Barbackasadel
Tips om vart man kan hitta sådana? Och nu inte "värstingarna" som kostar flera tusen 
puttar upp lite då jag också är intresserad av en sådan =)

jag har en köpt på hööks för typ 500 eller nått sånt.funkar fint när den e lite inriden.. ja tycker den har funkat bra iaf till barnen som inte rider "ordentligt".. har tyvärr ingen bild på den.
#2 Hittar den inte på hemsidan?

Hon kanske menar den barbackagjorden.. Kostar förvisso 398 kr.. Det är den enda jag hittar på hööks iaf!
http://www.barfotahasten.se/barbackasadel.htm (inget utsatt pris)
http://kaupreridsport.e-butik.se/?cat_id=109 (dyrare variant)
Hej
Har själv tidigare ägt en barbackasadel, horsedream i fårskinn (den som finns bla på kaupre, men finns även på andra ställen att köpa lite billigare…).
Tycker den är helt underbar att rida i, man sitter mycket bra i den, får bra balans då man kan ha stigbyglar, dock kan man ej sitta upp i den utan man får kliva på från tex. pall. Har då anv. den som komplement till vanlig sadel och är jättebra till unghäst.
Skall nu själv framöver köpa sadel till min shettis och tycker det är så svårt att hitta en som sitter bra, har därför tänkt att köpa en sådan igen. Man bör köpa s.shetland då s.pony är stor och passar en normal vuxen.
Skall man mest som vi gör lunka omkring i skogen så fungerar en sådan här mycket bra, men skall man rida mer lektion, hoppa osv. bör man ha en sadel att komplettera med.
Mvh Lotta
#6 vilka är de andra ställena som är lite billigare?
Hej
Vi har en hästaffär där jag bor (linköping) som är återförsäljare och de tog hem den åt mig och då fick jag ge 2100:-, inte mycket billigare men lite iaf.
Har man tur kan man köpa beg för ca. 1500:- har jag setta annonser för.
mvh Lotta
#8 Aha, ok! Ska ta och kolla runt om jag hittar en begagnad. Men hur är de begagnade? Formar den sig efter hästen och isåfall; finns det risk att den inte ligger bra på andra ryggar då?
Hej
Den kan användas på flera olika hästar, är så mjuk, blir ingen skillnad. Är som en vojlock som det sedan sitter format fårskinn på, jag har alltid haft min med ett vanligt schabrak under för att skydda själva "vojlocken" så den håller sig fräsch länge då den är svart. Går även att tvätta.
Jag har även haft den på flera hästar då flera personer ville låna och prova, alla har varit positiva !
Men som sagt, man bör om man rider mycket kompl. med vanlig sadel.
Lotta igen…..

nej det är en barbacka sadel…..
det va ett tag sen ja köpte den och det va i hööks butiken i kungenskurva.
men man fick köpa stigläder och stigbylgar till för det ingick inte men sadelgjord ingick.
väldigt bra men lite stel i början.
det är en tjock typ ullfilt med läder på ovansidan där man sitter liksom. finns även ett "handtag" därfram som barnen kan hålla sig i.
formar sig bra efter häst och ryttare men ändrar sig så den kan ligga på andra hästar osv.
funkar jätte bra för små barn elelr som en "ta det lugnt" sadel. men vid mer dressyr och hoppning kan en vanlig sadel nog vara bättre för stöd osv. ska se om ja kan hitta den på nätet.
#10 ok tackar och bockar för ditt svar och ställer ytterligare en
Jag har haft en "rumpvärmare" i fårskinn som man trär på sadeln, men jag tyckte att fårskinnet blev väldigt halkigt att sitta på.
Hur är det med barbackasadeln? Blir det lika halkigt?
Hej
Upplevde inte det halkigt med barbackasadel i fårskinn, utan att man satt mycket bra.
Men, sedan är man ju lite olika förstås….
/Lotta