Hålväggar....
Blir så trött…nu har min 3åriga valack haft problem med hålväggar i över ett år och det är som värst nu på hösten. Samtliga hovar är nu uppklippta till max och det ser förj**ligt ut. Men det måste göras enligt hovis, annars blir han halt (får då hovbölder).
Han går på lösdrift och nu är det ju ganska blött och lerigt i hagen.
Ingen annan som har samma problem?? Vad gör ni åt det??
Har en unghingst med hålväggar. Hovis har verkat upp och jag rengör med väteperoxid en gång/dag. Brukar fungera kanonbra!
Verkar som det är vanligt hos unghästarna, ingen av mina vuxna har problem längre.
Har också fått veta att det är vanligare hos unghästar. Min hovis rekommenderar att ha på Virkon S.
Vår förra hovis rekommenderade Pevaryl, det fungerade också bra men det är betydligt smidigare med väteperoxid.

Jag gör rent i sprickan. kokar sockerlag och häller i jodopax sedan tar jag en liten spruta och sprutar ner detta i hålväggen. Efter det så värmer jag lite bivax i händerna och trycker ned det i sprickan så att inte det kommer ner smuts. funkar kanon….nu har jag ju aldrig haft jättestora hålväggar.
För att förebygga rötan runt strålen och i hoven använder jag thrust buster…ett blått medel som jag köper på börjes

Låter som bra tips. Jag har förstått att det inte är bästa alternativet att "sko bort"… Men har ju liksom alltid gjort det (det har ju fungerat
)
Var får man tag i väteperoxid?
#4 Thrush Buster, heter "Rengör strålen" på svenska, är väldigt effektivt.
I början av min hovslagarkarriär var jag väldigt nitisk med att verka bort allt runt hålväggar. Numera är jag inte riktigt lika nitisk och faktum är att jag inte ser någon skillnad i slutresultatet…
Mitt råd är att peta rent hålrummen och droppa i nämnda Thrush Buster, en gång i veckan eller nåt. De behöver inte täppas igen.
#5 Väteperoxid finns på apoteket - i kylskåpet där…
Du har ingen möjlighet att byta hage? Eller grusa upp framför lösdriften/dränera eller dylikt?