Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 16-hästpass
Läst 1247 ggr
MalinB
0

minishettis reggad i ASRP

Jag har surfat runt lite och tittat på shettisar till salu och hittade ett gäng minisar som enl uppgift är reggade i ASRP. Nu till min fråga, VARFÖR är det reggade där. Kan man då anta att de inte har full eller godkänd stam eller finns det andra fördelar med att inte regga i sss?

exitingsvillemo
0

När det står att dom är reggad i ASRP betyder det nog att dom inte har stam.

Kan absolut inte komma på ngn anledning till att en stammad shettis skulle raggas där annars.

AnnaLundin
0

Det kan möjligen vara stammade shettisar som inte reggats som föl och där ägaren inte velat bekosta DNA-test för att verifiera härstamningen.

Men i vilket fall som helst så kan inte de ASRP-reggade ponnyerna delta i SSS aktiviteter.

MalinB
0

Det var ett helt gäng från samma ställe, mest mini men även någon "stor" och någon appalosa.

Det står utskrivet mamma och pappa på de flesta men jag kan ingenting om shetland så det säger mig ingenting.

Såg nu att det inte stog reggad i ASRP utan pass i ASRP(eller pass på gång) men det torde väl vara samma sak som att de är reggade där?

AnnaLundin
0

det är samma sak

Förmodligen är det inte ens shettisar utan bara "A-ponnyer av minishettisstorlek"

MalinB
0

de flesta av dem var föl eller åringar.

Men då är jag inte ute och cyklar iallafall som reagerade på att det var ASRP.

Tuffatass
0

Någon som vet vad det kostar att dna-typa en minishettis, på ett ungefär? Jag har köpt en mini utan vare sig pass eller papper då ridskolan han bott på slarvat bort dem. Men jag vet hans namn och reg.nr. Nu står jag i valet och kvalet var jag ska utfärda passet. ASRP blir förstås billigast, men samtidigt trist när man faktiskt HAR en välstammad renrasig minishettis. Han kommer från England ursprungligen, bott på ett stuteri..

Kris_J
0

Har man kostat på sig att importera en ponny verkar det för mig högst märkligt att man slarvat bort pappren…Är du säker på att han är den individen som du tror dig ha köpt? Även ponnyer från GB har pass och är han inte urgammal borde han ha haft ett pass när han kom hit. Är han inregistrerad i GB?Han kanske inte är oficiellt importerad? Har han haft ett pass från ursprungslandet är det dit du skall vända dig. Eller är han införd i den svenska stamboken och har haft svenskt pass? Skicka gärna pm om du inte vill svara i tråden.

Menar inget illa med mitt svar, blir bara lite fundersam. Hoppas inte du livit lurad.

Veritas odium paretFörvånad

Tuffatass
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han finns med i svenska webbstamboken, Gaterley Goldhawk 38961038 (SPSB AF598). Han är född -96 och importerades av stuteri Påninas, som är nerlagt. Jag är tredje ägaren efter detta, därav dom försvunna papprerna. Jag fick honom nästan gratis, så oavsett stam är jag ändå nöjd, en toppenponny Glad.

IdaT
0

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.