Mat åt vargarna?
Skulle ni kunna tänka er att lämna era hästar åt djurparkerna för avlivning och djurmat åt djuren där?

Ja.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Nej
Jag skulle också kunna göra det men inte för att det skulle vara billigt att bli av med hästen utan för att jag tycker det verkar vara en bra grej.
Vi hade bokat in en avlivning på Kolmården, men dessvärre blev det akut med avlivningen och väntetiden till Kolmården var för lång för att kunna vänta till.
Men jag skulle absolut kunna avliva där om jag någon mer gång måste avliva en häst.
Ja, det skulle jag.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Nej.
Ja, det skulle jag kunna göra, synd bara att det är så långt till Kolmården.
Det finns (om det finns kvar?) slakteri i Växjö som har foderslakt (alltså just det vi talar om, det säljer köttet till djurparker), men den information jag har fått är att de tar betalt för att ta emot hästar och då kan jag lika gärna betala för att köra till Kolmården eller betala kadaverbilen.
Ja det skulle jag kunna göra
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#7 Skånes djurpark ska också ta emot
#9 - Aha, fast jag har nog nästan lika långt dit som till Kolmården…
# 4 Vi har hamnade i samma sits som du, verkligen synd att Kolmårdens väntetider är så långa.
Japp, vi har Orsa björnpark.

Ja det skulle jag kunna göra , jag gillar ju kretsloppet …

Nej det skulle jag inte
Nej
Ja det skulle jag kunna göra. Tycker det känns som en bra grej och rovdjuren måste också äta.
Jo det skulle jag kunna göra, om det går att tajma in..Har ju Järvzoo (men jag vet inte om dom tar emot ) och Orsabjörnpark.
# 18
Båda tar emot kroppar men avlivar inte. Kollade upp för någon månad sen.

Näe det skulle jag nog inte kunna!
Ja, och jag har också gjort det.

Jo det skulle jag kunna tänka mig. Undrar om Borås djurpark tar emot, ska nog kolla upp det
Japp det skulle jag kunna göra. Varför inte? Har inte yta att gräva ner hemma iallafall så hellre rovdjursmat än att bara elda upp.
Ja, det skulle jag göra.
Ja, absolut. Synd bara att kötiderna är så långa.

Ja, det skulle jag.
#9 Vet du när de ska börja ta emot?
1½ månads väntetid var det när jag bokade tid på Kolmården.

ja
#19 Vad bra och veta Tack ! , man vet aldrig när det kan vara av behov..Har bara inte blivit av att man hört sig för än.
Och nu när det är sån rejäl tjäle går gubbens minigrävare bet.. kan det vara bra o ha alternativ.

Nej det skulle jag inte kunna. Är iof en bra idé men jag skulle nog inte klara av att veta att nån ligger o gnager på min gamle vän.
#26 Nä det vet jag inte men det är säkert lätt kolla upp.
Det jag funderade över var om man kan få deras vet att skriva på papper om det nu är så man ska ha ut av försäkringsbolaget, men det borde väl inte vara några problem tycker man??

Ja, absolut. Bättre att rovdjuren får äta upp kötten än att maskarna i marken ska göra det!
#31 Vet på Kolmården dömer inte ut hästen. Ifall man vill ha försäkringspengar måste hästen vara utdömd innan man åker dit.
#33 Jo så mycket fattar jag också men det är ändå den avlivande veterinären som måste skriva pappren….

Nej, inte till djurparker, de stöder jag inte.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Nej, så gjorde inte jag. Min distriktare dömde ut hästen, Kolmårdsvet skrev bara i passet att hästen var avlivad. För att få ut pengar måste du ha en utdömning.
Vi kanske pratar om varandra, men det räcker inte att bara intyga att hästen är död, du måste ha en diagnos. Men det vet du.
men usha nej!
#36 ha ha, ja det vet jag, gjort det flera gånger tyvärr… bara tänkte att det kanske måste vara den utdömande vet som avlivar?

