Köpa eller inte?
Idag har jag kollat på ett sto. Hon är svart, 2 år, finfin stamtavla (e.Timothy v st Geerhof, Wessel som morfar och Prelude v Spuitjesdom mormor, mamman diplomsto som även lämnat 1 dpl-sto).
Gillade henne mkt. Trevlig, lite åt det försiktiga hållet men ändå nyfiken. Rörde sig bra, ben och utseende passar mig.
MEN hon hade kliat av ALL MAN! Ser ju inte så kul ut, men den växer ju förhoppningsvis ut…?? HUR vet man om det är EKSEM, eller "bara" kli? Eller kanske man/svanskorv (hur ser det ut?)????
Hennes 3 systrar har låååång man, även mamman hade det och mig veterligen har varken Timothy, Wessel eller Prelude haft kliad man. Vill ju inte köpa en eksem-häst…. TIPS, RÅD, ERFARNHETER????!!!! *hjälp*
Hej Sara!
Exem och korv är samma sak vad jag vet. Jag har en exemponny, han får små bulor längst mankammen när exemet kommer. Han blir nästan lite räfflad där när det är som värst, så tätt kommer svullnaden längst mankammen. Även lite bulor i svansroten. Har dock hittat "botemedlet" för min ponny, så mer exem blir det inte.
Det beror ju på vad du ska ha henne till, men hade du tänkt som avelssto, så är iaf mitt råd att inte köpa henne. Visst är det troligen knottallergi om hon har kliat av sig nu, och det blir inte bättre med åren. Men som brukshäst visst, men var medveten om allt extrajobb som det är med sådana hästar.

jag har också haft 2 åringar som kliat av sig manen men det har inte kommit tillbaka. ja har hört att 2åringarna kan göra det.
Glömde skriva: Det diskuteras fram och tillbaka om exem är ärftligt eller inte, och vad jag vet så har man inte kommit fram till något. Man ska dock vara försiktig med starka preparat i pälsen, vet två shettisar (bla min :-() vars exem började pga en allergisk reaktion på lusmedel/fästingmedel.

Ja, avel/utställning var ju tanken… därför vill jag veta mer. Är det säkert att det är exem? Om det är ärfligt - hur har hon fått det då? Kan hennes föräldrar ha det 'latent'?
Jag har aldrig varit i kontakt med exem-häst - har därför aldrig satt mig in i vad det innebär, eller om det är ärfligt osv. Vad innebär det att ha en exem-häst? Täcke hela sommaren? En massa kletande med smörjor? Aldrig lång man (vilket är det finaste jag vet…)?
Ser ut som eksem (allergi) Har själv erfarenhet av detta gissel. Om Du har tänkt, som thira skriver använda henne i avel så avstå. Även om inte själva eksemet är ärftligt (går ej enl. vet. att säga ja el.nej klart, men själva beteendet (kliandet) brukar stoet kunna "lära ut" för att på så sätt få hjälp att bli kliad. Iaf var det så hos mig. Har aldrig hört som #3 att spec. 2-åringarna kan göra det "bara så där" Mina erfarenheter är från både shettis och islandshästsidan, men om man är beredd på mkt extrajobb så visst ja som brukshäst
#5 Säkert och säkert, det kan vi inte bedöma av en sådan bild. Min ponny behöver ingen täcke, smörjer endast om det är riktigt illa. Ger linfröolja numera vilket håller exemet borta från min häst.

Jag hade inte köpt en som jag misstänker har eksem , om man har tänkt använda den till avel eller utställning..
#3 Har jag aldrig hört att 2 åringar brukar göra
I mina fall av eksemhästar så blev det tyvärr värre för varje säsong trots all spec.hantering (smörja mankam,svansrot, stallvistelse fler timmar än ute på dygnet. Provade verkligen de mesta i marknaden samt eksemtäcke alltid ute från april-maj till sept-okt. Höll på så i flera herrans år men till slut tyckte jag inte de hade ett riktigt hästliv samt allt arbete som inte gav pos. resultat här iaf. Så jag tog bort dem till slut.

