Sent födda föl
Är det någon här som har erfarenhet av föl som föds sent på året, oktober-december ?
Nej, tack och lov =)
har inte egna föl, men jag vet om en som fick ett sent föl detta var resultat av att sto o hingst går med varandra hela året stoet var dräktig men kastade, o resultatet vart sen föl. Även föl som föds tidigt får ju uppleva snö o kyla.
Jo självklart får dom uppleva kyla. Men att räknas som åring vid 1 månads ålder känns ju inte riktigt rättvist =)

Min lilla minsting är inte ens 6 månader än och kallas redan för 1-åring, vilket känns lite snett. Men kylan är det sista som påverkar henne negativt, för hon har päls som en mammut! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det yngsta fölet hos oss är född den 19 juli. Hon har satt massor av päls och ser ut som en isbjörn. Men för övrigt är hon lika pigga och vilda som de övriga fölen.
" Bonus" som vi kallar henne är en lite dam bara 65 cm hög med med en mycket stort självförtroende.
Jag tänkte att hon kunde dela en box med ett hingstföl nu. Men den lilla skruttan som knappt syns i boxen fällde sina små pytteöron bakåt och sparkade upp honom i ett hörn. Hon vill inte ha någon kille på sitt sitt rum.
#5 HAHAHAHA!!! Herregud!!! Vart är hästen under allt håret?!
# 6 Det är en "smygisbjörn".
Hon har en riktigt tjock och go kropp, ett litet kraftpaket.
#5 nej men gud i världen… Det var bland det sötaste jag sett =) Vilken gobit.
#4 precis vad jag menade, snö ochkyla är nog det minsta problemet, men det tar ju tid för bäbis att komma ikapp sina "jämnåriga" kamrater som är födda tidigt på året =)

# 5 Samma dag som min lilla Winnie är född och hon är också så liten men inte alls så lurvig. Är det en angora kanin ?? 
#5 det var bland det härligaste jag sett i pälsväg<3

#5 Påminner om min lilla Lurvas, men snäppet värre!
Min plutt är också väldigt liten, jag mätte henne till 61-62 cm för ett par veckor sen. Det måste vara så att de kompenserar sin storlek med massor av päls istället. *nickar* Min är för övrigt precis lika kaxig och låter ingen sätta sig på henne trots att hon är klart minst i flocken.
www.stuteriprecious.se
#11 Klart att de kompenserar med päls! Mäter man mankpälsen så blir de ju minst 10 cm högre! 

#5 Men jösses vad söt och go hon ser ut. Vem är stolta föräldrar till en sån liten skönhet? Blir ju alldelles fölsjuk ju =)

Fölet på bilden är jättefint och gulligt. men är det ok om vi återgår till min fråga ? Hur är det med infektionsrisk för föl och sto ?
Föl som föds på sommaren får ju sitt behov av rörelse och foder när de får gå på bete. Hur blir det för ett föl fött på vintern ?

#14 Min är född i mitten på juli, vilket inte är så sent egentligen (hon fyller 6 månader idag, faktiskt) men hon var sjuk till och från hela hösten. Det började med en sänkning av de vita blodkropparna men i övrigt ingen direkt infektionsbild. Hon var riktigt sjuk och typ medvetslös flera gånger om dagen, gick inte att väcka. Jag var rätt säker på att hon skulle dö för mig, faktiskt. Men hon fick penicillin i en vecka och blev frisk hux flux. Nån månad senare var det dags igen, fast med låga röda blodkroppar istället för vita. (De vita såg bra ut då.) Det berodde troligen på angrepp av blodmask ("positivt" träckprov), som på något mysko sätt tagit sig in på markerna. Efter flera omgångar med starka avmaskningsmedel började de röda blodkropparna se bättre ut och nu är hon till synes helt frisk, men jag måste ta träckprov igen i vår och eventuellt nya blodprov för att vara helt säker. Det finns ingenting som garanterar att blodbristen hade med masken att göra, det är bara en gissning utifrån träckprovsresultatet.
Det blev ganska kallt här en kort tid efter att hon föddes, och hon kunde aldrig gå ute på dygnet-runt-bete, vilket jag tycker är väldigt synd att föl ska missa. (Men hon blev ju sjuk, så vad gör man?) Jag tror stenhårt på att de blir både friskare och mer motståndskraftiga mot sjukdomar om de får gå ute och stärka sina kroppar så mycket som möjligt. Min fölis har på grund av sin hälsa inte gått på lösdrift heller under hösten och vintern, utan får nöja sig med att stå i box nattetid. Det är förvisso inte skadligt, men lite emot min filosofi gällande föl och åringar… Och betänk då att min bebis inte är född så väldigt sent på säsongen, så jämfört med en bebis född på senhösten eller tidiga vintern borde hon ha mycket bra förutsättningar. (Men ändå blev hon så sjuk!)
Jag tror säkert att det finns föl som klarar sig utmärkt trots sen födsel, men det är nog inget man bör sträva efter.
www.stuteriprecious.se

De som jag har haft allra senast född här föddes i augusti och september och de har aldrig varit senare eller känsligare än de övriga .
Sen att jag inte gillar att få så sena föl är en annan sak :-)

Har varit med om fölunge född på juldagen (ja, en tjuvbetäckning) och det är mera pass på dom. Minns att vi inte hade dom ute så himla mycket i början då det var snö och kallt. Men de klarar sig överraskande bra. Men det blev ju mycket box för dom innan vädret blev varmare.

Tack för svar. Mitt sto har varit utlånat till en "seriös" uppfödare som betäckt nu i november/december. Jag är lite orolig , dte känns inte helt ok.
Mitt mammasto föddes den 13 augusti (fredagen den 13
), hon var naturligtvis lite efter de andra (som var minst 3 mån äldre) när hon 2 mån gammal var på fölutställning, men hon växte ikapp de andra ganska kvickt och året efter märktes ingen skillnad. Visserligen var det inte i okt-nov, men ändå sent på säsongen.
#19 jag är också född fredagen den 13:e och är också lite efter

Har också varit med om en tjuvbetäckning (bror och syster
), fölet föddes i slutet av november och allt gick bra.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~