Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 3056 ggr
lilleman
0

Färgfunderingar.

Om jag har ett svart sto. med skimmelmor och fuxfar. Finns det någon möjlighet att hon kan ge ett gulbrunt föl? Med vilken hingst i sådana fall?

AnnaLundin
0

hingsten ifråga måste ha (minst) ett gulanlag och minst ett agutianlag för att det ska kunna bli en gulbrun avkomma.

en hingst som är gulbrun eller isabell är vad du ska leta efter och sen håller du tummarna…

lilleman
0

TackKyss

Nån som känner till en bra gulbrun minihingst eller ev en isabell?

Gulbrun borde väl vara säkrare va? om det är färgen man är ute efter alltså?

Poppla
0

Du måste i vilket fall som helst få in gulanlaget för att få gulbrun avkomma och därför ska du till en början med välja en hingst som är gulvit, gulbrun, eller isabell.

Men eftersom gulbrun först uppstår när gulanlaget verkar in på en brun grundfärg, måste avkomman dessutom vara brun (och här menar jag brun med svart man och svans och svarta ben).

För det första - hur stor chansen är att ett svart sto med skimmelmor och fuxfar får ett BRUNT föl, vet jag inte riktigt. Kanske någon annan som vet?

Men för det andra måste det OCKSÅ slumpa sig så att den bruna färgen kombineras med gulanlaget (som måste komma från pappan eftersom stoet inte bär på det anlaget).

Tror tyvärr att dina chanser på ett gulbrunt föl, även om du väljer en hingst i de färgerna jag nämnde, inte är speciellt stora… men störst chans borde du ha om du väljer en gulbrun hingst. Då får du hoppas att fölet både ärver den bruna färgen OCH gulanlaget från pappan ;-)

Hoppas min förklaring inte blev alltför rörigt!

PS: såg att det kommit två inlägg under tiden jag skrev detta. Ja, satsa på en gulbrun hingst du! :-)

Cattis
0

#2 Stuteri Spektra har en fin gulbrun hingst.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[daytona]
0

Gamlingay Midas är isabell Oskyldig

Cattis
0

#5 Men han betäcker väl inte längre?!

/Cattis

[daytona]
0

Ledseningen aning……kanske han inte gör.

AnnaLundin
0

ett tillägg bara - det faktum att stoets mamma är skimmel spelar absolut ingen roll i det här fallet. En häst som HAR skimmelanlag ÄR skimmel och eftersom stoet ifråga är svart (=ickeskimmel) så har hon inget skimmelanlag.

Pheobe
0

Axtorps stuteri har en nygodkänd miniisabell

zettan
0

Skulle inte en cremello fungera också? I så fall har ju Jäboruder en cremello mini

Charlotte-J
0

#5 Midas är väl valack nu.

Amor vincit omnia Kyss

[jejjas]
0

#11 nej han är inte det, vad jag vet betäker han men kontackta Liz-liza = annelie

// Annelies syster jessiva

Ahnna
0

Lite OT, men vad har hänt med Stuteri Spektras hemsida? Vet att de har decimerat antalet hästar på sistone, men har hemsidan lagts ner också?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#13 Nej? Jag var inne där häromdagen och då fanns den iaf kvar.

/Cattis

KatarinaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du har så rätt Cattis Spektras hemsida finns kvar men något gick galet vid uppdateringen, teknisk som man är Generad  

Har försökt få tag i support men inte lyckats. Sidan kommer tillbaka Glad snart hoppas jag.

Påtal om gulbrun så kommer här en bild på Spektras Power när han fick guld på ESG

KatarinaM
0

Var bara tvungen att berätta att min hemsidan äntligen är uppe igen efter att varit borta i nästan ett år på nätet så fick jag äntligen igång den, hade nästan gett upp men skam den som ger sig. Det är bara att erkänna, teknisk är man inte, tyvärr. 

Hoppas alla Hollandsresänärer haft en härlig tur!

Cattis
0

#16 Välkommen tillbaka :-)

/Cattis

Houdini
0

#3  Vad är gulvit för färg?

Gulsvart, isabell och gulbrun (även vitblack) vet jag men gulvit har jag aldrig hört talas om..

Linnah
0

#18 Det är den korrekta benämningen på cremello (som är det amerikanska namnet), dvs en häst med dubbla gulanlag och rött som grundfärg. Motsvarande med brun eller svart som grundfärg är pärlvit.

