Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 721 ggr
kicki80
0

Övervuxen

Om jag köper en ponny som ev går över höjden får jag då registrera den som shettis?  Får man avla på en överhöjdare? ställa ut? 

Hur höga brukar 2 åringar vara som blir runt 1,05 som färdiga?

AnnaLundin
0

Shettisen registreras som shettis som föl, innan man vet hur stor den blir. Det finns en hel del överhöjdare i registren, de blir inte utkastade för att de växer över.

På utställning tror jag att man får den bedömd men den rangeras inte. Möjligen får man inte någon poängsumma heller. Jag har ärligt talat inte full koll.

Avla på den kan du göra, det är fortfarande en fullstammad shettis. Men du kan inte få RS-nummer på den, vilket bland annat innebär att den inte kan lämna en RS-hingst.

susanne-s
0

Är det inte så att, avkomman undan/efter en häst utan RS nr, inte heller kan få ett RS nr…
Eller var det enbart hästar födda efter 20060101?

#0 är det så att din häst växer över 105 som treåring men inte över 107 som fyraåring så kan du avelsvärdera den då och då få RS numret. och avkomman med …

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

…är hästen för hög på utställning så poängsätts den men den får inga slutpoäng och den rangeras inte om jag minns rätt.

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Tidigare har det i allafall gått att få RS nummer på de ston som blir undat det överväxta stoet. Fanns inget krav på att modern skulle ha RS nummer, tror det är lika fortfarande. Men en hingstmoder ska ha RS nummer.

Om nu inte reglerna ändrats.

susanne-s
0

se här

Här står det om RS nr på modern bla. ( födda from 2006)

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Ja men då står ju svaret där. Tidigare var det inte så.