Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 908 ggr
Cattis
0

Väldigt mkt mini

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,906087,00.html 

Här är en som kan kallas mini med rätta. Tur att ägaren/uppfödaren inte väljer att avla på den. Är det så man kan tänka sig att en krum ser ut?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ellinor Johansson
0

SHIT, vad säger man?

Charlotte-Aveback
0

I artikeln kallar de det "dvärggen" - skulle det alltså vara "dvärggenen" som gör att de ser krumma ut?

Cattis
0

Jag förmodar det.

Den ser ju ganska konstig ut på bilden, ungefär som de bilder jag innan sett på krumma shetland.

/Cattis

VeronicaP
0

Ja men vettiga ägare är det ju måste jag säga som sagt väljer att inte avla vidare på den..

Between
0

Men sör är den ändå (:

Milla
0

Det är ju liksom ingen häst……………….

Stuteri spektra har också en super liten,vet inte hur hög den är. Vet du sonja?????

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Rubiinen
0

Nämen du så söt :)Glad

ZABA
0

Ischa, lite småäckligt tycker jag. "Dvärggen", jo pyttsan. Hade det varit en människobäbis så gissar jag att hon nog räknats som handikappad - om föräldrarna ens valt att genomföra hela graviditeten. Så elak jag är - och det inte bara idag!

Sehvrin
0

Den såg väldigt konstig ut, kan inte säga att jag tycker den var söt, möjligen fulsöt……

Bra iaf att de inte tänker avla vidare på henne (de skulle nog kunnat tjäna en del pengar på så små hästar…) Undrar hur de väljer att göra med föräldrarna…..

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cattis
0

Söt?! Den ser ju helt deformerad ut i kroppen…

/Cattis

RebeckaKihlberg
0

Jag tycker det ser groteskt ut…..

Annette
0

Jag tycker synd om den stackaren.

VeronicaP
0

Ja inte är den söt inte , tycker den är ful jag

Cattis
0

Titta på video på henne här >>

FRUKTANSVÄRT deformerad, och turnerar gör den stackaren också!

/Cattis

Annette
0

Djurplågeri, tycker jag!

Cattis
0

Kolla båda filmerna. Jag blir upprörd!

/Cattis

Milla
0

usch, vad har den på hovarna????

Nä sånt tycker jag inte om.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

RebeckaKihlberg
0

#14 usch…….de är allt jag kan säga

Ponyvon
0

Uff ja her skal det penger tjenes, forhåpentlig går pengene virkelig til en god sak!

Pyttis
0

Stackars liten, är ju deformerad, tur iaf att de inte (om de inte ändrar sig vill säga) tänker avla på henne. Där finns det säkert stora pengar (tyvärr) att tjäna för den som skulle försökaLedsen

Charlotte-Aveback
0

Det här är ju som gamla tiders cirkusar där man visade upp missbildade, halta och lytta och drog fördel av deras handikapp.

Helt groteskt … hennes exteriör och rörelsemönster får mig att tänka på en flodhäst eller noshörning …

Cattis
0

#21 Jag kommer att tänka på en gnu…

/Cattis

susanne-s
0

mår dåligt av att se Videona, stackars…djur.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

jojjehanna
0

Tycker hon hade fult huvud, liksom ett misslyckat arabhuvud och ser fet ut. Exteriören ska man bara inte tala om, precis som ni påpekat + rörelserna.

#17 ser ut som om hon har inneskor på hovarna på video 2. Skulle tro det är för att skydda golvet eller halkskydd för stoet.

sanne
0

Såg videon, blir ledsen när man ser det, och sen tjäna pengar på hennes lidande.. fy tusan.

ErikaPihlajamaa
0

Fy nej…jag blev så ledsen, stackars liten :(((

Ellinor Johansson
0

#25 Jag är helt dum i huvudet, men var finns videon?

Sofia_Schultz
0

#27 Frågar samma sak!

Sofia_Schultz
0

#27 Jag hittade dem! De e nästan högst upp på sidan! Över bilden när hon sitter…

UG
0

Men vad har hon på hovarna? Ser märkligt ut. Stackars liten. Vilken kroppsform. Man blir ledsen i hjärtat.

Norrgarden
0

Information om "dvärghästar" och de många olika typer av dvärgväxt som förekommer hos häst går att finna på många amerikanska hemsidor, till exempel:

http://www.mini-horse.org/menu_dwarfism.html 

http://www.minibreeders.com/horsieheaven/ 

Vanligt bland de dvärgvuxna hästarna är tydligen förkortade senor, vilket leder till gravt onormal hovställning. Förmodligen är det därför som hästen i fråga har "skor" på fötterna för att över huvud taget kunna gå.

Det vi kallar för "krumma föl" bör vara en typ av dvärgväxt.

UG
0

Så många ponnyer med deformerade ben! Fasansfullt.

Charlotte-Aveback
0

#31: Deprimerande läsning … Rent krasst konstaterar de följande:

"Dwarfs ARE a REALITY of raising Miniature Horses and are nothing to be ashamed of, as long as they are not bred for deliberately!!"

Hoppas att vi aldrig behöver se denna utveckling i Sverige, oavsett om det är bland hästar, hundar eller andra djur.

[Anna-N]
0

Men fy, vilka vidriga bilder!.

Dessutom så tar de betalt i fantasisummor för dessa defekta djur.

http://www.minibreeders.com/horsieheaven/ Här är sådana som lämnat jordelivet men utgår man från de datum som är angivna ser de inte ut att bli särskilt gamla. Har de så grava missbildningar att de helt enkelt måste avlivas? Det är så hemskt!

Ellinor Johansson
0

# 33  34  Instämmer

Charlotte-Aveback
0

#34: Säkert måste en del avlivas av barmhärtighetsskäl, men jag tror också att naturen själv sköter om det genom att de sällan lever så länge i alla fall …

Ellinor Johansson
0

# 31 Tror du det är samma "dvärggen" som gör hästar katter och hundar kortbenta?

[Anna-N]
0

#36. Ja, visst är det så att moder natur sköter en del av selekteringen. Kanske är räddningen för många av de stackars liven :-//.

#.USA i ett nötskal, säger jag. Det är ju då o då program på Animal Planet som visar upp ett land som för mig inte har någon moral i djurskyddet,alls. Istället har de djurpoliser som ska åka runt och skydda djur som "far illa". Har de inget djurskydd för aveln då det är tillåtet att sälja o avla på missbildade djur. Det handlar om summor uppåt en miljon svenska kronor för de minsta miniatyrhästarna. Det styrs så mkt av skönhet gällande både katter o hundar i det landet men här finns ju inte det närmaste av någon skönhet eller funktion för den delen. Det är istället groteskt och en form av grovt djurplågeri i min mening.

Ellinor Johansson
0

I slutet på 80 talet såldes en minishetland?fallabella?miniatyrhäst? eller vad det var på Reddings (hur det nu stavas) auktion i UK. Pållen var jätteliten och hade lindade ben för att kunna stå. Den bars in och köptes över till USA för MYCKET pengar. Jag tror inte det var en dvärg den såg bara konstig ut. Det kanske finns grader av dvärg också??