Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 29-icke-hästrelaterat
Läst 455 ggr
Milla
0

Jag blir tokig

fick telefon räkningen idag och den var som vanligt skyhög. Vi har infört att barnen får betala sina mobilsamtal själv men inte hjälper det ett dugg, älsta dottern åkte på att betala 800 kr för sina mobilsamtal, hon brukar ligga på 500 kr men nu har hon ju skaffat kille och då rings det massor. Samtal till vanliga nr var på hela 13 kr!!!!!!!!!!!!!! mobilsamtal var på 1400kr!!!!!!!!!!!

Kan man spärra visa mobilnr eller måste man spärra alla nr då???

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Anette
0

Hahahaa, ja du, nu kan jag skratta åt det, men tror mig, vi har oxå varit med om detta och det var minsann inte så kul. Hade teleräkning en gång på 6000 kr!!! på EN månad…Förvånad Men man kan spärra utgående mobilsamtal samtidigt som du själv får ett kodnr. så du själv kan ringa. Så det finns lite hopp…Glad

Milla
0

HAHA så bra nu ska här spärras!!!!

Ellinor Johansson
0

Jag har också fått den typen av telefonräkningar när barnen var i den åldern.

Jag skulle aldrig spärra ett abonemang, låsa ett skåp med sprit i, gömma pengar och plånböcker. Mina ungar är inga änglar men att respektera regler och andra människor är grunden till allt.

Barnen har haft abonemang på sina mobiler sedan de 11-12 år, det har fungerat bra utom en sommar då sonen hade två månadsräkningar var på 1500 kr styck. han erbjud (kände nog trycket) att rödfärga alla staket.

Linnah
0

#0 Se till att hon skaffar ett Comviq Kompis och att han gör det också (eller har Comviq bara), så ringer de gratis till varandra.

Mina föräldrar skaffade nåt abonnemang hos Telia som gör att det bara kostar typ 65 öre per minut till alla fasta telefoner - och alla Telia-mobiler. Därför ringer de nu gladeligen till mig. ;) (Nu har ju dock både jag och syrran flyttat hemifrån på riktigt, så förmodligen har de ingen större nytta av det längre - räkningarna är nog betydligt lägre vid det här laget…)

ThiffannyJ
0

Själv har jag Comviq fast pris. 3000 min 3000 sms och mms för 499:- (oavsett vem man ringer till) Kanon, innan låg mina räkningar på typ 1000:-… Fast det abonemangen är ju bara bra om man ringer för väldigt mycket, många av mina kompisar har det i ställer för hemtelefon, då detta är ett billigare alternativ.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Milla
0

jag hade ju hoppats på att dottern skulle förstå när hon får betala själv, men hon bryr sig inte och jag har inte råd med sådana räkningar,visst hon får ju betala själv men ändå. Det är så onödiga pengar speciellt när hon kan ringa killen på hemtelefonen.Vad händer den dagen hennes pengar är slut då står jag där med en räkning som jag inte kan betala och det vill jag inte vara med om.

Jodå dom respekterar andra människor och oftast reglerna också men det där med telefon är något magiskt eller vad man ska säga

moonrose
0

#3 håller med dig, men det är ju lätt sagt när man varit lyckligt förskonad, även om mina grabbar åxå varit dyra med telefon o modeminternet.
Så här i efterhand kan man tycka att det är/var småsaker men de e ju skitjobbigt just när räkningen kommer.

Ellinor Johansson
0

# 6 Då får du hitta på något listigt för att hon ska förstå att det kostar, tex ni får prata ihop er på vilket sätt hon ska jobba av sin del av räkningen, städa, laga mat putsa fönster, rensa rabatter m.m.

VeronicaP
0

det där med att spärra telefon tycker jag kan vara ett problem , min syster har det och när de är väg på semestern så kan ju inte barnen ringa någon annan på mob utan då ringer de hem till  mig tex så får jag ringa upp den personen och be dem ringa hem till dem, jobbigt jobbigt …

jojjehanna
0

Ge dem kontantkort istället.

VeronicaP
0

Min dotter som är 12 år snart 13¨år har kontant kort och hon får själv fylla det ibland får hon 100 kr av oss , som läget är nu så har hon inte haft några pengar på ett bra tag eftersom  hon inte har sparat så hon kan fylla på och jag vill inte fylla på heller utan att hon gör något för det , de måste lära sig att det kostar att prata i telefonen.

Milla
0

men vänta nu!!!!!

Det gäller inte deras mobiler utan den vanliga hemtelefonen.Dom har egna mobiler med kontantkort. Dom ringer från vår hemtelefon TILL mobiler.

VeronicaP
0

jo men jag hade stoppat dem att ringa till mob från hemtelefonen då , utan sagt ska de ringa mob använd eran egna mobil …

Milla
0

hrm det har vi ju sagt i så många månader nu ju

VeronicaP
0

ja annars så säger du att hon får skaffa eget abonnemang och betala hela den räkningen själv , vet andra som har gjort så med och det har funkat faktiskt

Milla
0

hrm då lär vi få lämna gård och allt för den räkningen kommer vialdrig att kunna lösaSkrikandes Nä skämt å sido det ordnar sig på något vis.

Ellinor Johansson
0

Milla  Hur gammal är din tös?

