Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1098 ggr
[randi]
0

kostnad

Jag funderar på att skaffa en shettis, och senare en till. Har en gamal ladugård som skall byggas om till stall, finns även en hage. Vad betalar ni för era hästar i månaden ?

Milla
0

hej, så skoj att du funderar på att skaffa dig shettis.

Under vintern så har jag en månadskostnad på ca en 1000 kr för 7 st hästar. Har räknat in följande.

* hovslagare

* försäkring

* ensilage

* ev kraftfoder

* mineraler

Så ungefär 15o kr per häst och månad OM ingen blir sjuk

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Hur kan du få det så billigt Milla?

Här kostar varje häst flera hundra i månaden - VAR vintertid… Har du gratis grovfoder?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

Oooops, har räknat på bara hovis, hö och försäkring så är man i genomsnitt uppe i över 400 :-/häst per månad. Då är inget annat inräknat som strö, kraftfoder, mineraler, vaccinationer osv. Fundersam

Cattis
0

Saltstenar, staket, elkostnader, bensinpengar för att köpa in foder och materiel ja, det finns massor som bidrar. Det KOSTAR minst 500 per häst… iaf om jag räknar på fjolårets höpriser. DÅ har jag inte med halmen o stängslet…

/Cattis

[Anna-N]
0

#4. Ja, där ser man om man sätter sig och räknar så blir det säkert ännu mer. Ger man 3 kg/hö per häst med höpriset här i år så är bara det 180 :-/månad.

Blir någon sedan sjuk så är det 2000 :- minst!. Och har man otur kan det ju bli flera på en gång….plus allt annat som tillkommer som man inte ens kommer ihåg!.

Tigrou
0

Jag räknade lite fort i huvudet och får det till mellan 400-500 i månaden om man slår ut hela året det vill säga om man måste köpa allt foder, strö, hovslagare, försäkring, vaccinationer osv. 

För mig själv ligger kostnaden runt 30:- och det är försäkringen varje månad. Jag ser inte de andra utgifternaFlört

Milla
0

hovis 100 kr / var 7:de vecka per häst

Ensilage1½ bal i månaden 600 kr

Kraftfoder 1 säck krafft 160kr/månad för 7 hästar ( alla får inte kraftfoder)

mineraler har ingen anning om vad dom kostar

försäkring är ca 6800kr /år för alla 7 hästarna

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Sasser
0

jag vågar inte räkna ut:) Borde kanske göra det men…

Jag har eget stall så borde 500:-/ponny täcka omkostnaderna om dom är friska vill säga. Jag har både gratis mat och köpmat så att räkna ut exakt på öret blir svårt. Men som Cattis skrev så kostar ju faktiskt elen pengar. Vattnet kostar….

Små bäckar………….

Tyfon
0

vi betalar ungifär en 3000 - 4000 om ingen blir sjuk eller så

[randi]
0

betalar ni 3000-4000 när ni har hästen i ett eget stall? Hur många hästar har ni? Det låter väldigt dyrt.

sonja
0

# 4. Så kan man inte räkna.

Att åka och hämta foder är en ROLIG OCH SPÄNNANDE UTFLYKT, alltså räknas inte bensinpengarna på hästarnas konto.

Att åka och köpa HALM, som bönderna i grannkommunen har letat upp på loftet och insett att de kan få betalt för, det är KULTUR!

Min hovslagare kostar 800:- för en helskoning och ca 250:- för en verkning, men han har sådant UNDERHÅLLNINGSVÄRDE att jag egentligen SPARAR pengar på t ex biobiljetter, konserter, terapi och teater som jag då inte behöver.

Höet tar vi in själv och då gympar/styrketränar jag för ett helt år framåt, tänk vad ett årskort kostar!

Så hästarna är faktiskt nästan gratis, men OJ vilket nöjeskonto jag har!

Cattis
0

#11 Haha! Okej så kan man ju också se det. Men summan blir likväl jädra hög! :-)

/Cattis

hjarter_dam
0

min kostar mellan 600-1500/ månaden

med:

hovslagare

Grovfoder

Karftfoder

Miniraler

Stallhyra

vetrinär

klippningar…

Betalar sen ca 300/månaden för mina träningar

thira
0

#11 Det är bra tänkt!!

Jag brukar tänka, när man är som mest trött på att mocka och bära tunga balar och vattenhinkar, att om jag inte gjort det här skulle jag väl däckat i soffan framför något värdelöst TV-program, visst är det mycket bättre att vara i stallet!

Kostnader brukar jag under vinterperioden räkna ca 500:-/ponny. Då är hovis, försäkring, hö o kraftfoder, avmaskning mm inräknat. Har eget stall. Men ev veterinärkostnader kommer därutöver.

Charlotte-Aveback
0

#11: Underbart sätt att se på tillvaron! Skrattande