Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 553 ggr
Hallonbuske
0

Lära föl

Hur går ni tillväga när ni ska lära föl stå uppbundna?

Skulle kanske gjort en undersöknings fråga av det men vill ha så urförliga svar som möjligt.

Hanna-D
0

Jag binder upp dem i stallgången Glad

Gör ingen stor grej av det och har heller aldrig fått några problem. gör en säkerhetsknut och håller ett extra öga på fölet.

[Teddy]
0

Jag gör likadant som Hanna. Binder upp, låter dem streta tills de kommer på att det är bekvämare att INTE streta. En mycket nyttig lärdom för ett föl!

Ahnna
0

Jag började med mina i transporten. Lastade in, band fast, gick ut och stängde rampen, gick in genom skötardörren och knöt upp. De stod då fastbundna i 15-30 sekunder, tryggt bredvid mamma. När jag hade gjort så 2-3 gånger så provade jag att binda upp dem i boxen eller stallgången och det var inga problem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

Jag tycker det är bra att vara i en van och lugn miljö där fölet känner sig hemma.

Ahnna
0

Kan tillägga att mina småglin numera verkas fastbundna utan att någon mer tvåbening håller i och distraherar dem, så tar man det bara lugnt och inte gör en stor affär av uppbindningen så blir de inte skrämda av det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Moheda
0

Hantering tidigt i grimma tycker jag är viktigt, då vänjger sig fölet att det ibland "tar emot". Jag började ganska tidigt att binda upp JJ eftersom han blev mer och mer nyfiken och gärna gav sig iväg på egna turer som tenderade att bli längre och längre. Det var en ren säkerhetsgrej. Idag är han drygt 7 månader och har inga problem med att stå uppbunden.