Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2793 ggr
ElisabethA
0

Hund + häst?

Låter ni era hundar springa lösa när ni hanterar era hästar?

Min sambo har 2 schäferhundar (3 och 7 år) och jag har två shettisar. Jag har ofta hundarna med i stallet när jag fixar med hästarna, men när jag tar hästarna till och från hagen, sätter jag hundarna på plats så de inte ska springa och busa med hästarna. Min ena häst har sparkat den unga hunden då hon var lite för närgången när de stod och mumsade hö, medan den andra hästen är van vid hundar. Ingen av hundarna har tidigare varit i kontakt med hästar förut.

För mig är det inga problem att sätta hundarna på plats eftersom de snällt sitter/ligger kvar där tills jag säger annat, men jag har börjat fundera på om jag kanske är för överförsiktig? Hur gör ni som har äldre icke hästvana hundar?

sus-sharon
0

jag har iofs inga egna hundar, men jag tillåter heller inte andras hundar att vara i mitt stall, inte ens på stallplanen.

det gör jag helt med tanke på hunden, för bägge mina shettisar vill gärna busa med allt som rör sig, men är inte sena med att provtugga eller slänga iväg en liten spark om det inte gick som de tänkt sig. vbl försöker gärna trampa på hundar om de finns tillgängliga framför frambenen (massa hundar som sprang runt fötterna på henne hos hennes förra ägare, vilket hon uppenbarligen inte är så glad åt) och connemaran har till och med försökt ta stallkatterna, så där törs jag inte ha en hund i närheten (ja, jag schasar undan katterna också om jag ser dem).

medarbetare på djurskydd.ifokus

ElisabethA
0

#1 OK tack! Inte bara jag alltså. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något för att jag var oförsiktig (sen kan olyckor alltid hända). Men jag tänkte att de kanske vänjer sig vid varandra…

Cattis
0

Våra hundar är lösa i stallet, dock springer de aldrig i hagarna. Jag har ibland med mig min tik ut på sommarbetet, särskilt nattetid vid fölvak då det är trevligt med sällskap medan man letar efter hästarna. Men hon går aldrig nära flocken och springer ut ur hagen upp till stallet så fort ngn häst närmar sig henne.

Hundarna (våra iaf) vet gränserna och läser av hästarna bra och går inte runt benen på dem. De har också lärt sig riktigt väl vilka hästar som ogillar deras närvaro och håller sig undan dem.
De enda tillfällen då man måste ha koll är vid verkning tex, för då vill de ju väldigt gärna vara nära så de inte missar ngn liten hovbit :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sus-sharon
0

#2 visst kan de vänja sig vid varandra. men jag skulle ta det säkra före det osäkra tills jag visste bättre.

det hör iofs inte riktigt hit, men jag har sett ett klipp (på hästkurs på SLU, tror det var från youtube) på en åsna som sparkade (med framhovarna) och bet ihjäl en puma i usa, och ett annat klipp på ett sto som sparkade ihjäl stallkatten med ena framhoven på väg in i (eller var det ut ur?) stallet..

så jag skulle nog inte chansa på att det skulle gå bra iallafall..

exitingsvillemo
0

våra 2 hundar är med jämt. När jag håller på med det äldsta stoet kan jag ibland säga åt dom att flytta på sig, då det stoet inte gillar hundar. Hon gör utfall mot dom.

Min äldsta hund är av vallhundsras, så hon håller sig bakom hästarna på lagomt avstånd. Hon har varit till hjälp många ggr, när någon häst har rymt eller så. Eller när dom står längst ner i hagen och inte kommer när jag ropar, då får hon valla in dom.

Fölungen (ok då, åringen) älskar att leka med hundarna, speciellt vår unghund, dom brukar turas om att jaga varandra =)

Kommer det hit en hund "utifrån" så släpper ägaren dom lös på egen risk.

ElisabethA
0

#3 och 5 Har era hundar varit med i stallet sedan de var små, eller lär de sig läsa av hästarna som äldre också? Jag vill ju inte att hundarna ska lära sig hålla avstånd till hästarna för att de blivit sparkade.