Mitt sto dömdes ut av veterinär som skrev ett intyg. Sedan avlivades hon av en pensionerad slaktare som också skrev ett intyg att detta var utfört. Inga problem med försäkringsbolaget alls, hade kollat innan hur de ville ha det.
#38 - nej, detr behöver inte vara den veterinär som dömer ut hästen som sen avlivar den.
Japp, det skulle jag kunna tänka mig!
Är hästen utdömd och försäkringsbolaget har godkännt det så har man 6 mänader på sig att ta bort den. Ett intyg av den som tagit den av dager räcker, eller att två ojäviga personer intygar att hästen är död. Ett foto kan ibland räcka också.
för det första skulle jag inte vilja avliva min häst på djurparken utan hemma om möjligt, så den fick sluta sina dagar där.
för det andra skulle jag inte vilja stödja djurparkerna, har aldrig sett något roligt med det..
jag skulle däremot kunna tänka mig att låta köttet ges till tex. vilda vargar eller så, om det var brist på annan mat.
Jag skulle nog kunna tänka mig det om jag hade haft närmare dit.
#43 Djurparker är inte enbart till för att underhålla människor, det pågår många avelsprogram för att rädda och bevara hotade djurarter.
säger som # 30, skulle heller aldrig klara av att veta att nån äter min älskling… är väl en bra ide iof, men ja skulle aldrig klara det…
Jag har lämnat med kadaverbilen en gång och aldrig mera. När den kom så luktade det lik lång väg, man lyfte upp kroppen med en kran högt över conteinern och släppte den så det bara smaskade i geggan som redan låg där. Fy F.n kan jag säga. De tömmer bara en gång i veckan så man förstår ju hur det ser ut i den bingen.
Inte heller vill jag att likmaskarna ska äta upp min lilla pålle, hu så hemst. Som jag ser det är det naturligast att llåta kroppen gå in i kretsloppet igen, den styckas och delas ut färskt, inte värre än att lämna på slakteri, den behöver inte ruttna.
Vad gäller djurparker skulle jag inte gärna lämna till en park som bara har djuren för att visa upp och tjäna pengar på. Orsa är lite annat, visserligen tar de inträde också men känns mera som ett räddnings och forsknings projekt för vissa djur.
Alla är vi olika och tänker olika, jag respekterar även andras syn på saken.
#46 Kadaverbilen har varit här och hämtat nötdjur, och jag håller med, ALDRIG ska mina hästar lämna gården på det sättet!! Jag har också lämnat häst själv på slakteri när det var tillåtet, och ALDRIG mer att jag gör om det heller.

Hur gör ni om någon självdör eller måste avlivas akut?
#48 - Jag ringer efter kadaverbilen. Har ju tyvärr varit tvingad att göra det några gånger.
Känner för övrigt inte igen beskrivningarna ovan, av kadaverbilen. Dels - HUR SJUTTON tror ni att de skulle kunna låta bli att tömma den på en vecka, alla de kroppar som läggs i kontainrarna kräver ju ett visst utrymme…

Akut så har jag gjort på djursjukhus, hemma , på platsen där olyckand hände , vi har grävt ner hemma vid (med tillstånd) har även lämnat kvar på djursjukhuset .
så jag har använt mig av olika varianter.
Lite oftare tömmer de nog containern, men skit samma, det är ett förfärligt hanterande!
Tyvär är det så här uppe där jag bor att de tömmer en gång/vecka. Vi har inte så mycket lantbruksdjur här i trakten. De fyller två conteinrar och åker sen ner till tömmnings stationen. Det är inget jag tagit ur luften utan fått info. från de som sköter bilen själva. Är dessutom bekant privat med de som kör. Altså svensk lantbruks tjänst.Då min häst togs bort ordnade jag det så att den hämtades samma dag som bilen skulle gå till tömmning, vet inte vad som var bäst, ligga underst eller överst i smeten.
För att svara på TS fråga:
Nej, inte till en djurpark….
Först och främst vill jag vara med när det sker. Sen vill jag heller inte gynna djurparker som har det enbart som komersiell verksamhet.
En djurpark som skyddar någon speciell (utrotningshotad) rovdjursart kanske jag kunde fundera lite över….
#45 vem tror du äter den i marken?? =)
#53 man får väl vara med även där?
Då mina avlivats akut har jag ringt veterinären som gjort det, sen är dom nergrävda här hemma, ja, med tillstånd. Kan sökas i efterhand också. En gång har kadaverbil hämtat, det var innan det blev så fruktansvärt dyrt.
För mej kvittar det om det är en illaluktande kadaverbil som kommer eller om bilen är inredd med soffa och halm… Djuret är död och vad känner den av att ligga där oavsett?
Här har jag faktiskt varit med om att obducera också för forskning, då var jag själv med också. Ganska kul sånt. En filt över hästens huvud och sen skars magen upp.
Ett dött djur är ett dött djur. Visst tycker jag det är "skönt" ha dom vilandes hemma men man kan ju heller inte gräva ner hur många som helst. Hellre att rovdjuren kan äta dom än att bränna upp dom. Måste vara bättre för kretsloppet

