Problem med min shettishingst
ja.. jag nämnde de i en annan tråd innan. Som jecki skrev. innan har jag inte kunnat skriva nya inlägg, men ja ska försöka en gång till..
jag har en shettishingst som är ca 17 år och ganska ouppfostrad. vi köpte för kanske 8 år sedan. då var han helt omöjlig. nu är han inte riktigt lika omöjlig.
han gick inte att rykta, inte att leda, rymde då och då, ville inte veta av att man satt på ryggen på honom, ville inte veta av nåt betsel. Han gick knappt att klappa. Jag fick inte vara själv med honom i hagen för att han skulle ge sej på mej.
nu går han att leda, ibland. men han sliter sej ibland. rymmer ganska sällan, går att rykta nåtsånär. men vill inte stå stilla så länge. har försökt köra in honom och har kunnat rida när ja va 14 år ungefär… nu väger ja nog förmycke för att han ska gå med på de. man måste akta sig, vara på vakt hela tiden, annars så får man sej ett rejält tjuvnyp.
det gör mig så ledsen att jag och Brutus inte kan funka ihop. jag har så mycke drömmar om vad vi skulle kunna göra. har en ständigt återkommande önskan att han skulle kunna va me på ponnytrav. han skulle säkert vara jätteduktig på det. om han bara ville samarbeta.
och han är i stort sett den enda hästen jag har någon större erfarenhet av. har gått en ponnykörningskurs och ridit på ridskola ett år när ja va 12. samt ridit nån gång hos grannen och så.
jag har insett för länge sen att jag inte är rätt matte för honom. han behöver någon som har en väldigt bra hand med hästar. som vet precis vad han/hon ska göra.
han går där helt ensam i sin stora hage hela dagarna.. innan försökte jag göra nåt med honom, men jag har gett upp. jag kan inte! och vi har inte hittat nån som skulle vilja köpa/ta hand om honom. vi vet inget om honom förutom vad han heter och hur han ser ut. jo, jag vet att vi köpte honom från några som köpte honom från nån som hade köpt honom från en hästmarknad här nere i skåne. sen kunde jag inte få veta mer.
det här blev väldigt mycket. men jag behöver verkligen hjälp! med någon som kan köra in eller köpa honom eller bara tips om de kanske finns nåt ja kan göra.
jag har funderat på att köpa en häst som jag kan rida och som kan vara sällskap åt honom. bara en promenadhäst eller va de kallas. men pappa vill inte ha en häst till. de kostar för mycke. :(
hjäääälp!!!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Som någon skrev i den tråden du skrev i förut: Har du funderat på att kastrera honom?
För det första måste jag fråga varför stackarn går ensam? Går han inte att ha ihop med andra hästar?
Sen undrar jag varför du inte har kastrerat honom för länge sen? Det borde ju underlätta en del.
Om han är 17 år så är han väl för gammal för ponnytrav (fast jag vet inte åldersgränsen).
Du har nog rätt att han behöver ny ägare om du efter 8 år inte fått fason på han.
Är han för ilsk kanske han ska tas bort?
Menar inte att låta så kritisk men tycker så synd om hästar som får gå själva.
Har du haft han ute på annons? Om du ej kan hitta ny ägare som verkligen kan ta hand om problemhästar och eftersom det låter som att du gett upp så har du bara ett val kvar….att ta bort honom

Om han inte har andra hästar att leka med, klias med, bråka med - så får hans ägare/de som hanterar honom ta allt detta. Han måste ha hästkompisar! En häst kan inte få utlopp för alla sina känslor om de inte har sällskap av andra hästar. Åtminstone har sällskap i hagen intill…
Kastrera är mitt råd, och ge honom sällskap i form av en annan häst snarast!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

jag vet.. men som jag sa… kastrering har ja hört kan innebära allvarliga komplikationer vid en viss ålder. vet ni nåt om det? skälet till att han intr kastrerades innan vet jag inte… jag var inte gammal då och visste inget om sånna här saker. så jag ska fråga mina föräldrar om det, för dom borde ha tänkt på de.. dom har ju erfarenhet av hästar sen innan.
gå tillsammans med andra hästar kan han inte.. inte när vi försökt iaf. tyvärr.. det gör så ont i mitt hjärta varenda gång jag ser honom i hagen helt ensam. jag vet att hästar har ett stort behov av kompisar. dom är ju flockdjur. men pappa tycker att det räcker med grannhästarna som pappa tycker att brutus kan prata med.
jag har haft en annons på blocket… men det var ingen som nappade. det kan jag förstå.. ingen som vill ha en bråkig häst som honom. men jag är säker på att någon med bra hand med hästar kan få ordning på honom. har är ju inte ond.. bara krånglig.
det är bra att ni är kritiska.. för då får jag mer kraft när ja ska prata me mina föräldrar om det hela.
tack så jättemycket!

Jag vet flera som har kastrerat gamla hingstar utan några problem..
går det inte att låta honom gå med en nyavand hingstunge i heller????
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hej! Du har ju kastrerad katt så varför inte kastrera hästen. Då får både hästen & du chans till ett bra förhållande samt att din lilla pålle framför allt kan få kompisar på äldre da'r. Inte illa. Lycka till hälsar Ulla
När hade du annonsen ute? Jag hade kunnat tänka mig att ta honom. Antingen permanent eller tillfälligt. Har två andra shettisar och bor i NV Skåne. Har förutom mina egna kunskaper, tillgång till två körtränare.

Jag minns inte, men det var ganska länge sen jag hade annons.
Pappa har lovat att prata med vår granne och fråga om inte brutus och deras shettissto inte kunde gå i samma hage och sådär. efter att han blivit kastrerad såklart. Men om grannarna inte går med på det så vet jag inte vad ja ska göra. menar du att du skulle kunna ta honom?! :O det vore otroligt snällt. jag bor i sydöstra skåne.
Jag måste tänka igenom det både en och två gånger först, eftersom jag inte vill riskera något med mina egna hästar (då han inte fungerade med andra hästar).
Ett tips är Huntleys klinik www.huntley.se De tar 850:- för en kastrering.

ja, de e klart att du måste fundera…
tack för tipset! ska kolla de…