Cattis
0

#6 Min tik är 7 år och har varit med sedan hon var 10 veckor. Men tex min systers hund har bara varit med hos oss sedan ett par månader tillbaka och hon har lärt sig snabbt hon med.

Du ser ju förmodligen ganska snabbt om de öht "lyssnar" till hästarnas signaler, eller om de är lite väl övermodiga och knatar runt bakom hästarna eller runt benen på dem - då skulle inte jag heller våga låta dem gå lösa bland hästarna.
En enda spark kan ju vara för mkt om man har otur, inte värt risken, så jag förstår om du är försiktig.

#5 Utomstående hundar får inte släppas lösa hos oss om det är hästar på stallplanen tex. Det är inte värt risken.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Jag har våran hund med i stallet , han är inte alls rädd för hästarna .

Tycker iof att det är en bra träning för hästarna att lära sig att inte vara rädd för lösspringande hundar , för det händer ju allt som oftast när man är ute och kör  att man möter lösa hundar i skogen och då våra är vana så har de inte brytt sig om dem.

Våran förra hund gick inte in i stallet om där var hästar inne och han hade aldrig blivit sparkad eller ngåot sådant han var rädd ändå.

exitingsvillemo
0

#6 Min tik är 5 år och har varit med i stallet från start.

#7 Är det hästar på stallplanen så får dom inte släppalös hundar här heller, hur som helst, Mammas hund går bra och min mosters hund går också bra, men det är ju hundar som jag vet lyssnar och aldrig skulle ge sig på att jaga ngn häst.

Är ägaren osäker på om dennes hund komer börja jaga hästarna då får dom hålla den kopplad.

Ser ganska kul ut när mamma och moster är här och hälsar på och vi tar en promenad med hundarna.

4 hundar och oftast 1-2 shettisar… För att inte tala om mina 2 katter som alltid ska följa med på promenad =)

ElisabethA
0

#7 OK. Ska testa ha hundarna "fria" när jag tar in hästarna någon kväll, men det får bli när Leif (min sambo) är med så han kan hålla koll på hur de beter sig. Intalar mig att hundar som varit med sedan valpår har lättare för att läsa av hästarna.

ElisabethA
0

#8 Mina hästar är inte rädda för lösspringande hundar. När jag körde hästarna nere i skåne passerade vi dagligen flertalet gårdar med lösspringande hundar som var aningen för närgågna ibland. Jag är försiktig för hundarnas skull. Dessutom kan hästarna bli lite tjuriga när de vet att de ska in och få mat…Oskyldig

ingrid
0

Hos oss är hundarna hästvana och hästarna hundvana. Tycker det är en fördel för både hundar och hästar att se varandra från början.

Finns ett undantag dock och det är Garant som inte gillar små hundar efter en grej med en Jack Russel som åring. Större hundar inga problem. Våra schäfrar har brakat in i honom när de lekt och jag stått och pysslat med honom. Han tittar bara på dem.

Folk kan släppa ut hundar hos oss där hänger det mer på att våra hundar går överens med dem. Räknar då med att ägarna har så stor kontroll på hunden. Ett undantag finns, har vi fölungar som är lösa, får det inte finnas några hundar vare sig i koppel eller lösa ute. I det läget sätts även våra egna i hundgården eller i bilburen. Litar på hundarna men inte på fölisarna….

ElisabethA
0

#12 OK! Håller med om att man inte vill ha lösa hundar springande där man har föl. Och sen håller jag med Garant - jag gillar inte heller småhundar Flört

Annette
0

Jag kör dagligen förbi en gård med hästar, där deras vallhund alltid är ute i hagen och vallar hästarna. De ser inte ut att gilla det och den dagen det händer en olycka blir jag inte förvånad.

Min Rottweiler var alltid med i stallet, men fick inte vara i hagen. Hon var ofta med när jag red också.

Ahnna
0

Mina hundar får inte under några omständigheter vara i hagarna, varken när det är hästar där eller när de är tomma. De får heller inte vara i stallgången när jag har en häst uppbunden där. I boxarna får de bara vara om jag säger åt dem att komma in och boxen är tom.

