Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 609 ggr
zettan
0

Behöver hjälp och råd

Hej

Jag kan inte de här med avkomme poäng. Jag förstår nog inte de där riktigt. Jag har ett sto som jag har tänkt att stamboksföra till sommaren. Hon är ett 2:a premie sto från holland. Hon har 3 avkommor i sverige (stoföl). Vilken värdebokstav är hon redo för i år? Hennes avkommor är tyvärr inte visade i sverige med jag hoppas att dom ska visas snart. Skulle ni vänta och stamboksföra henne nästa år med föl vid sidan eller ska jag visa henne i år? Vad hade ni gjort?

sanne
0

eftersom hennes avkommor ej är visade i Sverige räknas dem som 10p styck. utlandsfödda som du kan bevisa.. tex utdrag från stambok är oxå 10p skulle de va en gokänd hingst el liknande i utlandet så är det 20p för utlands avkommor o mer här hemma.

men hon är själv aldrig visad i Sverige, så det skulle nog bli G…

Annette
0

Visa henne i år så du kan ansöka om RS-nummer. När hon har tillräckligt med avkommor med meriter så det räcker att höja henne visar du henne igen. Alternativt när hon själv har meriter för att höjas.

AnnaLundin
0

Det spelar väl egentligen ingen roll om du visar med eller utan föl.

Hon har för få avkommor för att komma upp till något A, även om de visas i år. Måste vara minst 5 avkommor varav tre visade med lägst klass 1 (eller annan merit som ger 20p) alternativt en diplomavkomma + en klass 1-avkomma (eller annat som ger 20+30 p)

zettan
0

Okej tack snälla för era svar. Som sagt jag har ingen koll på de där med poängen därför jag frågade er här.
Ska visa henne på utställning först  i år och sen på premiering för RS nummer i år .´

Tack igen för svaren

AnnaLundin
0

#4 - Vad som gäller rent konkret kan du läsa i storeglementet http://www.svehast.se/allm/2008Storegl.pdf