Jag tycker att det är bra att vissa djurparker försöker driva avelsprogram och annat för att bevara utrotningshotade djur, men varför ska de frakta vilda djur tvärs över jordklotet för det ändamålet? Hade jag en passion för att driva avelsprogram med t.ex. lejon så hade jag hållt mig till deras naturliga klimat, i det land där djuren är födda och ämnade att leva. Aldrig att jag skulle ta dem till en annan kontinent och låta dem leva i burar och små inhängnader och dessutom utsätta dem för miljontals turister varje år. Det är sånt jag inte vill stödja och därför kommer ingen av mina älsklingar avlivas på en djurpark.
Hade det funnits stora naturreservat (som i t.ex. USA och Afrika) där vargar, björnar, järv och annat tillåts leva själva utan människors dagliga tillsyn så hade jag kanske kunnat tänka mig att lämna en död kropp där som mat. Men det hade å andra sidan inte behövts i ett tillräckligt bra reservat… 
Hur andra tänker är upp till dem, men såhär tänker jag!
www.stuteriprecious.se
#55 Är det inte egentligen så med alla djur? Framavlade för våran skull? Islandshästen trivs inte i svenskt klimat, ändå envisas vi med att importera dem… Och varför får shetlandsponnyn exem av solen? Hur är klimatet på shetlandsöarna? Och hur har vi det här?
Alla djur är i fångenskap hos människan och blir hindrade från naturliga beteenden mer eller mindre. Så länge man har dem på en nivå där man inte utsätter dem för djurplågeri tycker jag det kan vara okej.

#56 Jag gör i alla fall en stor skillnad på domesticerade djur och vilda djur. Tycker man illa om att islandshästar får eksem här så köper man sig väl troligen inte en islandshäst från island och så vidare.
www.stuteriprecious.se
Ja, för mig är det självklart att man tar till vara det som går, och inte "bara" gräver ner till maskarna.
I första hand lämnar jag mina hästar till slakteriet så att dom blir mat för människor. Har inga problem med att min pålle blir mat, MEN jag vill så klart inte äta upp den SJÄLV….. som jag däremot gör med grisar och andra produktionsdjur.
I andra hand djurpark eller dylikt för uppätning av djur.
I tredje hand förbränning med återtagande av energin som finns i kroppen, ex fjärrvärmeverk.
I fjärde hand nedgrävning dår djuret återgår till kretsloppet.
I sista hand förbränning där energin inte tas till vara vilket jag anser vara ett väldigt slöseri energiresurser då det går åt energi för att driva förbränningen.
#58 =)
Man får vara med när dom avlivar hästen i Kolmården. Dom tyckte det var bra att ägaren var med.
#58 Finns det verkligen någonstans de tar emot hästar för att bli människomat?
# 60
Men slakterierna betalar för köttet om det kan gå till människoföda. Så har det alltid varit.
#56 - det är inte solen som ger eksem, utan knotten (som finns på samma ställen som det finns sol och gräs)
#60 - hästkött används som livsmedel i olika former (t.ex Gustafskorv) och de slakterier som tar emot hästar använder dem också till livsmedel.
#57 fast hur illa man än tycker om de stackars lejonen som tvingas flytta från sitt naturliga liv, så är det ju dessvärre inget man kan ändra på och varför inte då ge det man kan för att livet som djurparksdjur ska bli lite lättare. =)
Jag tänker så här: Bara för att jag väljer att inte stödja djurparker så kommer ju inte det göra ngn skillnad för de djuren som bor där, så jag kan bjussa på lite kött ;o)
Ang kadaverbil, så har jag inte alls så hemska erfarnheter av den som många andra verkar ha.
När bilen kom och hämtade min Pärla, löft dom i henne så lungt och fint och vinchade ner hela kranen i containern tills hon försiktigt hamnade på botten, sen släppte dom. Killen var jättegullig och frågade hur det var med mig och fick tom med en kram.
Fick också valet att betala innan han lastade i hästen, då han tyckte att det var bättre att sköta det före än efter om jag tyckte det var jobbigt.
Svar på frågan: nej
#62 Måste det inte stå i passet är hästen är uppfödd för livsmedel?
#65 - nej, ALLA hästar räknas som livsmedelsproducerande djur. Det är först när det står i passet att de inte är det som de undantas från det.
#56 Solexem kanske är SOLENS fel ?? =)

