Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 9324 ggr
exitingsvillemo
0

Fodra med halm

Ville inte kapa en annan tråd så jag frågar i en ny istället.

Ang överviktiga ponnyer.

En häst ska ju ha 1,5 kg stråfoder/100 kg kroppsvikt för att tugg behovet ska tillfredsställas, går det då lika bra att ge halm till överviktig ponny? Eller blir det detsamma som att ställa den på svältdiet?

Kan man t ex kombinera halm med lite extra protein (typ lusern) för det är väl energin i fodret som dom blir tjock av?!?

Förklara ngn kunnig =)

[Teddy]
0

Jag har halm med ganska mycket grönt i. Den är från en igensåning. Jag ger dom bara av den halmen morgon och kväll, och till lunch får dom hö. Till ponnyer räcker det med 1,25 kg/100 kg häst.
Vanlig vetehalm är inte så populär hos häst, jag har korn och havrehalm.

Jag skulle ge hö istället för lucern. Hästen är av naturen gräsätare. Ja jag vet att lucern är ett sorts gräs!

exitingsvillemo
0

#1 min tanke med lusernet var att ponnyn kanske inte får i sig tillräckligt protein av bara höet om man bara fodrar hö 1 gång/ dag och resten halm…

Lusern finns ju även som Hack.

Har aldrig hört att ponnyer ska ha 1.25/100 kg. Vad är skillnaden på en ponny och en stor häst?

AnnaLundin
1

Angående minsta mängd grovfoder så är det minst 1 kg torrsubstans/100 kg häst som är rekommendationen. För normalt hö brukar det innebära ungefär 1,2 kg hö/100 kg häst och dag, som absolut minsta giva. Idealet är att man ger mer, helst 1,5 kg/100 kg häst eller ännu mer. Så ni har båda rätt på sätt och vis…

#0 + 2 - Ja, du skulle teoretiskt sett kunna fodra med halm och lusern om det ger en bra foderstat (=täcker näringsbehovet) till din häst och den verkligen äter av halmen.

SofieN
0

Är det inte bättre att byta ut en del av höet mot halm i stället då?

Pheobe
0

Varför ge hästen halm och luzern om höet inte räcker till? Varför inte bara mera hö?

Fattar inte varför folk ska envisas med att försöka banta en häst på halm. Hästen får bara halm mage och ser ännu knubbigare ut. Ge hästen ett bra hö istället. Halm innehåller fruktansvärt mkt skit som vi inte kan se, prova gör en analys på halm ska ni få se, hygienanalys.

#1 Vetehalm brukar vara smakligare men att hästarna inte äter den beror säkert på dålig kvalité. Vete är oftast det som skördas senare på säsongenoch då brukar vädret vara så ostadigt. Kornhalmen brukar bli bra då vädret faktiskt visat sej vara stabilare just då. De senare åren har vi bara fått in kornhalm till nassarna för att veten fått stå för länge samt att vädret varit så dåligt att halmen blivit skit. Får halmen inte ligga sej torr finns det massor med sporer man inte vill ha i halm, det syns inte och det luktar inte alltid, men djuren ratar den.

Jag vill ha vetehalm av bra kvalité åt mina men kan jag komma över gräsfröhalm skulle jag hellre ge det än vanlig halm.

exitingsvillemo
0

#5 Är det b la Mig du kallar för "folk"? Kan informera om att jag inte bantar ngn av ponnyerna. Det var bara en fråga efter en fundering från en annan tråd.

Alla mina har fri tillgång på hö =)

Varför inte bara ge mer hö? Ja det var just det som var var frågan, om det gör någon skillnad?

Det jag ville veta var om halm samt protein (ex lusern) kunde göra foderstaten komplett. Beroende på hur högt energiinnehåll det är i höet borde man ju kunna "banta" sin ponny på ett skonsamt sätt utan att behöva ta bort jättemycket stråfoder.

helenep
1

Vi ger havrehalm med gräsinsådd till både shettisar och fjordingar, ger det som middagsmål, upplever inte att de får mage av det. Halmen ersätter inte något grovfoder utan är ett komplement.

AnnaLundin
0

#5 - Det är inte alltid så enkelt som att ge bara mer hö! Det beror på vad höet innehåller i näringsväg, ifall det täcker hästens behov. Ett sent skördat hö har för lågt proteininnehåll för att kunna täcka hästens proteinbehov om man inte ger något annat.

