst, godkänd eller inte, och det är verkligen inte vem som helst som kan klara av detta. En hingst måste veta sin plats och respektera sin ägare / skötare. Annars kan han bli mycket farlig!
Generellt sett skulle jag alltid rekommendera icke godkända hingstar att bli kastrerade. De undantag då det ändå har fungerat bra att behålla dem som hingstar är i de fall då de hanteras av duktiga och erfarna hästmänniskor som t.ex. i Team Skäpperöd eller Ponny Expressen!
Förutom att de då arbetas hårt och regelbundet så får de också gå i flock med andra hingstar, vilket gör att de får utlopp för all sin energi och "hingstighet" på ett naturligt sätt.
Tack Lottie för ditt inlägg! Våra hingstar är idag mellan 7 och 13 år och går tillsammans på betet dvs. efter de gått i Falsterbo och jag kan lova att de har kul ihop! Visst blir det ett och annat tjuvnyp, men som sagt KUL har de!
Vintertid går de inte mycket i hagen då de jobbar och är därmed klippta (går inte att ha dem oklippta då de jobbar hårt), eftersvettningar i upp till ett dygn.
Visst går de i hagen även vintertid men inga längre stunder, jobbar de ordentligt vilket våra gör, klarar de sig med att vara ute en stund på fm. Oftast går de två i ena hagen och tre i den andra och det fungerar bra!
Va de det gäller rymningar ur hagar har vi nog haft tur, det är faktiskt bara Monzun som varit på vift vid ett tillfälle.Även våra hästar står uppstallade på en gård med många andra hästar (40), och det fungerar bra.De är så fostrade att de står lösa vid selning od. och det räcker med att man harklar för att de ska förstå vinken om de flyttar sig.
Ska väl inte säga att jag rekommenderar detta förfarande men i VÅRT fall fungerar det alldeles ypperligt!
Det svider i hjärtat när man ser hingstar går ensamma utan att kunna se en enda pålle. Det är lika illa om de är avelshingstar eller inte.

Har en granne en bit bort som har en äldre shettis hingst gående aldeles själv, inga andra hästar på flera km avstånd, honom tycker jag synd om - tror inte heller att han används han bara går där. Har funderat på att ringa "Djurskyddet" i kommunen om det. eller får man verkligen ha det så? Den är rund och go och verkar inte må fysiskt dåligt.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
vi har en hingst som vi inte har skurit pga av att han fungerar alldeles utmärkt som hingst. Han hanteras av våra barn utan problem. Han fostrar unghingstarna utmärkt.
Men eftersom vi har honom till salu så är kastering planerad så fort första frosten kommer.

Min är 9 år, fungerar jättebra trots titeln hingst, men vad händer om jag kastrerar honom som 10åring?
# 8 13 16 17 Jag är helt övertygad att ni som är hästkunniga tar väl hand om era hingstar.
De hingstar jag syftar på är de av olika omständigheter flyttar runt, går själva och upplevs jobbiga. Det blir på något sett en nedåtgående spiral, dessa pållar har inte ett bra liv.

Även en del avelshingstar mår dåligt, har sett några exempel, speciellt över ponnymått, som går i en liten ruta med rejäla staket strax utanför stallet. De rusar, skriker och är synbart stressade. Fribetäckning är något de inte har en aning om. Risken att de säljs vidare till någon som bryr sig om hans kompisbehov är ganska liten. Har han tur får han gå i en lite större beteshage några veckor under sensommaren.
Varför ska man kastrera om hingstarna fungerar att hantera, är hingsten för gammal då gör det varken till eller från.
Det är upp till hästägaren hur man vill göra med sin häst, oftast har hingstar mer att ge om dom behålles som hingst.
#20 Fast det var inte hingstar som fungerar att hantera som diskuterades.
Att hingstar har mer att ge om de behålles som hingst tycker jag är en gammal skröna från stortravet.

