Shettis med okänd stam
Detta har säkert frågats 1000 gånger innan men….
En shettis som finns i webstamboken med okänd stam har den blått pass? Ponnyn har alltså ett reg nr. Men vad gäller vid ev betäckning, samma regler som en utan full stam
En shettis som saknar stam är ingen shettis. Den kan ha reggats hos SSS för många år sedan, men den får inte ut något pass från SSS - det är det bara fullstammade shettisar som får.
En ponny som saknar stam kan aldrig lämna en avkomma som är shetlandsponny, inte ens om man betäcker i flera generationer med shetlandshingstar.

Det finns en hel del utländska shettisar som är reggade i Sverige där inte hela stammen står i webstamboken. Men dom har likväl full stam och minst 3 generationer.
Jag vet inte varför det inte är ifyllt komplett.
I dom nya passen från Holland så står bara 2 genarationer, men å andra sidan så ska det väl stå 3 generationer på IPMC.
Så har din ponny ett regnummer och det är lite luckor i stammen så behöver det alltså inte bero på att det inte finns full stam.
#2 Men om man importerar en shettis från Holland, behåller hästen sitt holländska pass då? Eller måste ett nytt göras här i Sverige?
Alla hästar behåller passet får sitt hemland. Man får alltså inget nytt i Sverige, bara ett svenskt regg nr.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Ok det var som jag trodde, fast hon har reg nr i webstamboken men med okänd stam, ägaren gav med sig. Tack för snabba och engagerade svar.
fast jag förstår fortfarande inte riktigt
Vi säger att hästen har ett holländskt pass och kommer till sverige.
den blir reggad i 2 hela led kan dom alltså fortfarande få godkänt att finnas med i webstamboken och vara reggad hos SSS?
Man måste inte "bevisa" på ngt vis att ponnyn faktiskt har 3 led??

#6 Stambokföraren får ju ett IPMC, som Anne skriver ovan, och där finns ju 3 generationer med. Finns inte 3 generationer kommer ponnyn inte att föras in i vår stambok alls skulle jag tro.
Jag tror heller inte att man i Holland utfärdar pass till ponnyer som inte har 3 gdk led?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Ja, det var jag som läste Annes svar lite för fort.
Vad är ett IPCM?

#8 Ett exportdokument, IPMC = International Pony Movement Certificat. Där stam och ny ägare m.m. står och som är ett underlag för det nya landets stambokförare. Det utfärdas av stambokföraren i det land varifrån ponnyn exporterats.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.