De följer med när jag rider och kör och springer lösa hemma på gården dagligdags, men när jag leder hästar får de inte jaga eller valla, bara titta på på avstånd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#14 uscha. Ja så går det inte till här. Min vallhund skulle ALDRIG gå in i hagen och valla hästarna utan tillåtelse.

Det är en av anledningarna till att vi faktiskt använder hennes vallkunskaper ibland, för att hon ska få utlopp för vall-behovet hon har. Gör man inte det med en vallhund så blir det lätt som du säger att dom söker upp eget att valla.

Våran tik söker ögonkontakt när vi går in i hagen, hon frågar om hon ska hämta dom eller inte. Vill jag att hon gör det så ger jag tecken att det är OK. Säger/gör jag ingenting så går hon "fot" och inväntar tecken, eller så säger jag helt enkelt åt henne att gå och lägga sig om jag inte vill ha hennes hjälp.

Att låta en vallhund springa runt och vala vind för våg, är oansvarligtOch kan rent av bli farligt.

#15 mina hundar får heller inte vara i hagen om dom inte fått tillåtelse. Dom kan få komma in i stallet om jag har häst uppbunden, t ex om det spöregnar ute, men bara längst fram i stallet, dom får inte gå fram till hästen.

Leder jag häst får dom absolut inte valla/jaga men tiken går gärna antingen bakom på säkert avstånd eller bredvid utifall att hon skulle få tillåtelse att valla =)

Ahnna
0

#16 Min tik trivs ochså bäst bredvid ena bakbenet, men inte för att hon vallar utan för att hon "är med" ordentligt då. Den andra vovven vallar gärna både framifrån, bakifrån och från sidorna, så honom får man ryta till åt emellanåt. Han har i alla fall slutat förfölja hästarna när de tas in och ut ur hagarna. (Men många "Stanna, sitt!" har det ju blivit under inlärningen!)

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen egen hund.. Men min kompis rottweiler är nästan jämt med i stallet. Och då är hon lös så gott som alltid.

Lycka som hon heter, va Sixtons bästa lekkompis i hagen när han var hingst och kom till mig! Dom for runt som galningar!

ThiffannyJ
0

Våra hundar har alltid varit med i stallet! Dock får de inte springa i hagarna, men visst händer de att de springer in där, men när hästarna närmar sig staketet så springer de ut igen. Har hundrana med när vi är i skogen med hästarna eller kör en sväng med vagnen. I stallet har de varit med så många ggr att de hellre ligger på en hö bal och väntar eller ligger i de stora halmbalarna. Vid verkning är hundarna nästan i hovvis knä, man kan ju missa annars! Hästarna är vana vid hundar och försker vänja fölen så tidigt som möjligt!

Har faktiskt aldrig hänt att våra hundar har blivit sparkade, de har koll på var hästarna är och framför allt deras hovar. Den enda som inte har koll är lilla Jippie, men henne har man ju så klart extra mycket koll på!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

India
0

#19 Vilken goding!

En av anledningarna att jag har shettis är för att barnen ska rida på den när jag går med hundarna i skogen. Belinda bryr sig aldrig om hundarna annat än att hon verkar trivas i deras sällskap. Hundarna får aldrig någonsin gå in i hagen och det vill de inte heller efter att gamla Pepita har visat upp sitt sura humör. Jag har en 10 månaders vallhund och är mycket noga med att hon inte får valla något annat än får och definitivt inga hästar. Men det är klart när hästarna var på vift i julas så hade man kanske varit glad för hjälpenObestämd.

India
0

#13 Trist kommentar om småhundar men smaken är ju bekant som baken. Förstår bara inte varför man inte gillar en hund pga storleken!

ThiffannyJ
0

Små hundar är ju jättesmidiga!! Kan sitta i knäet när man kör på vägen eller så! Skrattande

www.minishetland.com

India
0

#22 Precis! En härlig kompis i litet format (ja, som en shettis mao).