Houdini
0

Aha, skullr ju vara bra om vi id-kontrollanter blivit informerade då?

Enligt litteratur o SH heter det  cremello och perlino (beroende på grundfärgen).

Någon som har bild på en perlino att lägga ut?

AnnaLundin
0

#20 - mja, i min färgbok står det gulvit, pärlvit resp sotvit. Cremello och perlino är de utländska benämningarna. VIlken litteratur syftar du på?

Men jag hade önskat en vettigare svensk benämning, det hade underlättat för alla parter. Undrar om jag inte till och med sett nånstans att man söker efter en bra sådan benämning?

Houdini
0

Cremello och Perlino fick vi lära oss som jag skrev ovan från SH (Dan-Axel för att vara exakt), jag har alla anteckningar kvar.

Du har förmodligen sett det på Welshponny och cobföreningens hemsida, just därför att en svensk benämning saknas.

AnnaLundin
0

#22 - Nej, den svenska benämningen saknas inte, det heter gulvit, pärlvit och sotvit…

Men det finns ingen bra gemensam benämning för den dubbelgula färgen, så som skimmel heter skimmel oavsett födelsefärgen.

Annette
0

Jag tror det är Connemarasällskapet som söker en svensk benämning på BEC.

paparatzi
0

Vi har ett sto med benämningen perlino, den benämningen har hon fått i Holland.

PS! Stuteri Northstar har underbara minihingstar med läckra färger, du kan ju gå in på deras hemsida och kolla om det finns någon med passande färgGlad

paparatzi
0

Här är en sommarbild på henne (perlino stoet), fölet vid hennes sida blev rödskimmel med vita hår i pannan, på bilden är hon nästan nyfödd

AnnaLundin
0

#26 - det stoet hade jag velat fått färgbestämt med DNA av några orsaker - av det man ser på bilden och det du skriver känns det som att hon är fel färgbestämt från början.,

1. hade hon varit en perlino så skulle hon sett likadan ut som en cremello/gulvit/BEC, dvs i det närmaste vit med blå ögon.
  2. hade hon varit perlino så skulle avkomman fötts som isabell, eftersom en perlino alltid nedärver ett gulanlag till avkomman.

Sen är jag nyfiken på vem som är pappa till fölet? En konstantskimmel? Eller kommer skimmelanlaget från stoet?

paparatzi
0

"27 jag med men tyvärr kan du inte färgbestämma genom DNA utan man kan endast få fram vilken rödhetsfaktor som finns med den metoden, så har jag blivit informerad, jag har skickat in foton från olika årstider till Dan Axel på SH (då jag hört att han är bra på sånt) men han gick bet på vilken färg hon har, hon finns även med på en sida i England där man forskar på champinjonfärgen, vad gissar du på att hon är för färg, hon har Kismet v. Bunswaard i stammen.

hennes far är cream dun.

Ellinor Johansson
0

# 26 Grattis till fölet! Det är en helt underbar färg ditt sto har. Kameleon har fått flera avkommor med den färgen med ston som saknar gulanlg. Kameleon saknar också gulanlag. Om du skulle DNA testa ditt sto för gulanlag är jag övertygad om att hon inte har något gulanlag utan är fux.

PP
0

Det visades två med benämningen perlino på helgens Hengstenkeuring. Den ene som stod som perlino-bont var i mina ögon gulbrunskäck, den andre såg ut som de de annars kallar isabel, dvs de som ser ut som mushroom.

Ellinor Johansson
0

# 28 Det skulle vara jättekul att se henne i vinterpäls. har du något foto på henne som du vill visa?

paparatzi
0

#31 jag är såå dålig på att fota, jag kan kolla annars kan jag försöka fota henne, hon är alldeles gräddgul i underullen, sen har hon liksom treskikt på varje hårstrå ungefär som en älg( färgen alltså hi! hi!)

paparatzi
0

#29 vad kul, vilka färger har han fått

paparatzi
0

En sommarbild

Ellinor Johansson
0

# 34 Jättevacker färg, jag har en fölunge med konstig fuxfärg så jag skulle vilja veta om ditt sto är mörkare eller ljusare på vintern

AnnaLundin
0

#28 - jodå, man kan visst DNA-typa fram gul-anlaget. Fast jag tror inte de gör det på SLU utan man får skicka det utomlands. Det är ju flera härifrån som gjort.

