Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1369 ggr
Charlotte-Aveback
0

Världens minsta häst?

Läste just detta i Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,906087,00.html

Ni som föder upp mini - har ni stött på detta fenomen någon gång?

Charlotte-Aveback
0

Oops, Cattis hade redan visst redan publicerat den i en annan tråd! Generad

Ellinor Johansson
0

Det finns faktiskt ganska många människor som vill ha så små mini som möjligt. Det imponerar på grannar och vänner med riktigt små ponnyer. Minipåller är inget levande djur för dem utan en status pryl att visa upp.

Det finns/ har funnits uppfödare i Sverige som tog mer betalt för riktigt små mini

Charlotte-Aveback
0

Som om inte shetlandsponnyer och minishetlands är tillräckligt små hästdjur redan …

Det är tragiskt när det blir en sådan marknad och attraktion för djur som egentligen är vanskapta eller missbildade … Tyvärr har man ju sett det även inom andra djurarter (tänker bl.a. på katten i en annan tråd).

jojjehanna
0

#3 fast uppfödaren tänkte ju inte avla vidare på henne pga den defekta genen, det lät sunt tycker jag. Sen att de föder upp miniatyrhästar går väl inte att klaga ihjäl sig på, särskilt inte på ett shetlandsforum… Det är ju en ras de föder upp.

Ellinor Johansson
0

Michael Goessling föder upp amerikanska miniatyrhästar, inte minishetland. Det skiljer en hel del på de raserna

Cattis
0

Ja, minishetland och miniatyrer är ju lika långt ifrån varandra som shetlandsponny och russ. Inte alls samma ras.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jojjehanna
0

#5 och 6 vet inte vem ni svarade men det var precis det jag menade, det är ju en egen ras. Vad jag menade med att vi är på ett shettisforum är att vi kan tycka det är små hästar, för små men andra kan tycka så om shettisar.

Mini1
0

Gud vad Ni är bra. Minipållar är små vanskapta missbildade statusprylar och ändå tillåts sådana utannonseras här som attraktion.

Milla
0

#8 vad menar du?? här annonseras inte ut några små vanskapta missbildade status prylar.

Förklara dig gärna lite bättre.

MVH/Milla - medarbetare

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
0

# 7 Jag tycket mycket om shetlandsponnyer speciellt mini. men det ska vara sunda friska individet.

Jag var medlem i en Amerikanska miniatur förening, läste deras tidning några år. Miniatyrer och minishetland har inte samma avelsmål. Jag är så tacksam att jag lever i ett land som har en tradition med premieringsnämder etc.

Charlotte-Aveback
0

#8: Det här är nog ett missförstånd! Vi inom shetlandsaveln tar ett stort avstånd från denna typ av extremavel med missbildningar som följd. För oss är dessa inlägg snarare avskräckande exempel än uppmuntran …

#10: Tyvärr blir det lätt som i USA när enbart pengar får styra - då blir det plötsligt viktigt att ha det som är störst eller minst … och så kommer t.ex. hälsan (moral & etik?) längre ner på listan.