Jag kommer inte kastrera Wippen då han är så underbar som hingst, visst om han inte blir godkänd så kanske man ska tänka på det men han är så himla personlig och han rids av min 8 åriga dotter och är ute och tävlar det enda han gör är att prata med alla snygga brudar hihi, men hans psyke vill jag absolut inte mista
Jag bara ÄLSKAR honom
Kram
A-K

#21 Fast hingstar är ngt speciellt, det tycker iaf jag. De är mkt roligare att arbeta med - om de funkar och är sunda i skallen. Så funkar de att ha i hagen med kompisar och kan leva ett bra hästliv, då är det tycker även jag, upp till hästägaren om denna vill kastrera eller ej.
Tycker hingstarna är mkt speciella och personliga på ett helt annat sätt. Men vem vet, jag kanske bara har träffat "fel" valacker.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#23 du har nog träffat fel valacker du , jag tycker också att hingstar är trevliga att jobba med , men jag jobbar hellre med en valack , då de är ännu lättare att hålla på med och när man ska köra ut dem för första gången osv osv ..
Det finns masor av trevliga hingstar som fungerar alldelles utmärkt i alla sammanhang. Det är kompisar och känner sig omtyckat av kompisar och människor.
Men hur ska vi komma till rätta med de andra stackarna så att de också får ett bra liv?
Du har träffat fel valacker!!!

#24 o 25 Tydligen, för jag har aldrig träffat en valack som är lika skoj att pyssla med som ex mina avelshingstar och unghingstar.
/Cattis
# 26 Part i målet?

#27 Okej, även andras hingstar också. De är i mitt tycke mkt mer personliga. Min åsikt: Jag tycker valacker är "avkönade" (nähä), ganska loja och trista i jämförelse. Tycker hingstar är mer personliga än ston också faktiskt.
Kan en hingst vara hingst, om man har plats för det och sällskap till honom, så tycker jag det är helt okej att ha dem som hingstar.
Problemet ligger ju trots allt hos dem som har dem på ett icke hästvänligt vis.
/Cattis

#28. Då har du inte träffat min valack.
Han är rolig att jobba med och man blir glad bara över att se honom. Fast som någon hingst ser han inte ut, men det behöver ju inte en valack göra.
#23 Jag håller med dig men jag har inget emot valacker - har iofs bara haft en egen valack och han var alldeles underbar!
Jag tycker också att det är roligare att arbeta och pyssla med hingstar, vet inte riktigt varför…
Så länge man kan erbjuda sina hingstar ett naturligt hästliv med kompisar, aktivitet osv. och att de själva "mår bra" och inte lider pin för att de ska tråna dygnet runt så tycker jag det är helt okej att ha hingstarna kvar som hingstar.
Nu ska man inte dra alla valacker över samma kam. Men hingstar är alltid hingstar att både hantera och arbeta med. Det är något speciellt i deras vilja och gnista tycker jag.
#21 Jasså! men jag har inte varit så mycket i travkretsar, så då måste jag ha fått det ifrån något annat, när jag säger att hingsten har mer att ge, så menar jag individen själv, dom kan faktiskt bli deppade om man kastrerar dom.
Vi har valack och han är toppenfin som han är.
Vi har 7 hingstar tillsammans i flock.
# 33 Har du dem tillsammans vinterhalvåret?
Hur nära ston går dina pållar?

Jag har alla mina hingstar gående i hop hela vintern med ,just nu går de 8 st ihop åldern är från åring och upp till Madgic, där de går nu så har de storhästar nära inpå och det är ston .
Nu till vintern så är det ju meningen att hingtfölen också ska gå ihop med Madgic och det gänget och även de kommer att se stona då , bara en hage mellan och så har jag haft det varje år och det har alltid funkat här hemma…
Vi har dem året om tillsammans. Vinterhalvåret ser de stona hela tiden. Den enda gången de kan slåss är när det kommer en ny medlem till flocken.