Jag vågar inte gissa på vad det är för färg på bara de bilderna. Isabell kanske? Isabell baserad på mushroomnyans? Nej, jag vet inte. Men hade hon varit perlino så hade fölet varit isabell, så mycket vet jag pga färggenetikens lagar. Och fölet ser inte sådär väldigt värst isabell-likt ut…

Ellinor Johansson
0

Vi skickar till http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php

Jag tycker att föl med ett färgutfall som in stämmer med föräldradjuren ska DNA kollar innan de registreras.

Milla
0

#26 nu är jag alldeles förvirrad ( ja mer än vanligt) ditt sto skulle jag vilja ha till den där färgen muschroom.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ahnna
0

#37 Vad kostar det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Houdini
0

#23    Kanske du skulle meddela det till Svenska Hästavelsförbundet då (Gärna med hänvisning till litteraturen där du har funnit det)?

De har gått ut med detta brev (kopierat från http://www.swf.nu/ )!

Brev från SH 17/11-08

**Homozygota gula

Det saknas ett svenskt namn** på de hästar som är homozygota för gulanlaget.
Tidigare kallades dessa för albino men då det i vetenskaplig mening inte är en albino
så behövs ett annat namn. Det engelska namnet är Blue-Eyed-Cream men vi önskar
ett svenskt namn. Meddela SHs kansli era förslag senast den 1 mars 2009.
sh@svehast.se

------------------------------------------------------------------

Detta kan jag bara tolka som att ett svenskt namn saknas i deras ögon i alla fall?

Känns ju jättetöntigt om de inte vet att det redan finns ett svenskt namn.

Houdini
0

Aha, det står i färgboken Homozygoten med fux som grundfärg kallas gulvit, I SPANIEN och USA cremello  (på tredje och fjärde raden på sidan 75 i Hästens färger)

Men vi bor väl inte i Spanien? (Även om det skulle vara trevligt)

AnnaLundin
0

#40 - det saknas, precis som jag skrev, ett bra samlingsnamn för den dubbelgula färgen, men de enskilda färgerna beroende på grundfärg heter gulvit (fux som grundfärg), pärlvit (brun grundfärg) och sotvit (svart grundfärg).

I övrigt har du fattat helt korrekt i #41 Skrattande

paparatzi
0

#35 har fotat lite idag, såhär ser hon ut vintertid

dranto
0

#43 Kan inget om färger, ville bara säga WOW!!! vilken härlig och ovanlig färg.

Mmia
0

#43 Ser ut som en championjon, nästan som min Peterke just nu =

som jag ser det en Mushroom = en variant av fux

AnnaLundin
0

#45 - böjd att hålla med. I vilket fall som helst så är det ingen perlino…

OM jag googlar efter bilder på perlino så ser de ut så här:

http://www.whitehorseproductions.com/images/TBcolor/perlino.jpg

http://www.icelandichorse.is/Nett.jpg

http://www.painthorsestallions.com/images/approv1.jpg

för att ta några exempel

Skälet till att de är lite mörkare i man och svans är att gulgenen inte bleker det svarta lika effektivt som det bleker bort röd färg.

paparatzi
0

Här hittade jag en intressant sida då jag googlade på mushroom

http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm

Houdini
0

Hur ser man skillnad på perlino och cremello då?

Ellinor Johansson
0

# 43 Tack för vinterbilden, hon har en otroligt fin färg. hoppas hon ned ärver sin sina färg till någon avkomma.

paparatzi
0

#49 Tack själv, man kan ju alltid hoppas, vi har ju tyvärr inte några minihingstar här uppe som jag tycker är intressanta…dom bor ju så långt ner hm! men är lite sugen på mini Dusty som står på station hos Midgård.

Pyttis
0

#50 Är Mini Dusty kvar hos Midgård? Har för mig att han endast skulle stå hos dem säsongen 2008Obestämd

paparatzi
0

#51 Han är kvar och kommer att vara det under 2009 med Glad han är såååå läcker med massor av man.

Pyttis
0

Aha!Glad Jo, visst är han en liiiten LÄCKERBITCool Synd att "allt" ska vara sååå långt bort (från mig). MEN "passa på Du"…..