Jag ger blanka katten i kretsloppet och djurparksdjurens matförsörjning. Mina hästar skall de då inte få äta upp. Så egoistisk är jag.
#67 - soleksem är orsakat av solen, men hur många hästar är det som har soleksem? Jag har hittills inte mött någon, det närmaste jag sett är de som har vita tecken på mulen, som behöver smörjas med solskyddsfaktor där.
Det som man tidigare ibland kallat för soleksem eller man- och svansskorv, är - enligt forskarna på SLU - orsakat av knott.
#68 Jag tänker inte alls på kretsloppet, egentligen. När jag först hörde talas om att man kan lämna djur i djurparker, såg jag framför mig de hemska bilder jag sett på youtube från Kina, när de skyfflar in levande djur till lejon och tigrar som de får jaga och kalasa på. Allt medan småbarnsfamiljer står och hejar på. Man kan där också köpa en höna eller get för att själv släppa in till djuren.
Men så går det absolut inte till.
När min Fabiola skulle avlivas förra året hade jag helt enkelt inte råd att ta ut djurambulansen. Det kostar 4600 för en liten häst. Kadaverbilen finns inte i min värld, och att gräva ner är inte lätt när man inte har egen mark.
Jag pratade med lite folk, Pernilla 77 bl a, och blev mer och mer inne på Kolmården. MEN - jag skulle vara med. Jag har aldrig avlivat ett djur utan att själv vara med.
Kolmården var ett underbart ställe. Personalen kom och mötte, lugna trevliga människor, kunniga. Allt gick snabbt, ingen väntetid. När hästen är död är den borta, men att slänga den i en container är inte VÄRDIGT, skiter i kretsloppet!
Sedan kan man väl diskutera hur värdigt det är att ätas upp av lejon, men då kom i alla fall Fabbis till nytta. Jag har inget emot djurparker, det är något vi kommer att leva med. Att i stället hjälpa till så djuren där mår bra, det tycker jag är helt ok.
Om jag skulle ställas inför en akut nödsituation så jag måste avliva hästen, ingår djurambulans i min försäkring. Jag hoppas att det fungerar.
Var och en måste göra som han/hon känner för. Hade jag råd skulle alla mina djur avlivas av Djurambulansen, men det går bara inte. På Kolmården kostade det inte en krona. I fortsättningen kommer jag att åka dit, hoppas bara att dom fortsätter med att ta emot djur.
Nej det skulle jag inte.
Jag har inga problem med att kroppen blir uppäten men anser att det är ett ovärdigt slut för en gammal eller sjuk häst att åka x antal mil till en djurpark och avlivas på ett främmande ställe med konstiga lukter och okända människor. Mina hästar ska avlivas hemma (alternativt på djursjukhus om de behandlats där).
# 71
Om man lämnar till Orsa björnpark kommer en man hem till stallet och tar bort hästen om man vill ha det så.
Jag fattar inte det där med kadaverbilen, vad spelar det för roll hur hästen hanteras när den redan är död? Då lider den väl inte av att ligga i containern?
Tyvärr åker en del kor härifrån i den bilen, synd bara att det är så dyrt för hästarna att åka i containern. Det kostar 800,- för en ko och nästan 4000,- för en häst:(
#73 Naturligtvis spelar det ingen roll för hästen! Men ör mig. Jag vill inte att mitt sista minne av hästen ska vara från en äcklig container.
Kor tillhör lantbrukets djur och är subventionerade.
#72 Då skulle jag kunna överväga det alternativet. Närmsta djurpark (vet inte om Skansen tar emot, tveksamt) är annars Kolmården och det tycker jag är en ovärdig sista resa.

Jag ska absolut lämna mina hästar på Kolmården.
Tycker att rovdjuren oxå är värda att äta fint kött och vad kan vara bättre än mina hästar, sedan är hanteringen i Kolmården jättebra. De är trevliga och lugna. Det är ju bättre att köttet används.
Sedan är det ju skillnad vart man bor i landet. Jag har 30 min bilfärd till Kolmården men jag skulle aldrig åka flera timmar.
Skulle hästarna bli akut sjuka, så väljer jag djurambulansen.
# 73 Att det är så billigt för nötkreatur beror på att varje gång man skickar ett djur till slakt dras det av en avgift för kadaverhämtningen, tror att det är 9 kr / djur man betalar vid normalslakt. Dessa pengar gör att man kan låta det vara billigt för nötkreatur. Lantbrukarna betalar alltså egentligen lika mycket som vi hästägare gör, men inte vid samma tillfälle så att säga.
NEEEEJ!
#73 Lantbrukare betalar 600 kr för kadaverhämtning.
# 73 Priset beror på djurets storlek. Sist vi skickade en ko kostade det 938,-.
Jag vet att det är subventionerat för nöt, det jag menade var att det är synd att det kostar så mycket för hästar!!
Ja, och det ska finns fler djurparker som tar hand om avlivning samt att köttet ges till köttätare.
# 81 Det vi hästägare betalar är den faktiska kostnaden, tror inte att ngn vill göra jobbet "gratis"…..
Det är väl därför det finns alternativ…. Fast dom kostar ju dom också…