Ordning på täcken
Hur gör ni för att hålla ordning i sadelkammaren?
Tänkte framför allt på de mängder av täcken som man har en tendens att samla på sig.
Min sadelkammare ser ut som ett ras, allt ligger underst. Har två "högar" en för ponnyerna och en för de stora.
Vill ha tips och inspiration hur man kan få ordning igen.
Kan inte ni visa era smart förvaringsideér?

Täckeshängare på väggarna, till exempel. 
Min sadelkammare är inte färdiginredd (måste målas om) så just nu ligger nästan alla mina prylar i en stor hög mitt på golvet. Organiserat kaos… 
Men min plan är att ha de täcken som används ofta på täckeshängare och de täcken som inte används just för säsongen ska tvättas, vikas, läggas i plastsäckar, märkas och sen organiseras in på en hylla. (Typ nåt billigt hyllsystem från IKEA.) Precis så hade en före detta chef till mig, när jag jobbade i hennes stall, och det var plättlätt att hitta det man sökte eftersom det stod på varje säck exakt vilket täcke det var och vilken storlek det hade. Vintetrtäcken på ett hyllplan, sommartäcken på ett hyllplan och innetäcken på ett hyllplan. Väldigt smidigt!
Och alltid lika fräscht att plocka fram ett tvättat och prydligt vikt täcke - tänk vad praktiskt när man skulle iväg på tävling! De tar mindre plats när de är vikta ordentligt och inplastade också.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har 4 täckeshängare i sadelkammaren + ytterligare 1 i stallet, en sån med armar.
Vintertid finns ALLA täcken i stallet, sommartid packas alla vintertäcken ner i säckar och bärs upp på loftet.
Vi har satt upp en IKEA-"ställning" som egentligen är tänkt att ha till klädförvaring i garderober. Det är som tre stolpar i metall (går från golv till tak), som vi har satt ca 30 cm från väggen. Mellan dessa sätts stänger (tänkt att hänga galjar med kläder) i lagom höjder. Vi har fyra vågrätta stänger mellan varje stolpe, så det blir totalt 8 stänger att hänga täcken på. På stolparna kan man dessutom sätta stora krokar, där hänger jag grimmor, tömmar och longerlinor. HELT SUVERÄNT! Sväljer massor av täcken.
Skulle kanske kunna ta ett kort… om jag kommer ihåg det.

Då vi byggt stall i en ladugård nyligen så har vi inte någon sadelkammare än. Den har precis blivit klar för att spackla å sen målas. Sen kommer vi börja inreda den.
Tanken är att vi ska ha garderober där inne så man kan lägga in alla täcken som man inte använder under de olika säsongerna.
Sen har vi täckeshängare ute i stallet som kommer hänga i ett eget utrymme. Där kommer vi ha alla täcken upphängda som vi använder just nu.
I sadelkammaren kommer vi även ha hyllor som vi kommer förvara olika backar i. I dessa backor kommer vi ha sådant som reflexer, benskydd, lindor å ja allt annat som är bra att förvara i dessa backar=)

#3 det där lät väldigt fiffigt - kan du fixa bild skulle jag bli glad 
#3 ja bilder vill vi ha. Låter mycket bra. Dom täckeshängare som finns att köpa är det ofta dåligt "djup" i, själv har jag spikat träklossar på vägen som jag sen skruvat fast hängaren i, för att få lite mer mellanrum mellan vägg och häng-yta

#6 Jag köpte täckeshängare på granngården! Den va mkt bättre djup på en de där vanliga! Så kolla där. Va väl lite dyrare men värt det=) Sen va de två krokar på med, en i varje ände!
#7 hihi känner igen det där, har nog också drygt 30 täcken i stallet varav säkert 15-20 är i storlek 135, som finns kvar efter min ridhäst.
Meningen var ju att hennes dotter skulle få ärva dom, men hon verkar bara bli 125 i ryggen. Vissa passar säkert men en del får man väl försöka sälja, när man nu kan slita sig från dom.
Vi har 5 garderober med täckerna i. Har säkert mellan 50-100 täcken
pappa kommer och skruvar i hop garderober för glatta livet
I garderoberna ligger bara rena och tvättade täcken. De som används ofta hänger på en täckes hängare.
Delad glädje är dubbel glädje :)
vi lägger täcken som inte används i säckar under stallet och de som används ligger i högar på olika hyllor (en hylla för varje häst) inget bra efetrsom det är krångligt när man ska ha understa täcket och täckena ramlar ofta ner i maten som ska stå och svälla. alla vill ändra och bygga om hela sadelkammarn, men ägaren till stallet vill såklart inte ändra något och det är ju hon som bestämmer.

Jag har ett par täckeshängare i stallet. Sen har jag stora plastbackar på golvet, under sadelhängarna i sadelkammaren. Så alla hästar har sina täcken under sin sadel.
Har garderober i sadelkammaren, täckena är uppdelade i fleecetäcken och regntäcken (har inga andra) samt i storleksordning, Har täckeshängare på boxdörrarna också men de används sällan. Väldigt praktiskt med garderober, bara att stänga dörrarna så man slipper se kaoset 

#13 Kaoset? Ni har väl den mest prydliga o pedantskötta sadelkammaren i Stockholm!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vi har satt upp en ribbstol, ni vet en sån där klättervägg man har på gymnastiken i skolan, vi fick tag i en dubbel, kanonbra att hänga sina täcken på.