Grovbent hingst?
Jag sitter och klurar på hingstval inför betäckningssäsongen. Ett av stona har jag en plan för, men det andra är jag mer osäker på.
För att gallra litegrann i hingstbeståndet har jag valt ut en egenskap som känns extra viktig, bland de andra, till just detta stoet - jag söker en hingst som är grovbent med korta skenor och väl markerade ledgångar. Vilka hingstar är kända för att själva ha sådana ben och också nedärva det till sina avkommor?
(Endast RS-hingstar av standardstorlek är av intresse! Och främst hingstar verksamma söder om mälardalen och dess förlängning västerut)
När jag har fått tips om några sådana så kan jag leta vidare efter information om deras övriga egenskaper, för att förhoppningsvis i slutänden komma till ett vettigt beslut i hingstvalsfrågan.
Tack på förhand!

På SH:s sida finns kritiken utlagd över hingstar som godkänts 2002-2008. De har väl ännu inte hunnit lämna så mycket, men man ser ju åtminstone deras egna omdömen vid premieringstillfället.
Jag vet att kritiken finns utlagd där, för alla de visade hingstarna.
Det kändes som en betydligt enklare väg att gå, att fråga här om någon känner till grovbenta hingstar än att sitta och gå igenom alla de hingstar som finns på SHs sidor. Dessutom finns det hingstar som faktiskt ÄR grovbenta, men som inte fått det kommenterat i sin kritik. Och det går inte heller att rakt av utläsa vilka som är grovbenta bara genom att titta på skenbensmåttet - det vet jag av egen erfarenhet.

Ursäkta så hemskt mycket att jag tydligen försökte hjälpa till på helt fel sätt.
Sandbackas nya hingst, fuxen, är väl grovbent? Capone Fire har korta skenor med bra ledgångar, likaså Kasper

Det som jag tycker är viktigast är ju att de lämna grova ben i såfall och det kan ju vara lite svårt med de ny godkända då man inte vet vad de lämnar för något ..
För det kan ju även vara så att en grovbent hingst inte för det vidare.
Det ska som sagt vara korta och välmarkerade ledgångar och vad räknar Du Anna som grovbent ?
Är det 15 och uppåt eller är det bara att de har korta skenor osv..
#5 - det jag räknar som grovbent är att det ser rejält grovbent ut när man tittar på hästen. Jag räknar inte i centimeter, för samma mått kan både se grovbent ut och inte, beroende på hur stor andel av måttet som är skelett resp senor.
(Av de egna hingstar jag haft har jag för mig att det skilde 1 cm på skenbensmåttet, där den ena var relativt gracil och den andra rejält grovbent.)
#6 Jag har sålt en uppfödning (hingst) som jag har avkommor efter, vilka har fått korta fina skenor, väl markerade ledgångar och är grovbenta
Veritas odium paretFörvånad

Furunäs Jotex, Kyllemos Eros og Pompe er svenske hingster jeg gjerne skulle ønske meg til Norge. Jeg har også alltid likt Fredrik veldig godt - men om han virker i avl er jeg ikke sikker på. Kjempefine ledd på dem alle. Vi har vært så heldige å ha Waulkmill McLintock i Norge 2008 sesongen - og også han har noen fantastisk fine ben. Jeg venter 3 føll etter ham i år, og reale ledd var også på min ønskeliste når jeg valgte hingst.

#8. Fredrik är död.
Tacvk för konkreta tips hittills! Jag läser och noterar i minnet.
#10 - det såg rejält ut ja.

Jozo har ju rejält grova ben. De avkommor jag fått efter honom verkar ärva hans grova fina ben.
#12 fast tittar man på de visade avkommorna han har så finns det mkt 7or på benen
#13 - fast vad beror 7orna på då? Det vet man inte…. det kan lika gärna vara grovbent och tåvid som korrekt och gracil eller något annat…. Och hur har deras mödrar sett ut? Man kan inte bara stirra sig blind på siffror utan måste se vad som finns bakom siffran också.
#14 jo det är klart men det bådar ändå inte "gott" även om det kanske inte heller är fel
#15 fast så kan man inte säga tycker jag, för kollar man en hel del hingstar så finns där en del som har övervägande 7 och 6 på sina avkommers ben. Då hade jag i så fall varit mer orolig över hingstar som har avkommer med mycket 6:or på benen
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Man får tänka på vid vilken ålder de bedömts också. Låga benpoäng på unghästar kan ju bero på att de visats när de varit i en mindre gynnsam växtperiod.

#16 avkommor - är det vuxna eller föl/unghästar du menar. Har fått lära mig att dåliga poäng, på ben, på unga individer inte alls behöver betyda dåliga poäng på den färdigväxta ponnyn…
#17 det där tror jag också man måste tänka på
#18 jag vet inte hur gamla avkommerna varit och för mig är 7:or på benen under uppväxten inte något jag är rädd för.
Men som # 12 skrev först " fast tittar man på de visade avkommorna han har så finns det mkt 7or på benen" och sen skrev #15 att "det bådar ändå inte "gott" även om det kanske inte heller är fel"
så menade jag att då borde man vara mer osäker på dom som har många avkommer som fått 6:or på benen om man känner osäkerhet inför detta.
#20 för mej är 6p uselt oavsett var i raden den finns. Skulle aldrig avla på ett djur med en 6a i raden efter 3 års ålder
#21 missförstod jag dig nu? Jag menade hingstens avkommer inte hingsten själv.
En 7:a på benen är inte dåligt. 7:a är ju medel poäng i vår skala. Sen får man ju naturligtvist välja själv vad man vill avla på, men 7:a är "normalt" det är inte dåligt.
Delad glädje är dubbel glädje :)
¨#23 Visst är det konstigt? 7 är medel på en 10 skala?!?!
Nu tycker jag vi slutar diskutera poängsättning på benen och återgår till att tipsa om grovbenta hingstar - vilket var min önskan med tråden.

tycker att tråden tappade lite där.. men eftersom det var min hingst som diskuterades vill jag bara säga till Anna lundin..
Jozo har 17.5cm i skena, korta bra skenor o mkt välbenad.. fick själv 9a på benen i uddevalla 2008.
det var bara det.

Jozos bror felix har oxå korta bra skenor och 17cm i skenan :)