Duktiga kör-shettisar!
Det är alltid kul när det går bra för våra shettisar, inte minst när de konkurrerar med större ponnyer! 
Läste i senaste numret av Ridsport att Ewa Kolmodin Weijmar med sitt shetlandspar Certina och Almnäs Kanon vann Msv i par för ponny under nationella körtävlingar på Gottland. De vann dressyren på dagens bästa resultat (!), kom trea i maraton samt tvåa i precision, vilket räckte till en seger totalt. Stort GRATTIS! 

Jag håller med finns inget roligare , det bara bevisar ju hur bra våra små är ju..

Passa på att åka till Åstorp nästa helg och titta på SM! Där kör både Ewa och Gunlög som också kör shettispar.
/sonja

Kan tyvärr inte , vi tävlar själva.

Hur bir det med tävlingarna för A-ponnyer i framtiden?

Vet faktiskt , men det är klart att de vill bli av med de små , eftersom de vinner hela tiden över de stora ;-)

#5 Nja, det är väl enbet med små ponnyer de vill ha bort. Parkuskarna kan nog även fortsättningsvis vara med och göra bra reklam för rasen.
#6 I de högre klasserna kan inte shettisar konkurrera med storhästar, det vore helt omöjligt. Det är rejäla sträckor och hinder i maraton på svår nivå. Men i lättare klasserna är enbet med shettisar ok. Glöm inte att även andra hästar faller bort, eftersom gränsen sätts vid 120 cm.

Vad blir det kvar för tävlingar om man vill tävla enbetskörning med shettis?

#7 Det finns en och annan shettis i enbet som faktiskt klarar svår klass. Så omöjligt är det inte.
Ewa Kolmodin vann även en klass med sitt shettispar på den årliga, traditionsenliga Rölagg-körtävlingen. Alltid roligt att se dem i alla tre grenar, utkonkurrerandes de större ponnyerna.
I maratonmomentet gäller olika max- och min-tider för A, B, C-ponny, häst och kallblod. Det är en minimum och en maxtid på sträckan. Överskrids eller underskrids tiden får man straffpoäng. (På Rölaggtävlingen körde jag för fort och fick 30 straff.) Det gör att shetlandsponnyerna kan tävla på lika villkor som de stora hästarna och har lika stor chans till placeringar! I lätt klass är maxtiden ca sju minuter på en kilometer för en A-ponny. I medelsvår klass är tiden ca 5 min/kilometer. Ju större häst, desto mindre maxtid.
Mycket energi gick år 2005 till att diskutera om shettisar skulle få tävla enbet i SM eller ej. När TR 2006 kom ut visade det sig att reglerna inte är ändrade. Shettisar får alltså tävla SM. SM går av stapeln i Åstorp 11-15 Oktober. Ska bli spännande att följa!

GRATTIS till Eva. Man blir alldeles varm av glädje när någon visar framfötterna med de underbara shettisarna :)
som Ulrika skrev så är det inte ändrat i TR, förslaget om ändringen var inte förankrat hos alla i styrlesen om jag fattat det rätt..
tyvärr är det ju så att internationellt så får inte ponnyer tävlas under 120cm, otroligt tråkigt. tänk även så många welshar som itne får tävla då!
förslaget har väl kommit från för att många hästar vart så slut när de kommit i mål i maraton. MEN har tycker jag ansvaret ligger på domarna, veterinären och den enskilde kusken. de SKA plocka bort en häst från banan som verkar för trött. och kusken SKA känna när inte hästen orkar. och det gäller alla hästar inte bara shettisarna.
en fundering jag har är hur mycket har SSS stridit för att få ha kvar shettisarna i de svåra tävlingarna?

Vad finns det för körtävlingar? Finns det rena "dressyrtävlingar" också?

#11: En intressant aspekt du tar upp:
"hur mycket har SSS stridit för att få ha kvar shettisarna i de svåra tävlingarna?"
Man kan undra i vilken utsträckning SSS över huvud taget har engagerat sig i denna fråga? Någon som vet?
"Vad finns det för körtävlingar? Finns det rena "dressyrtävlingar" också?"
De lättaste körtävlingarna är förmodligen lagserietävlingarna som hålls på flera orter i Sverige varje år. Din förening kan anmäla ett lag på minst fyra ekipage och lagpoängen räknas ihop. Du får även individuella poäng och kritik. Lagserien är till för att "komma igång" och tävla. Du får inte starta i lagserien eller lätt klass om du genomfört två medelsvåra tävlingar.
På www.kuskringen.nu finner du info om tävlingar samt datum. Tävlingsterminen 2007 har inte kommit ut än. Under rubriken "distriktsgrenledare" finner du din lokala kontaktperson du vänder dig till ang. info om körföreningar mm.
Lagserietävlingarna innehållet två moment: Dressyr och sedan Precision eller Maraton. Jag har inte varit med om att man tävlar enbart dressyr.
Två- eller tredagarstävlingar innehåller alla tre delmomenten. Alla körtävlingar har obligatorisk funktionskontroll (spannkontroll) och verterinärbesiktning.
Det vore roligt att få se fler tävlande shettisekipage! Min uppfattning är att de klarar maratonmomentet utmärkt om de är rätt tränade, har rätt tillpassad utrustning och är broddade. Jag tävlade Corall som är en meter hög i maraton i sommras. Han hade mer att ge när han kom i mål efter en halvtimme ute på sträckorna.
Shettisar kan även konkurrera med de större ponnyerna i dressyren. På Rölaggtävlingen kom jag tvåa i hela ponnyklassen! och det är en personlig seger för mig eftersom jag varit rädd för att köra häst.
www.klubbenshetland.se (Rid- och körklubben Shetland) anordnar bra, (till ridsportförbundet icke registrerade) körtävlingar för shettisar. De har även andra tävlingsgrenar. trevligt att tävla i tömkörning tex! Mycket trevliga tillställningar för hela familjen!

#14: Grattis till dina framgångar på Rölaggtävlingen! Att dessutom kunna överbrygga sin rädsla är en stor bedrift!
#11 och #13
Sofia Ögren skrev i våras en mycket bra artikel i tidningen Ridsport ang. att shetlandsponnyn även fortsättningsvis borde få tävla SM. Det var en bild på henne och hennes groom körandes sin minishettis över en bro! Sofia tillhör föreningarna SSS och RKS. Jag tror inte hon blev ombedd genom SSS att ta upp detta.
Sofia, läser du det här så berätta lite mer, fick du något gehör för din artikel?

#13 #17
Eftersom jag är rätt engagerad i frågan har jag kollat upp lite runt detta och inte hittat EN kommentar från någon styrelse varken positiv eller negativ!
Så då kan man fråga sig varför? Är det så enkelt att de inte bryr sig, inte tycker det är en intressant fråga eller att shettisar endast ska användas till avel?
jag ska erkänna att jag tycker styrelsen visat ytterst lite intresse för bruksshettisen. bevisa gärna att jag har fel!!
ps. Grattis Ulrika til framgångarna på tävlingbanorna!

Bilder på shettisparen från SM finns på min hemsida under foton, resultaten finns på Bellingas hemsida

man får fortfarande tävla lokalt enbet med a-ponny men inte i sm