Det undrar jag med… har aldrig sett ngn med helt färgade ben
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Inte jag heller. MEN, jag blev lite fundersam för jag har en häst här ute i hagen e. Orkan ue. Garvis och hon är fux m bläs, men så har hon en vit fläck på kroppen. Jag vet att en vit fläck på kroppen räcker för att hästen ska "klassas" som skäck, men då brukar ju benen vara vita. Snygg bläs har damen i alla fall. 
Ja oftast,men jag tror att på svartskäckar förekommer färgade ben+svarta hovar oftare än på t.ex. brunskäckar och rödskäckar de har oftast vita ben+hovar

De kan absolut vara skäck utan vita ben, även om det inte är lika vanligt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#4 Så, egentligen, i teorin, så skulle hon kunna vara skäck? Hon har en vit fläck på ryggen. Det är allt jag sett (har dock inte letat), men kanske att hon har mer?! Med tanke på att både pappa och morfar är skäckar, så borde det ju kunna vara möjligt??
ÄR det en vit fläck på ryggen så ÄR det en skäck!
Jag har fött upp en skäck utan vita ben, såg bara ut so mnågon hällt ut lite grädde över manken på henne.. Ska se om jag hittar något kort!
#6 Ja, gör det!
Om jag tar ett foto på henne i morgon, och studerar henne lite, tittar efter om hon har några fler vita fläckar, så kanske vi kan komma fram till vilken färg hon har?!
Någonstanns har jag läst att shettisar ska ha 4 vita ben för att vara skäck. Men jag har också läst att shettisar inte kan ha vita ben utan att vara skäck…
Men det har vi kommit fram till att det är många frågetecken runt… Bland annat flera godkända hingstar…
Har läst lite på GAMLA forumet… Shettisar är Dorsalskäckar/tobiano, dvs har huvudet färgat och ofta är även flankerna färgade. Svansen kan vara tvåfärgad.
Storleken på det vita kan variera från att täcka nästan hela hästen till bara vita tecken på benen. I så fall är det svårt att se om hästen är skäck. Förrutom vita ben KAN den ha en vit fläck där det inte syns tex under manen, under svansen eller vid svansroten.
Förekomsten av vita täcken på huvudet förekommer ungefär som hos helfärgade.
Denna skäcktypen finns hos islandshäst och några ponnyraser tex shetlandsponny och en el varmblodsraser.
Cattis: "Det är (iaf mig veterligen) mkt ovanligt att shettisar som inte har en skäckförälder har vita tecken annat än på huvudet. Det finns ett fåtal. Haganäs har en om jag inte minns fel? Annars har det "aldrig" funnits tecken på shettisar annat än just huvudtecken. En del, som en av Skäpperödshingstarna (Sebastian kanske?), har bara strumpor och ngn annan liten fläck, men är ändå genetiskt sett skäckar. Därför måste man kolla föräldrarna. Har en fux tex vita strumpor/kotor och ngn av föräldrarna är skäck, så är det nästan säkert att hästen själv är skäck - eftersom det är så attans ovanligt med bentecken på våra enfärgade shettisar. En teori som folk pratat om ang dessa som har bentecken, trots att de inte har skäckföräldrar, är att dessa tecken är samma sak som med de vita svansarna eller vita ringarna runt ögonen. Dvs ngn slags pigmentmiss. Fast jag vet inte. Hos oss finns dels dessa med vita svansar, plus att jag har haft ett sto som hade vitt runt ögonen. Furunäs har ett sto hos oss som för tre år sedan var helt svart runt sina ögon, men som nu har stora vita ringar runt hela ögonen. Dessa blir större och större hela tiden. Själva ögoat är inte färgat - bara huden runt ögat. Det vore intressant att veta vad detta beror på." "För jag vet ett sto tex, som är rödblackskäck. Hon stod länge reggad som rödblack bara, men fick skäckföl. Vid en koll så hade hon en liiiten vit fläck under magen, inget annat än denna fläck och en stjärn. Hennes pappa var skäck, så hon hade alltså fått denna lilla vita fläck bara, men var genetiskt en skäck. Så egentligen är det ju inte så intressant hur det ser ut, utan just om de bär på anlaget och alltså kan lämna skäck själva. Om ngt av mina skäckston fick ett, låt säga svart föl med två vita kotor, då skulle jag absolut säga (eller iaf tro) att det var en skäck. På andra raser vet jag att man håller på denna gräns på hur högt det vita går. Men på shettisar är det ju trots allt rätt ovanligt med vita tecken på benen om de inte är skäckar. Jag förmodar att det är lika ovanligt att skäckar blir enfärgade med bara en liten pytte fläck som att de blir totalt vita med bara färgat huvud tex. Eller?"
