Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1153 ggr
helenep
0

Shettis med okänd stam

Detta har säkert frågats 1000 gånger innan men….

En shettis som finns i webstamboken med okänd stam har den blått pass? Ponnyn har alltså ett reg nr. Men vad gäller vid ev betäckning, samma regler som en utan full stam

AnnaLundin
0

En shettis som saknar stam är ingen shettis. Den kan ha reggats hos SSS för många år sedan, men den får inte ut något pass från SSS - det är det bara fullstammade shettisar som får.

En ponny som saknar stam kan aldrig lämna en avkomma som är shetlandsponny, inte ens om man betäcker i flera generationer med shetlandshingstar.

Minsanne
0

Det finns en hel del utländska shettisar som är reggade i Sverige där inte hela stammen står i webstamboken. Men dom har likväl full stam och minst 3 generationer.
Jag vet inte varför det inte är ifyllt komplett.
I dom nya passen från Holland så står bara 2 genarationer, men å andra sidan så ska det väl stå 3 generationer på IPMC.

Så har din ponny ett regnummer och det är lite luckor i stammen så behöver det alltså inte bero på att det inte finns full stam.

exitingsvillemo
0

#2 Men om man importerar en shettis från Holland, behåller hästen sitt holländska pass då? Eller måste ett nytt göras här i Sverige?

ThiffannyJ
0

Alla hästar behåller passet får sitt hemland. Man får alltså inget nytt i Sverige, bara ett svenskt regg nr.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

helenep
0

Ok det var som jag trodde, fast hon har reg nr i webstamboken men med okänd stam, ägaren gav med sig. Tack för snabba och engagerade svar.

exitingsvillemo
0

fast jag förstår fortfarande inte riktigtSkäms

Vi säger att hästen har ett holländskt pass och kommer till sverige.

den blir reggad i 2 hela led kan dom alltså fortfarande få godkänt att finnas med i webstamboken och vara reggad hos SSS?

Man måste inte "bevisa" på ngt vis att ponnyn faktiskt har 3 led??

Cattis
0

#6 Stambokföraren får ju ett IPMC, som Anne skriver ovan, och där finns ju 3 generationer med. Finns inte 3 generationer kommer ponnyn inte att föras in i vår stambok alls skulle jag tro.

Jag tror heller inte att man i Holland utfärdar pass till ponnyer som inte har 3 gdk led?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

exitingsvillemo
0

Ja, det var jag som läste Annes  svar lite för fort.

Vad är ett IPCM?

Cattis
0

#8 Ett exportdokument, IPMC = International Pony Movement Certificat. Där stam och ny ägare m.m. står och som är ett underlag för det nya landets stambokförare. Det utfärdas av stambokföraren i det land varifrån ponnyn exporterats.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.