Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2129 ggr
annie
0

Utslag och klåda

Har upptäckt utslag mellan bakbenen och ner mot magen på ett sto. Började med att hon kliade sig rätt mycket, vilket jag inte sett att hon gjort förut speciellt mycket. Nu kliar hon baken,mellan bakbenen och mage - och det är ju där utslagen sitter.

Svårt att se själva utslagen i all vinterpäls men jag tycker inte de ser ut som streptotrikos (regnskållor) utan är torrare, nästan som någon sorts torrfläckar men lite upphöjda. Vi kan känna dem med handen. Får titta mer idag i dagsljus. Såg för en tid sedan att hon kliat runt underlivet så att det blivit litet sår. Har smort där med Helosan och det verkar ok nu, även om det är svårt att säga…

Pälsen verkar annars ok, hon har lite mjällflagor i svansen. Har inte sett några synlig ohyra.

Någon som har sett något liknande? Allt hår gör det ju väldigt svårt att komma åt. De går i ute dygnet om.

VeronicaP
0

Det är inte någon sorts svamp infektion ?

kan ju även vara ringorm…

annie
0

#1 Har funderat på svamp också men är tveksam… Ringorm stämmer inte in på bilden när jag tittar på det. Iallafall inte enligt min erfarenhet och sjukdomsbeskrivning. Klurigt detta Obestämd.

VeronicaP
0

Du har inte avmaskat henne nyligen ?

Så hon har fått någon allergisk reaktion på det.

Kan ju vara så att hon har reagerat på något som hon har ätit tex också

exitingsvillemo
0

Jag har haft regnskållor som varit mycket torra, som du beskriver, torra små fläckar och lite upphöjda. Har däremot aldrig sett det på  undersidan av hästen. Bara på hals/rygg/rumpa.

En kompis hade en ponny med utslag som såg precis ut som regnskållor, men efter undersökning av vet visade det säg vara ringorm, så ringorm kan se väldigt olika ut.

Var jag dig skulle jag nog kolla upp utslagen med vet så du iaf kan utesluta ringorm. Är ju mindre kul om det sprider sig till de andra hästarna/djuren/människorna.

annie
0

# 4 Jag ska titta noga på alla hästar idag tänkte jag. Tack Glad.

#3 Nix. Har inte avmaskat nyligen och efter träckprov visade hon inte ha några onormala halter parasiter heller. Får kolla resten av hästarna också… noga.

AnnaLundin
0

regnskållor brukar väl främst vara uppe på ryggen, om jag inte är på cykeltur.

Min spontana tanke är pälsätare.

annie
0

Tack för alla svar. Jag har pratat med vet. , hon ska skriva ut nån dunderkur åt pållarna.

Angel
0

#0 Hm, det där känner jag igen.. ett av mina ston har ngt liknande mellan bakbenen, mer inidan av skanken. Vad trodde vet. att din ponny hade?

paparatzi
0

Kan det vara något med fodret? en del hästar kan reagera på för högt protein (tex krossat korn) är det pälsätare kan du enkelt kolla genom att hålla ett papper under ganascherna och klia i pälsen då kan du se ifall det ramlar ner några kryp, bra mot det är switch pour on, lycka till och berätta gärna om du hittar någon orsakGlad

annie
0

Vet. var här idag och gav en dos dundermedicin i pälsen + Switch på det dräktiga stoet. Hon kunde inte säga vad exakt det var men trodde på något djur, alltså ohyra. Vi håller tummarna för att det försvinner snart!