Mats Bergström: "Patrons Murkel hade tre vita fötter och ärvde sitt skäckanlag från fadern Stor-Johan."
Pernilla Persson: "Visst finns det shetlandsponnyer med vita tecken på benen som inte är reggade som skäckar. Fast det är inte vanligt med vita tecken på benen såvida de inte är skäckar… Ett exempel: Gläntans Norton RS 377, fux, vhip och tre vita fötter. Hans mamma står oxå som fux med vita fötter. Hon är visserligen e.Orkan, så det skulle förstås kunna vara ett mycket begränsat skäckanlag.
Fast enligt webbstamboken har Norton inte lämnat en enda skäck, och det borde han ju ha gjort om han själv skulle vara det."
Kacka: "Så egentligen om man nu ska regga alla med strumpor om de har någon skäck mamma eller skäck pappa hur gör man med dem som blir enfärgade med skäck förälder och andra skäckar bak i ledet , de kan ju också lämna skäckar då :roll: Så jag tycker nog att man ska gå efter hur individen ser ut precis som man gör med alla andra raser , Stumpor över framknä och has är skäck annars enfärgad med strumpor … så kommer jag att göra med mina i allfall .[/quote] Eftersom många är felaktigt registrerade i färg så kan ju faktiskt Edvinds mor KANSKE vara felreggad och vara skäck genetiskt… Finns det NÅGON häst som inte haft något vitt alls på sig och som gett skäck inom shetlandsrasen??? Alltså att det finns skäck längre bak i ledet och att det hoppat över en generation… Och finns det någon som haft vita ben som inte haft skäck bakom sig? Enligt Kurt Larsson så är det INTE möjligt att få fram skäck inom shetland utan att någon förälder är skäck (precis som black, gulanlag och skimmel), men kanske bara har en liten fläck under buken, mellan benen eller vit kronrand eller dyl. Så det kan ju vara föräldrarna som är felaktigt registrerade för det är svårt att se. Angående Gläntans Norton skulle han vara i samma sist som Edvind då hans morfar är skäck (Kärlingehults Orkan RS 176). Norton verkar inte ha gett några skäckföl, inte ens med skäcksto (betäckt ETT skäcksto, men hon har inte gett skäck med skäckhingst så hon är kanske inte så dominant i sin skäckfärg)… Nortons mamma har fått två stoföl också med de är inte registrerade så det är svårt att se om hon har gett andra skäckar… Jag har ju ett svart sto som BÅDA föräldarna är skäck. Jag har pratat med hennes uppfödare och både hennes mamma och mormor har BARA gett skäckar FÖRRUTOM just mitt sto. Vi har letat och letat efter så vita fläckar men inte hittat något… :-P Men i vilket fall som helst, så kan man ju ändra färgen OM det kommer ut skäckföl med en enfärgad partner…" "Sedan får man ju vara observant om fläcken funnits från födseln eller om den uppkommit av skada eller skav. Självklart är det inte skäck då!"
Anna Norling: "Våran Fender som nämndes iett annat inlägg i denna tråd är e. F. Fernando och u. F. Elona, båda från Furunäs med svarta hästar i stamtavlan så långt bakåt man kan se…. Fender är svart men har en vit bakkota, f.ö inga tecken. Hans helbror iår har många vita hår i pannan, och Frode hans äldsta helbror har inga tecken. Har grubblat över detta och vad jag hört så är det Polestar som kan ge vita tecken. Det håller jag stenhårt fast vid. Fernandos mor F.Petronella vars fader Rosolio of Transy har Polestar som MF. Ser att fallet ovan (Lysol) har FMF som Galax vars MFF är Bergastor of Transy som i sin tur är e. Polestar. Så visst finns det vita tecken på shetlandsponnyer, även om det inte hör till vanligheterna och att det även kan finnas fastän det inte finns skäckförälder."
