Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: godkända-hingstar
Läst 1345 ggr
Zabbio
0

Dum fråga; pris på hingst? :P

Ha överseende, jag vet i princip inget om shettisar..:P

Men vad kostar en godkänd, helt ok hingst att köpa? Sisådär mellan tummen och pekfingret.

Och vad kostar det att betäcka? :P

Och vad bör man som hingstägare egentligen känna till?

Är inte intresserad sådär på riktigt att köpa nån, avel är väl inte min grej. Men nån gång vill man kanske ha en liten körhäst..och allt är så mycket billigare till shettisar + att de känns mysigare att köra helt enkelt. (Vill inte köra min stora travare). Men om man nu ska köpa nån, i framtiden, och gillar hingstar i allmänhet, och har pengarna.. tja, det går ju att tänka på.

Fast om jag köper körponny landar det nog på nån söt vallack av nåt slag :P

Tänkte bara fråga för att det kan vara kul att veta med andra ord :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Teddy]
0

Den billigaste hingst som JAG har hört om ville ägaren ha 13000 för och den dyraste 50000. Så däremellan någonstans…..
Du kan se på hingstarnas hemsidor vad en betäckning kostar. Länkarna kan du hitta här.

Ahnna
0

Jag har hört talas om en godkänd hingst som såldes i Sverige för 70.000:- enligt utsago och utomlands hörde jag om en hingst som var till salu för 200.000:-, men det är ju inte detsamma som vad ägarna faktiskt fick av köparen… Jag skulle gissa att det är mycket snack, men inte lika mycket sanning alla gånger.

Den billigaste jag har hittat på annons kostade 15.000:- vilket inte är några pengar alls för en godkänd hingst som dessutom är riden och körd. Marknaden är inte vad den har varit, det är inte så många år sen det fanns flertalet godkända hingstar till salu för 40.000-50.000:-.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zabbio
0

Amerikanska miniatyrhästar verkar mkt dyrare.. 135 000 på hästnet.. :O

Om man hottaren hingst för 20 000, kan den vara nåt att ha, avelsmässigt? Iofs borde ju ala godkända vara det.:P

vad behöver man kuna för att avla med hingst? Med sto är det lite mer skötsel, men med hingst känns det som om det skulle vara mycket företags-aktigt, papper och så, om man inte har bara egna ston då,,

Ahnna
0

#3 Dels är det en del pappersarbete och avgifter som ska betalas, och dels så är det ju själva kunnandet om avel, betäckningar, dräktighetsstöringar, saker som kan gå fel när sto och hingst träffas, m.m. Samt att man bör vara insatt i blodslinjer, nedärvning och hingsthantering i största allmänhet. Jag skulle inte vilja säga att det är mer jobb med ston, tvärt om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mija
0

Har funnits godkänd hingst till salu för endast 11000:- till och med, inte direkt något som gagnar priserna för andra, men tyvärr finns det.

Cattis
0

Det såldes en hingst för 9.000:- för ngt år sedan också.

Om en billig hingst är bra kan man ju inte bara så där säga vare sig ja eller nej om. Det beror ju helt på om det är en stam som tilltalar en själv etc. Det finns dyra hingstar som inte alls tilltalar en del, för att stam/färg/stl (eller vad det nu må vara) inte passar ens egna ston/avelsidé.
Fast de bra hingstarna, som lämnat bra och som själva är schyssta exteriört eller har andra meriter, dem får man betala en hel del för.
Jag skulle nog själv fundera på vad som är "fel" om en hingst säljs för "ingenting"… därmed inte sagt att det måste vara ngt fel.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

exitingsvillemo
0

#6 *nickar instämmande* så är det väl ofta när man ser hästar till underpriser, första tanken blir oftast: Undrar vad det är för fel på den.

AnnaLundin
0

TIllgång och efterfrågan styr priserna.

Idag när vi har MASSOR av RS-hingstar i systemet och utöver det ett antal importerade hingstar som inte visats och dessutom ett gäng svenskfödda hingstar som inte heller visats, så är tillgången på avelshingstar vida större än efterfrågan på dem. Enstaka hingstar kan man säkert få bra betalt för, men merparten av dem är förmodligen ganska billiga idag. De har nog knappt ett större marknadsvärde än en valack eller ett sto.

Zabbio
0

Med briset tänkte jag väl mer vad som var normalt för en helt ok godkänd hingst snarare än vad man fick för ett visst pris:P

Trodde stoägarna behövde koll på vad som var bra för deras sto.. eller kan man som hingstägare vägra ett sto av fel linje? Är det vanligt?

Om jag i framtiden skaffar hingst så får det bli med en intresserad kompis som tycker det är kul att hjälpa till med avelsarbetet och har kunskaperna. Men det slutar som sagt troligen på en söt och snäll vallack:P Om det ens blir av.

[Teddy]
0

#9 Du tänker rätt! Om man inte är insatt i rasen är det klokt att börja med en vallack, eller kanske ett sto som man kan ta föl på. Att börja med en avelshingst kanske inte är så lätt.

Zabbio
0

#10 Tack :)

Nej, skulle det bli hingst (kanske rent av köper unghingst och ställer ut? Gillar inte ston.) så blir det i nära sammarbete med en vän som själv föder upp shettisar, om hon vill då. Så att nån vet vad jag gör ialla fall :P

Men avel är inte så intressant. Kanske köper en icke-godkänd hingst bara för att jag gillar hingstars tänk. :P Men givetvis utan att avla, shettisar är ju så billiga att avla på ändå, jämförelsevis, så då kan folk faktiskt få ett föl med papper istället för ännu en liten A-ponny som kallas shettis i vardagstal. Är inte emot korsningar och så, men just dessa små hästarna har ju större risk att sluta som understimulerade sällskapshästar här i rid-sverige och priset på dem är redan så lågt.

[Teddy]
0

Zabbio!! Tänk om fler var så kloka som du och tänkte likadant!!!!!!!

Emma-Andersson
0

#11 Zab!! Vad är det jag läser har jag lyckats få in dej på shettisfronten??

Den där vännen som du pratar om vill gärna ha ett samarbete, hon ska bara få ett jobb först Flört

paparatzi
0

#2 Ja folk med fantasi har det visat sig finnas gott om…antingen det eller så är dom så dumma att dom betalt överpriser och  sedan sitter och skryter om hur mycket dom fått betala..Foten i munnen

paparatzi
0

#0 Priserna är på tok för låga på våra shetlandsponnyer, man behöver inte snacka om fantasipriser men för en avelshingst tycker jag man borde få minimum 25.000:-  och stona borde egentligen vara betydligt högre värde på, tyvärr har tillgången övervunnit efterfrågan så priserna ligger lägre än dom borde, kollar man på andra raser så blir det helt andra sumor vi pratar om.

En inkörd och inriden valack borde ligga på runt 10-12000:- och det tror jag dom gör.

Spider84
0

#13 (Zabbio skriver)

haah, neeeej, helt inne på shettisfronten är jag inte än, och hingsten skulle jag köpt själv :P Du ska bara bestämma vilken och fixa med allt avelsgrejs xD Och köra in den om det inte var gjort.. s¨å kunde jag ha den och köra med och du kunde hålla i allt annat..

Men jag har ganska mycket med travaren redan som du vet..och skaffa lägenhet, bil, E-körkort, starta företag etc etc så shettis får vänta :P