Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 1030 ggr
Pinja
0

Bra/Dålig Stam

Jag har en svartskäck shetlands hingst på 9år (38-97-4480).
Är tyvärr ganska okunnig på hans stam…
Så därför skulle det vara kul att höra från någon som vet/kan!
Om det är en bra eller dålig stam på min gentleman.
e.Dalton v.d. Voorstraat RS 268
u.Kärvskogs Sorina RS 3324
ee.Newton v. Dorpzicht NL-S.745
eu. Violetta v.St. Ruwaard RS 2011
ue.Amigo RS 171
uu.Kärvskogs Silva RS 1256

Ann-Christine
0

#0 Spännande kombination, visa honom Räcka ut tungan

Miija
0

Gör som andra och ber om ett "utlåtande" om denna stam.

Miija
0

Oj, blev visst inget eget inlägg.

Förlåt, att jag hamnade på din förfrågan.

Ni som svarar kanske kan skriva vem av oss ni kommerterar.  Skrattande

AnnaLundin
0

#2 Jag erkänner att jag inte kan så mkt om stammen i din ponny. Men pappan har ett RS II-nummer, vilket innebär att den inte uppnått kraven för godkännande när den visades, fick alltså under 40 p.

jullan
0

Visa oss en bild!

Miija
0

Anna:  Nu blir jag ännu mer frågande…?

Han (pappan) är ju en gammal & godkänd hingst…Hur kan ha blivit godkänd om beteckningen betyder icke godkänd?

Måste forska mer i detta.

Hur påverkar detta min pålle?

Jullan: Vem vill du se på bild?

AnnaLundin
0

#6 Från början var det så att de hingstar som inte uppnådde 40p-gränsen (och inte godkändes med dispens pga färg eller meriter) inte kunde stambokföras. För några år sen (ganska många vid det här laget…) så var det någon som surnade till när deras importerade godkända hingst inte blev godkänd här, så det var lite överklaganden osv.. Detta medförde till sist att ett RS II-register infördes, där de som till nu kallats för "internationellt godkända" hamnade. En och annan svenskfödd lyckades också slinka in där, hur det nu gick till…

Dessa hingstar är alltså stambokförda (om än i ett annat register) och deras avkommor är fullvärdiga stamboksberättigade shettisar. Avkommorna påverkas inte mer än att en betraktare kanske klär på sig de mer kritiska glasögonen, för att pappan inte var "riktigt" godkänd.

Miija
0

Tack, Anna, för förklaringen!!  Skrattande

Miija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett mycket trevlig meddelande ang. min lillkilles stam.

Tack så väldigt mycket för de goda vitsorden, Marta! Generad

Charlotte-J
0

#9 Har inte din hingst visats på avelsvärdering i Örebro eller var han bara anmäld dit våren -05 och sen ströks?? Har för mig att namnet stod med i katalogen men jag kan ha fel.

Amor vincit omnia Kyss

Miija
0

# 10

Inte alls omöjligt att förra ägaren tänkt visa honom men att det aldrig blev något av sedan.

Hon köpte honom med en dröm om avel men hennes huvudinriktning ( halvblod ) tog mer tid, så lillkillen blev aldrig visad, vad jag vet.

Dock är han både körd och riden.

Hör av dig om du skulle få reda på om han är visad.  Skrattande

Miija
0

Kan tillägga att jag fått reda på att hans pappa:  Neptune of Brindister, kommit trea på en Världsutställning i Paris ( där för övrigt Parlington Pimpernell blev tvåa) Vet ej årtalet, dock.

Sasser
0

#0 Du blev visst bortglömd…

finns det ngn som kan ge ett svar på hennes fråga?

ThiffannyJ
0

# 12 Om jag inte minns helt fel så var det 1991 det var världsutställning i Paris.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com