patella upphakning
Hjäp mig
Är det någon som har någon erf. om patelleupphakning!!
Har en snart 2 årig minishettis med upphakning och ska inte göras något förrens hon vuxit klart.
vad göra, vad kan underlätta, hur är prognosen, är det vanligt??
Snälla alla goa rara svara om du vet något
Mvh bibbi2

B-vitamin är ju aldrig fel …
Sen är det ju en unghäst och det kan ju då vara tillfällig upphakning .
annars är det ju bra att ut och gå med henne och klättra bla

Om du har möjlighet att ha hästen på lösdrift så underlättar det också, men som #1 skriver så är promenader och att klättra kanonbra, annat som är bra är att om du har möjlighet att köra in henne så underlättar det också då de sätter muskler av det, nu var hon ju lite ung för det kanske, men tömkörning är inte fel i det fallet, samt B-vitamin, som sagt.
Se till att bakhovarna verkas extra korta i tån och rör dem inte i trakten. Genom att "ställa om hoven" litegrann på det sättet brukar man kunna minska upphakningarna.
Sen är det ju muskeluppbyggnad runt knäna (och resten av kroppen) som är viktig.
Och för muskeluppbyggnad är det viktigt att proteinbehovet är tillgodosett…
Korta tår och så mycket utevistelse som möjligt är det bästa. Mitt sto har haft patellaupphakning, men har nu inte visat något av det på väldigt länge och då har vi hållt igång henne och kört henne.

Jag pratade med en veterinär då jag var intresserad av en shettis, med patellaproblem. Det finns två sorters patellaupphakning på shettis, varav den ena är för kort inre ledband (rätta gärna, jag kanske minns fel), och är ganska ofarligt. Om det inte växer bort ev med träning och god hovvård kan hästens opereras med lokalbedövning och åka hem samma dag och därefter vara problemfri.
Patellaproblem två är vanligt på shetland med problemet att knäskål och knäled inte "passar ihop" (= en slags missbildning.) Detta växer inte bort, och hästen ska ju inte heller användas i avel.
Det finns säkert någon på forumet som kan berätta mer, men veterinären gav mig rådet att alltid vara misstänksam vid köp av shetlandsponny om den hade patellaproblem.
Hej
Tack alla för goda tips. Ska genast börja med att be hovslagaren korta tån så hon rullar över lättare. Ska även överväga att ha lösdrift men tycker att den dagliga hanteringen blir lidande och hon är ju som sagt 2 år och behäver mycket hantering. Hon har ett mycket gott självförtroende och går gärna fram till de andra hästarna och kaxar upp sig. de har för mycket överseende med henne så hon skulle behöva hållas på mattan lite mer av de andra i flocken.
Har ni fler goda tips fortsätt och skriv. Mvh Bibbi2

Lycka till!
Mitt tips är att bygga upp musklerna runt och i knät, och att värma upp/skritta av ordentligt, så att knäna inte blir kalla. Lösdrift tror jag är ett ganska bra förslag, så att hon inte står still i en box.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#5 - det "andra" problemet du talar om är lateral patellaluxation och det är inget man kan göra något åt. Det yttrar sig inte heller på samma sätt som patellaupphakning.
Men du har rätt, man bör skilja på dessa begrepp och framförallt kalla dem för vad de egentligen heter. Man hör ofta att "min hästa har patella" - Pja, det hoppas jag att ALLA hästar har, då patella är det latinska ordet för knäskål…