ThiffannyJ
0

#23 Skrattande

www.minishetland.com

Gullan86
0

Jag har en jack russel som alltid är med lös i stallet, springer med när jag rider osv.

det är snarare hästarna som vant sig vid att ha honom snoendes runt benen och inte tvärtom, ingen av mina hästar skulle få för sig att sparka hunden.

hästen jag rider han kastar sig t.o.m åt sidan om hunden skulle råka stanna framför honom när man rider, han gör allt för att hunden inte ska bli trampad.

hunden springer gärna in i hagen till hästarna när man är med men jag kan säga till honom att sluta om hästarna busar för då vill han gärna vara med. en gång har jag hört honom skrika till men sen va han inte inne i hagen mer efter det vet inte vad som hände men han hade inte ont någonstans men det var unghästarna som lekte så man vet ju aldrig om de var mer oförsiktiga och råkade trampa honom.

de vuxna hästarna är mer uppmärksamma.

men alla hästar har vant sig väldigt snabbt vid hunden och är inte rädd eller dumma mot honom.

jag har islandshästar 1 valack och så 2 hingstar hemma och en minishettis hingst, trodde faktiskt att hingsten skulle moppsa sig lite men icke.

Ahnna
0

#21 En kompis till mig är kategoriskt emot mina hundar för att de är stora. (Knähöga.) Stora hundar är tydligen dummare än små hundar och det spelar ingen roll vad jag säger att mina hundar lyckats klura ut för hon vänder det alltid till att de är dumma som tåget. Om de har öppnat ytterdörren helt av sig själva så är de för dumma för att fatta att man inte får göra så, och så vidare. Man kan inte vinna mot såna människor! Hennes egen hund (tax) är såklart smartare än båda mina hundar tillsammans, bara för att han är mindre… Obestämd

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

Mina hundar är vana vid mina hästar, och tvärtom, men jag vill inte ha med dom i stallet. Jagtycker hundarna får ta sin tid och hästarna sin tid. #26-Det är vad JAG tycker!!!Skrattande

Mina hästar blev utjagade ur hagen en gång av en hund som var ute med matte till häst, så jag har lite dålig erfarenhet.

Mina hundar har jag försökt ha med när jag kör, men dom vill gärna springa presic vid hjulet och jag är rädd att jag kör över dom. Sitta i knäet har jag testat, men då vill dom bara ner. Så nuförtiden är dom hemma när jag kör.

Ellinor Johansson
0

# 26 Jag tycker om att ha hundarna med i stallet vi är arbetskamrater, jag jobbar med göra rent i stallet och hundarna jobbar med råttbekämpning.

Jag uppskattar vovvarnas sällskap i stallet och när vi går runt i hagarna och kollar staket m.m. det är riktigt fina små vännerGlad

sus-sharon
0

#28 wow! råtthundar=) det har jag aldrig hört förr..

vi har katter till det, och dom hjälper till med mockningen också!Glad (rullar ut bajset ur boxarna så de kan öva anfall ute på gången..)

ThiffannyJ
0

#29 Vi har dansk/svenska gårdshundar, i skåne kallas de för råttehundar för just för att hunsarna ska stanna på gården och ta råttor och sorkar! Skrattande

Våra SMÅ vovar väntar i halem när vi pysslar i stallet. När vi går ut följer de med!

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

#20 Vi har ju inga får att valla i närheten så hästarna fungerar utmärkt. Som sagt, tolererar inte att hon vallar dom utan klartecken från mig. Jag har heller inget intresse för får så därför gör jag 2 flugor på smällen och kombinerar hund och hästintresset.