Mitt svar, att man teoretiskt skulle kunna fodra med enbart lusern + halm, är teoretiskt. Det är väl givetvis enklare med ett bra hö, men har man av någon anledning inte tillgång till hö så kan man tillgodose behovet av grovfoder med lusern och halm.

#7 - Att hästarna inte blir bukiga bevisar att du har täckt deras proteinbehov bra, då har de bra magmuskler som håller tarmpaketet och dess innehåll på plats även om det är mycket grovfoder i omlopp i tarmarna. Glad

Hanna-D
1

Jag fodrar alla mina ponnyer med ett mål halm/dag eftersom det parti hö vi köpt inte skulle räcka till tre mål/dag och det inte går att få tag i tillräckligt bra hö på annat håll.

Två av ponnyerna får lusern hack för proteinets skull.

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fodrar alla mina med enbart hö. Fri tillgång = uppskattningsvis går det åt 4-7kg/dygn/häst beroende på Temperaturen.

Ett sto ger jag lusern till då hon behöver mer protein än de andra.
Halm finns i vindskyddet men det äts inte av detta.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Houdini
0

#5  kanske just för att höet inte räcker till!

Många har haft stora problem att få tag på hö i år, i alla fall i norra sverige.

Hovgarden
0

Håller med om att man kan fodra med halm o lusern men tänk på att det måste vara bra hygienisk kvalitet på halmen då. Bra att ni tänker på att tillgodose hästarnas ät behov!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

exitingsvillemo
0

frågan kvarstår dock. Går hästen ner i vikt om man fodrar halm-protein? Är det Energin i höet som dom blir feta av?

AnnaLundin
0

#13 - det spelar ingen som helst roll varifrån energin kommer.

Om hästen behöver bantas bör man göra en foderstat som täcker behovet av proteiner men ger mindre energi än normalbehovet är. Då får man bäst resultat.

exitingsvillemo
0

det var så jag tänkte.

Tänkte att halmen var fattigare på energi än hö, men jag kanske har fel i det?

Jag har fått för mig att halm är ganska tomt på det mestaObestämd därav tanken på halm-lusern till överviktiga hästar. För att hålla proteinet på en bra nivå men sänka energin samtidigt som man inte tar bort chansen till att tugga i sig stråfoder.

AnnaLundin
0

#15 - halm brukar generellt innehålla mindre energi än hö, ja. Har inte boken i närheten men har för mig att man brukar skriva 4-5 MJ/kg halm, 0 i protein.

Minsanne
0

Vi har fri tillgång på hösilage till alla våra shettisar. Men ställer också in en bal havrehalm till varje grupp vid varje fodringstillfälle. Det brukar uppskattas Flört Tycker det är bra att dom kan välja på både hösilage och halm

Hovgarden
0

Sen innehåller ju lusernen oxå energi får man ju inte glömma

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

AnnaLundin
0

#18 - vilket ju också är nödvändigt för att ponnyn alls ska stå på benen…

Man kan med råge täcka shettisens behov av proteiner med 2 kg lusern/dag. Den dieten ger 20 MJ, vilket är knappt 2/3 av det totala energibehovet. Ger man då också 2 kg halm så hamnar man fortfarande en bit under det normala energibehovet.

exitingsvillemo
0

Tack Anna, det var just det jag ville ha svar påGlad

niare
0

jag har en halmbal ute som alla mina äter sen får de hö till natten :) fått beröm för deras fina päls och magarna är jättebra på dem, så även om de e tjcoka eller inte bör de ha lite halm iaf ^^

exitingsvillemo
0

Mina står på halm just nu så dom har fri tillgång på både hö och halm.

Eller rättare sagt, fri tillgång ute på hö, till natten har 3 av 4 fri tillgång på hö+halm, den 4e får en högiva (ca 1kg) samt fri tillgång på halm, då hon har lättast av dom att gå upp i vikt =)

SannaHolmgren
0

Jag ger av otröskad havrehalm (med havrekorn), med mycket gräsinsådd som är inplastat likadant som hösilaget. Det är bra kvalitet, har inte kunnat ana någon dålig fläck än hur noga jag än ar tittat. Kompletterar med lucernpellets och vitaminer. Ponnyn är i mycket god form och orkar med körträningen med råge,

[Teddy]
0

#23 Menar du helsädesensilage? För det är väl inte halm egenligen som är inplastat?

SannaHolmgren
0

#24 Aha!! jo det är det ju. Tack för den rätta benämningen, nu vet jag vad jag ska säga i fortsättningen…^^