Kacka: "Jag kollade upp min ena hingst som har stjärn… och det STÄMDE! Han hade Pole Star i sig i 9:e generationen bakåt på sin mammas sida. Men hans mamma har inte vita tecken så detta har nedärvts dolt… Det innebär att Dammletts ättlingar kan få vita tecken på huvudet… :-D Det stämde även med det sto jag sålt som har Zanny v. Ell RS 536 som mormors mor. Hon hade också Pole Star i stammen längre bak…"
May Söderqvist: "Enligt SH fick svar på mitt mail från dom idag,är shetland skäck om de har fyra vita fötter. Liten vit fläck på kroppen räknas inte som skäck. inte heller skäck med två enfärgade föräldrar. en förälder måste vara skäck. Ordagrant översatt…???"
Kacka: "Hur ställer ni er till Ekholmens Nicke RS 129. Han är registrerad som svart med 3 vita ben, men har gett flera skäckar med enfärgade ston…Jag hittar inte Pole Star i hans stam, men båda hans föräldrar är skäckar…"
Mycket intressant fråga detta. Jag har ju haft två hingstar hos mig nu som varit minimaltecknade skäckar (Vincent och Skäpperöds Sebastian) och bägge ger ju skäckföl även med enfärgade mödrar så de är ju bevisligen skäckar. Men varför räknas inte t ex welshar med fyra höga vita strumpor och vita fläckar på magen som skäckar? Man funderar ju på om det finns flera olika anlag som man inte känner till.
En annan fundering: Mitt sto Stina är rödskäck med fyra vita ben och hon har gråa hovar (alltså som en fux). Hennes son Enzo är troligen brunskäck, har fyra vita ben och fyra vita hovar. Vad beror hovarnas färg på?
Jag hade ett skäcksto som var skäck bara på ena sidan. Det tyckte jag såg roligt ut. Såg man henne från ena sidan var hon helt svart och från andra hållet var hon svartskäck med vita ben.
#10 "Men varför räknas inte t ex welshar med fyra höga vita strumpor och vita fläckar på magen som skäckar? Man funderar ju på om det finns flera olika anlag som man inte känner till."
Welshrasen har inte skäckanlaget som våra ponnyer har, dvs tobiano. Det de har är sabinoanlag, som i princip är ett anlag för stora vita tecken. Sabino kan vara mer eller mindre utbrett, i princip kan fölet på detta fotot vara en minimal sabino, hans morfar Magini är en ganska minimal sabino och mamma har iaf ärvt anlaget… (han har 3 vita fötter, det syns dåligt på fotot)
Sen kan en sabino vara i princip helt vit också, s.k maximal sabino. Har tyvärr inget foto på det just nu.
Men det är alltså inget skäckanlag, därför är welsharna ej skäckar.
Sabinoanlaget finns inte i shetlandsrasen, därför ÄR våra ponnyer skäckar när de har vita tecken på benen.
Och för att anknyta till ovanstående inlägg #9 så hade Patrons Murkel bara 3 vita ben och INGA andra vita fläckar på kroppen. Och han har, som sagt, lämnat skäckar med enfärgade ston = han ÄR skäck.
#7 Almnäs stuteri har flera hästar som har vita fläckar på kroppen. Dom är inte skäckar för det.
#13 Jag skulle gärna vilja se hurdana vita fläckar de har, någon som har foton?
på King som finns att beskåda på Almnäs hemsida kan man se en stor vit flcäk på bakdelen. Även Ivory har vit fläck på sej. Syns inte så bra på bilderna. Ingen av dom har skäckföräldrar.

#14 Det är inte sådana vita fläckar som skäckfläckar. Det är stickelhåriga fläckar. De är dock mkt stickliga, men är inte helt vita.
#9 Det är fortfarande så, att om en skäckförälder lämnar ett föl med en vit fläck på ryggen och inget mer så kan den visst vara skäck. Det är inte vanligt, mne det förekommer. Dock skall man inte tro att varenda shettis med en vit fläck på kroppen är skäck. Definitivt inte om den inte har skäckförälder.
/Cattis
Jag antar att enda sättet att komma fram till huruvida hon är skäck eller ej, är att betäcka henne och se om hon får några skäckavkommor. Hon har en avkomma, e. Valentijn, men den har jag tyvärr inte sett. Men, den är reggad som brun i alla fall.