Små hundar är väl supermysiga och behändiga. Gillar alla sorter, därför har jag en dvärg och en mellan. Båda är underbara, fast på olika vis =)

Våran flatte som vi hade förut var en riktig råttjagare. Han vägde närmare 60 kg och var hög som en minishettis och jätteklumpig till vardags, men när det kom till råttjagning var han hur kvick och smidig som helst. Klöpp en råtta om dagen och minskade ner råttkolonin ordentligt =)

Peppe
0

Jag har med våra hundar lösa i stallet

Om hästarna står nära grinden i hagen så får hundarna vänta utanför, om hästarna är långt ner så får dom hänga med halvvägs, till bäcken. där brukar dom stanna och ta sig ett dopp =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

RebeckaSvensson
0

Jag har alltid med mig vår hund när jag är ute hos djuren. Han får inte gå in hos hästarna utan håller sig utanför hagarna. När jag är ute och går med hästarna är han alltid med, vilket två av katterna också brukar vara. De olika djuren är vana vid varandra, men brukar hålla sig på lagom avstånd. Vill inte ha hunden i hasorna på hästarna för man vet aldrig vad som kan hända.

Pheobe
0

Vi har två schäfrar och dom får inte vara hos hästarna. Visst är dom i stallet ibland men där bor katterna så därför lockas dom dit. Vi har lärt hundarna respektera elstaketet så dom går aldrig in i hagarna. Jag tycker det är äckligt att hundarna äter hästskit. Urk.

Ibland går hästarna på gräsmattan och då får vovvarna snällt sitta i rastgården. Dom skäller på hästarna men det är bra träning för pållarna tycker jag. Ingen av dom är hundrädda men en spark mot vovve kan ta hårt.

h00jff
0

Min hund är med mig lös i stallet och lös när jag är ute och kör (han sitter även i rockarden när det är lite mer trafikerat, eller när vi möter människor/andra hundar). Fungerar super. Dock har jag bara hästar som är hundvana och accepterar hundar. Jag hade inte vågat att ha en lös hund om jag hade någon häst som inte tycker om hundar. Tyvärr har jag sett hur hästar attackerat hundar, inte trevligt…

Houdini
0

#9   Sådär gör mina katter också.. skitknäppt. Speciellt som vi har 90 väg första kilometern från huset!

Mmia
0

Har alltid med mina hundar i stallet och när jag tränar på banan eller i skogen. Förr när jag red så hade jag alltid med min Bearded Collie med mig. Nu har jag en mindre vallhund "Schapendoes" och skulle inte kunna vara utan dom. Har jag problem att få med mig fölen så går hunden bakom och vallar så fölet följer med in till stallet.

Tappade ut en hingst från hagen när jag skulle ta in dom på kvällen och min Labbe såg det och gick efter och ställde sig för vid vägar så hingsten skulle gå rätt väg och in i i stallet, helt otroligt att en Labbe vallar hästar så bra.

Mina hundar släpar jag runt överallt där jag är, är dom så enkelt är det. En hund vill ju vara med sin flock och inte ligga hemma och stirra på en vägg tills matte/husse kommer hem.

Alla gör vi olika Flört

India
0

#31 Det är ju toppen om det fungerar att valla hästarna. Uppfödaren till en av mina hästar har västgötaspetsar som hon använder för valla in hästarna med. Jag är helt enkelt för rädd för att India ska bli skadad. Hon är så ung också och helt oerfaren än så länge.

exitingsvillemo
0

#38 Ja, hon var väl bara 10 månader va? I just den åldern brukar det vara vanligt med en "trots-ålder" också, så du gör nog helt rätt i att inte låta henne valla hästarna just nu.

Men kanske längre fram? =)

Jag hade 2 shettisar på rymmen här i förrgår och dom drog järnet, långt bort.

Skickade iväg tiken och efter ngn minut stod dom på gården igen =)

Det är tur man har hunden.

Madelene_Udd
0

Mina bägge hundar är alltid med i stallet, dock finns det regler…. När jag tar in hästarna sitter hundarna i skötselspiltan och väntar, INGET springande runt benen på hästarna!

Dom är alltid inom synhåll, dvs aldrgi själva ute så att dom vallar i hagen är inget problem… Den gamal vallar gärna meen vet att hon inte får gå in i hagen så hon vallar på utstidan av staketet, vilket jag inte tycker är ngt problem. Fölen är ofta jäätenyfikna på henne på sommaren, och springer på insidan aav staketet och leker med henne.