#4. Hur har det gått för ponnyn som kliade sig efter att du använt fästingpreparat? Kliar den sig ännu? Om inte, hur länge höll klådan i sig och hur blev du av med den?
#0 Man kan ta ett skrapprov och skicka på analys som kan ge svar.
#4 Han fick sommarexem tack vare medlet. Det är permanent. Ett år senare fick stallägarens föl sommarexem av ett annat medel. Det har bekräftats av veterinär att sådan allergiska reaktioner kan förekomma och kan bli permanenta.
# 11 Kan ta prov på pållen om det är exem eller bara en fix ide? Kan man ta prov på till syner friska pållar om de bär på någon eksemgen ?
Jag har två pållar som varsin sommar plockade av sig den ena manen och den andra pannluggen sen har det aldrig hänt igen.
Exem eller överkännslighet….
Vilket det än är så skulle inte jag använda den i avel. Det finns friska bra ponnyer så varför köpa eller avla på en som visar problem.
Vi har på veterinärens inrådan tagit ett skrapprov en gång på en ponny som kliade sig. Svaret var negativt (tack och lov!). Ponnyns man växte sedan ut och han kliade sig aldrig mer.
Ska kanske tillägga att det INTE var en shetlandsponny så ingen får för sig nåt.
Ska se om jag kan hitta något papper från analysen, är inte säkert att det finns kvar här eftersom vi inte ägde ponnyn i fråga, kan även fråga min mamma om hon minns något mer än jag, hon var också med vid det tillfället. Hur analysen gick till har jag ingen aning om, veterinären skrapade med något rakbladsliknande.
#4 Enligt islänningsfolket, har de kommit fram till att eksem är ärftligt från modern i tredje led. Dvs om märren kliar sig, så är det dens barnbarnsbarn som får eksem de också. Hur man kommit fram till detta, det vet jag dock inte. Däremot hade de gjort en studie på 50 islandshingstar och kommit fram till att de inte var anlagsbärare(?!).
#16 kan du förmedla kontakt med detta islandsfolk som känner till sånt. Inte för att jag har några problem, men kan kanske hjälpa andra som har.
Med risk för att verka tjatig men Vore av värde att fåveta OM det går att ta ett prov som kan påvisa exemgener eller inte. vet att det fanns en vet. som hade praktik på Orust som för många år sedan tog blodprov för att kolla men fick aldrig veta utvärderingen av detta.
Skrap prov tas ju för att påvisa svampväxt, men är exem orsakat av svamp ?

SLU har uppmanat alla med "exemhästar" att kontakta dem för att de just skall kunna forska mer på när, hur och varför vissa får exem, m.m. Detta är ju ett oerhört besvär för den stackars hästen. 
Sist jag kollade med SLU hade de bara fått in enstaka fall, för lite för att kunna göra en vetenskaplig studie.
Man hoppas verkligen att det ska gå att spåra genen eller anlagen, orsaken, så man kan begränsa problemen.. Det är ett lidande för den drabbade.
Ska höra i morgon hur långt man kommit i forskningen.

Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att även eksem beror på obalans i tarmarna. Är inte magen glad, så är inte resten av kroppen glad heller.
# 20 Jag har också funderat på det. Då är det logiskt som #7 skrev att linfröolja är bra. Om problemet sitter i tarmen skulle ju kunna förklara varför endel pållar börjar/slutar klia sig vid miljöbyte.
#21 Grannen har två hästar som förra ägarna påstår inte kliat sig. Men de kliar sig här?! Frågan är varför. Kan helt klart vara miljöbytet.
Jag har en häst som kliat sig förut, som kliade sig i början av sommaren, men så fort vi bytte miljö, så slutade hon klia sig och har inte gjort det sedan dess. Miljöbyte!!
#14 Det är min granne som påstår att de gjort en studie på Islandshästar som visar att det är ärftligt i trejde led och att det är märrarna som för det vidare, inte hingstarna. Huruvida det stämmer eller ej, har jag ingen aning om, men hon måste ju fått informationen någonstans ifrån(?!). Kan fråga henne och se vad hon säger.

#21. Eller testa med protexin.
Hittade en sida om studien. på http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf . Tyvärr är den på engelska och jag har inte orkat läsa riktigt, men om någon orkar "mala igenom" den, så varsågod. 
Miljöombyte kan säkert göra stor skillnad eftersom det är olika mycket svidknott på olika platser och vad jag vet är det just svidknotten som framkallar den allergiska reaktionen.
Att de kliar sig olika mycket olika år är ju lite samma sak. Det finns olika mycket knott olika år.
Det som sas om ärftlighet på islänningar stämmer iaf inte på mina shettisar för isf skulle nog alla mina kliat sig.
#25 Ärftligt i trejde led. Alltså, avkommorna till en eksemhäst får inte eksem, utan det är avkommans barnbarn som får eksemet(?!). Om det stämmer vet jag inte, men det ska vara senaste "nytt" från islandshästvärlden enligt vår granne…
#26 Tredje led stämmer inte på mina……
Jag har första led som kliar och tredjeled som inte kliar.
Däremot har jag extremt knottryck i mina hagar tyvärr.
Jag tror det är som med andra allergier både på djur och människor att man tål saker till en viss mycket individuell gräns.
Därefter börjar man bilda antikroppar och därmed utveckla allergin.
#0 Tyckte inte det såg SÅ farligt ut på bilden. Men det kan ju vara debutåret och det är väl oftast ganska lindrigt.
Och där du bor ute på "hornet" är det väl inte så mycket svidknott, eller?
Svårt……