"17 Är det den på fotot längre upp i tråden? VAR har den en vit fläck? Foto?
Jag har sett en skäck som bara hade en fläck på låret typ 3X15 cm stor…
#16 har du sett dessa hästar live? så himla stickliga är dom inte

#16 Ja det har jag. Och de har blivit större med tiden. Det är inte helt vita fläckar. Med vit hud under, det är bara schatterade fläckar som bliit större o vitare med tiden. Det finns ett flertal hästar e. ex Jolly som har likadana fläckar. Och de är inte skäckar.
/Cattis
#20 jag sa inte att dom var skäckar men fläckarna är inte så himla stickliga tycker jag. Men visst är dom inte skäckar för det.

#21 Nej, det var just det jag poängterade. Att det finns de som har nästan vita fläckar, som inte är skäckar. Och sen finns det en del som har skäckföräldrar och har en vit fläck endast - som ÄR skäckar. Så, min poäng är: Har hästen en skäckförälder och en liten vit fläck på kroppen som enda vita tecken så KAN den alltså vara skäck. Måste inte vara det, men troligen kan den vara det.
/Cattis
#22 ja har dom skäckföräldrar kan man ju göra ett antagande till det. Den ponny som nämns ovan efter Orkan har ju bläs också vilket är vanligt på skäck.
Ah, Monica, skoj att se Bellis! Vilken snygg bläs hon har! Men för sjutton, du måste kolla upp det där med benen eller vad det var. Synd att gå miste om en sådan bläs. *skratt*
Kollade Izabel. Hon har något enstaka stickelhår, så kanske att det är pga stickelhåren hon har den där vita fläcken. Har inte hunnit kolla Izabel mer idag, då jag varit upptagen hela dagen.
MEN, kolla på Bellis avkommelista. Första avkomman är reggad som skäck, efter Almnäs Sirocco (fux). Ubbareds Hoss heter han. Ingen som har ett foto på honom?? OM han är skäck, så borde det ju betyda att Bellis också är skäck? Eller??
#25 är den efter Sirocco måste mamman vara skäck. Eller är avkomman inte det
Hur vanligt är det med ENFÄRGADE med tecken BAKOM huvudet? Dvs vita tecken på benen (utan skador förståss) eller tex i skapet, under magen, i svansen osv UTAN att ha någon skäck i släkten????
#27 vita tecken på benen förekommer inte om det inte är skäck. Det mesta kan vara en vit kronrand.
Hur vanligt är det med vit kronrand, vita ballar mm på shettisar utan skäckstam?
Gläntans Norton har ju Kärlingehults Orkan som morfar. Borde han inte då vara skäck, som har vita kotor?
Jag tror inte att Ubbareds hästarna i Bellis avkommelista är hennes.
i få fall skulle hon ha haft två fölungar födda samma år två år i rad.
Något skumt är det där. Någon som vet???
#31 Just det, det sa du ju. Hm, så synd. 

#28 De KAN ha mer än en vit kronrand. Men det är mkt ovanligt!
/Cattis
#30 Enligt webstamboken är hans mamma fux och då kan han inte vara skäck. Sen vet vi ju inte om även mamman är reggad som fux med tecken på benen…. (=sannolikt skäck)
#28. Joho, en av mina uppfödningar har en vit kota! Han är inte skäck och har inga som helst skäckanlag i sin stam.
Har tyvärr inget foto just nu. Anna J, har du nått?

Hmm denna tråd intresserade mig, Tomtebos Elvis har en vit fläck på en sida, något som han nerärver till ca 50% av sina avkommor, har själv haft 2 st, var av vår fux har 6-7 st vita fläckar på kroppen lite större än femkronor, hennes färg har alltid förundrat mig, då när jag gick ID kursen sas det att hon är fux, stickelhårig, men hon får fler fläckar för varje år… Sen sades det oxå att om en shettis har en vit fot över kotan är det en skäck, detta var "läraren" stensäker på.
Har själv sett Norton flera gånger och jag skulle nog klassa honom som skäck efter vad jag har lärt mig och med tanke på hans stam.
har ju också fått ett par svarta avkommor med tecken på benen, de har absolut ingen skäck i släkten.