Jag har aldrig med mina hundar lösa när jag kör eller rider. Huvudskaligen beroende på att de är kombinerade jakthundar/sällskapshundar, så jag känner att jag har inte hunda koll i skogen, står det en älg på vägen så blir frestelsen för stor, vilket ju är förståelit när man jagar med dom.  Brukar ta me ddom kopplade till rockarden när jag kör för motionens skull, binder då så att dom går bakom och in kan trassla in sig i hjulen. Givetvis med snabblöst knut om det skulle skita sig. Har också haft en ställning på rockarden typ springer så att man håller ut dom ifrån hjulet. värsta scenariot är att kopplet trasslar i hjulet och nästan stryper hunden innan man får stopp på hästen…  dvs fyra steg dvs fyra varv på hjulet…..

Milla
0

Mina hundar är ofta med mig i stallet, dock skulle jag aldrig tillåta att min BC var i hagen och vallade hästarna utan min tillåtelse. Rent ofog måste jag säga!

Mina hundar vet gränsen till hästarna, dock inte Saga men hon lär sig.

Vår gamla BC kunde jag också skicka att valla hem ev. hästar som hade rymt och en bra vallare är ovärderlig i arbetet med andra djur.

Mina hundar lever i familjen och jag vill ha dom med mig i mitt dagliga arbete så mycket jag bara kan.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

India
0

#39 0 41 Måste ju vara helt suveränt när hunden kan hjälpa en när hästarna drar iväg dit de inte ska. Någon gång i framtiden kanske..

Hanna-D
0

Vår Golden-hane (snart 13 år!) har lärt sig vilka hästar som är snälla och vilka som jagar bort honom om han kommer för nära. Hans bästis är en av tvåårshingstarna som gärna delar med sig av sitt kraftfoder Glad

Han skulle aldrig gå in i hagen och jag skulle aldrig låta en hund valla mina ponnyer.

balotte
0

Jag har dålig erfarenhet av hundar och hästar tillsammans. Det hade rymt två hästar ej mina. Jag släppte ut vår hund och jag såg inte hästarna men det gjorde Atlas det är vallhund i honom så naturligtvis skulle han valla. Det tyckte inte en av hästarna och sparkade han rakt över ögat. Det resulterade i besök hos vet med spräckt och avskavt ögonbryn och rejäl hjärnskakning. Han är gärna med i stallet men inte när jag hantera hästarna.

Anna-karinS
0

Jag har också dålig erfarenhet av hästar och hundar ihop. Min dvärgpudel som alltid har varit med mig i stallet och var van vid hästar blev så illa sparkad att hennes ryggrad gick av och hon fick en kraftig hjärnblödning så det bara var att avliva henne. Hon visste mycket väl att hon inte fick vara i hagen eller i boxarna.  Men en kväll blev "bajsbehovet" för stort och hon kröp ut från vår väl inhägnade gård och in i hästhagen och tog sig in i lösdriften och där hittade jag henne sedan liggande i halmen. Hon blev 9 år. Så min nuvarande hund få absolut inte vara med i stallet utan hon får vara inne när jag håller på med hästarna.

[Teddy]
0

#45 Stackars lilla hund. Jag har två dvärgpudlar, TÄNK om dom skulle bli sparkade!!

SHV-Pysen
0

Ja, min lilla pålle bor ju faktiskt på ett hundpensionat som också har hunddagis, så hundvan är han allt, och hälsa på hundar genom staketet gör han varje dag, men han tycker verkligen inte om dem!

Så fort det kommer nära framdelen så börjar han sparka efter dem. Sedan vågar vi ju inte ha hundar lösa runt de snälla hästarna heller, efterom det inte är vi som äger dem

Houdini
0

Min första labrador fick en tand (canintanden alltså en stor hörntand i främre delen av käken) avsparkad.

Jag såg att han kom inrusande i stallet med en gigantisk pinne--?  snarare litet träd och skrek till. När pinnen snärtade i hästen tvärkickade den med följd att hunden trodde att det var jag

:( somhade sparkat honom.

Han var misstänksam länge men fattade tyvärr aldrig att man skulle vara försiktig kring hästarna.

Nu iakttar jag största försiktighet när jag har hundarna med, speciellt kring hingstarna.