Jag är kan tänka mig att du underskattar sin dotter. Det är klart att hon förstår om du förklarar att hennes ringande påverkar familjens ekonomi negativt.

Milla
0

hon är underbara 16 år. det kändes nog lite i går för hon fick ta för sina sparade pengar som hon skulle resa för till sommaren.

Det är skönt för vi har specificerat så barnen ser verkligen att det är dom som ringer.

Ellinor Johansson
0

Jag tror att varje barn/ familj drabbas ev minst en kraftig tele/mobilräkning, det kanske som så mycket annan erfarenhet under uppväxten behövs för att bättre förstå.

Milla
0

tror du har rätt. Det är väl det som är charmen med våra barn och alla har vi nog gett våra föräldrar gråa hår.

Ellinor Johansson
0

Tro mig man saknar tom. telefonräkningarna när ungarna blir stora.

FredrikN
0

skicka in BIG BILL till dottern så skärper hon sigCool

Milla
0

hua nä då blir ju jag rädd juSkrikandes

FredrikN
0

skämt o sidor.. har telia som förval och vi har ett tillval som kostar 29 :- mån. där vi kan ringa mellan 18.00 - 08.00 + helger  gratis. det som tillkommer är öppningsavgiften på 69 öre

CarolaCarro
0

Jag är 18år nu när ja va yngre använde ja alltid hemtelefonen ringde vanliga samtal och mobil så mamma blev galen.. Nu har ja mobil abbenomang som ja lovat att de skall ja betala själv.. Men min första räkning lärju va skyhäg eftersom ja skicka 130sms om ja inte såg fel sist ja kolla.. Så ja är ju inte bättre nu än va ja för 2-3år sen.. Men nu får ja stå för de själv Gråter Stackars studiebidrag

Annette
0

Våra barn är inte i mobilåldern ännu, men det kan hända andra saker som blir dyrt. Som när dottern rispade in ett H med en sten på bildörren.Skrikandes

Milla
0

#26 ååååå visst är dom sötaFörvånad

Cattis
0

#26 Detta konstverk har min näst yngsta dotter gjort, för ett par år sedan på våran dåvarande bils ena dörr. 

En fil med namnet Bilrepor.jpg

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

Och det här:

En fil med namnet EmmysHandavtryck.jpg

/Cattis

Cattis
0

Och detta:

En fil med namnet EmmysKonstverk20030830.jpg

/Cattis

Cattis
0

Eller hennes vackra sovrumsvägg:

En fil med namnet EmmyPicasso.jpg

/Cattis

Milla
0

hrm ja vad säger man???? får man lov att slå sina barn???Oskyldig

Ellinor Johansson
0

# 31 Kreativitet det är en bra egenskap!

Cattis
0

Kreativitet får gärna utföras på vanliga ritpapper. Den kostar så mkt annars… Men, tålamodet hos oss föräldrar är testat och vid det här laget tål vi väl de flesta överraskningar. :-)

/Cattis

FredrikN
0

kreativit är kanonbra.. men som Cattis säger på rätt ställe. Kreativitet på fel ställe är likställt med klotter. men man förlåter mycketCool

Vi har en fyrhjulsvagn som råkade ut för en tuschpenna för ett par år sedan. Tur så var det ingen av de gamla vagnarna.

Annette
0

#34. Vid närmare eftertanke är nog ett H i billacken inte så farligt……

susanne-s
0

* fniss * …………. f´låt….

små barn=små bekymmer,

stora barn =stora bekymmer

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Between
0

hehe, om man har halebop kostar det bara 69öre i uppkoplings grejse om man ringer till en annan som hare halebop så kan man prata hur länge man vill för det kostar bara uppkoplingsgrejs :) Tycker det är bra. Jag har själv det men…Skickar ju bara sms så de blir dyrare (i längden) men sms kostar bara 49öre.

Jag skulle ha spärrat en del mobil nummer på hem telefonen och gett dom halebop på mobilen xD

Men de e ju jag xP

Annette
0

Vid vilken ålder har era barn fått egna mobiltelefoner?

Vår äldste är 9 år. Han har min gamla personsökare när han är ute och cyklar. När jag vill honom något så ringer jag till den. När den piper skall han komma hem omedelbart. Han har vissa tillåtna områden att cykla på, där han slipper dumma korsningar och mycket trafik.

VeronicaP
0

MIn son är 10 år och han har egen mob , men han får bara ha den med sig när han är iväg och vi måste ha tag på han , *S* han har snart haft den i ett år och kan tala om att han har väl ringt för 20 kr ;-). Dottern var väl i samma ålder när hon fick sin , hon nu 12 år och ringer för klart mycket mer när hon har pengar på den, men hon får inte heller ha med den överallt.

JennyStaaf
0

#31 - väggmålningen är ju helt underbar! vilka tänder på damen högst upp. ni har väl inte målat över den? helt sanslöst härlig.

synd på bildörrn, det var kanske inte lika snyggt…

Cattis
0

#41 Tyvärr kommer den nog inom en snar framtid att bli övermålad. Både Emmy o hennes pappa lär vilja fräscha upp rummet. Hade det varit jag hade jag inte kunnat göra det, men jag har svårt att flytta väggen hem till mig där jag bor nu. :-P

/Cattis

Sasser
0

#39 vilken bra idé. Jag skall leta fram min gamla oxå…. Kanon:)