Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 690 ggr
[Rebecka]
0

Hjälp med inkörning efter en olycka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja få hjälp med att köra in min lille 4 åriga shettis valack igen efter en olycka för ca 1,5 år sedan som jag o han var med om. Var nåt som skrämde han en vinter kväll när vi var ute o han vände o skenade o vi gick omkull i ett brant dike då han inte han svänga höger när vi kom ut på korsande vägen. Men han tog sig upp o fortsatte sj hem te stallet in i sin box  med vagnen o allt fortfarande på sig. Men allt gick bra med tanke på hur de kunne gått med oss båda..  Tömkörningen går jättebra nu o han accepterar den kanon.. Men när han ser vagnen o man ska hålla den lite bakom han så grips han av panik just när han känner skaklarna på sidorna.. Jag har kunnat hålla vagnen o gå mellan han o vagnen men han kollar lite smått på den för att ha koll men d ha ändå gått bra men han ha respekt o minns det som hände..

Så skulle behöva hjälp just med den biten när det gäller vagnen o så då jag inte klarar det på egen han med risk att han ska bli skrämd.  Vet nån någon annars som tar emot shettis för inkörning? Som isåfall tar emot i kronoberg, skåne som inte e så långt fr Älmhult och som inte tar så mkt betalt..

niare
0

usch vad tråkigt när något sånt händer, jag har som tur är lyckats stanna min innan nått hänt, jag tippar nog på att han skulle behövas sättas i par, och kanske dra träd eller något för att få tillbaka sin tro till saker som sätts runt han, tur som e är han ju ung,

AnnaLundin
0

Om jag vore som du så skulle jag ställa vagnen åt sidan och tömköra honom med lösa skaklar, eller draglinor med någon tyngd i, tills han vant sig vid att ha något längs sidorna igen.

Jag tömkör själv mina inkörningsponnyer med ett bildäck händande i draglinor, tills de går helt avspänt med detta i både skritt och trav, på alla tänkbara underlag.

PP
0

Är det skaklarna han reagerar på är mitt tips att gå tillbaka till skakelträning. Man kan ha två kraftiga pinnar som ska motsvara skaklarna i längd och tjocklek (kommer inte på något bättre ord än pinne…). Ta hjälp av två medhjälpare som går rätt så brett ifrån varandra hållandes i varsin pinne som kan släpas i backen i bakre änden. Låt dem gå före och tömkör upp hästen emellan medhjälparna. Beroende på hur hästen reagerar kan sedan medhjälparna flytta sej närmre med pinnarna. Håll koll på reaktionen hela tiden så den accepterar varje steg. Blir den nervös, backa av och börja om.

När den går lugnt emellan pinnarna kan man försiktigt börja provocera den lite genom att trycka en pinne mot sidan och se hur hästen reagerar. I förlängningen, när alla steg fungerar, kan man fästa pinnarna i selen och låta medhjälparna hålla i den bakre änden, eventuellt genom att fästa ett grimskaft där. Träna tryck från skakeln i svängar och vändningar.

Jag skulle inte våga sätta den i vagn förrän den är helt lugn med de lösa pinnarna. Och skynda långsamt. Hellre korta pass ofta. En häst som blivit skrämd kan få "återfall" utan synbar anledning. Min körtränare har sagt att det går att få de flesta körbara igen, men då får det inte hända något mer…

[Rebecka]
0

#1 ja d e tråkit, då han tyckte sj  att det va super roligt att gå framför vagnen   men efter olyckan förändrades allt.. Tanken var ju att han skulle gå på ponnytravet men pga av sin bogledsartros så får det bara bli lite lätt körning om man lyckas igen..   Ha tänkt sj på att man kanske skulle kunna sätta han i par tillsamamns med mitt sto då hon e totalt orädd, trygg o cool lugn i alla situationer, men dock ha jag stoet utlånad på foder nu o e borta i 2 år.. 

#2 Ha tömkört nån gång med lösa skaklar eller hade bara en på ena sidan, först så strök jag den lite över hela han  o visade han den o sen satte jag fast den på selen på bara ena sidan då och d gick jätte bra till en början men sen tror jag han kände att han hade den där o mindes tillbaka på olyckan o greps av panik o slet sig så jag inte kunne hålla han..

När jag tömkört honom ha jag gått bakom honom o dratt fötterna efter mig o sparkat i gruset, i ibörjan var han jätterädd men inte så att han stack o inte gick att hålla. Han vande sig snabbt vid det.

[Rebecka]
0

#3 Satte ju en tjockare pinne som skaklar på ena sidan (som jag skrev ovan) på han men då greps han av panik o stack genom stacketet när han märkte det efter en stund..  Jag tror ju att det e just skaklarna vid sidorna som e d som han e rädd förr då han verka inte vara så bakrädd när jag  nu går o sprätter sten o så..

Tro med att man bör var minst 3 personer för att få han att lita på körningen igen.. 2 som leder o en där bak.

niare
0

jo precis vi var 3 när vi körde in en rädd häst som dessutom var en stor nervig arab, nu går hon kanonfint framför vagn, vi satte henne dock brevid en stor adenner efter lite övningar med linor mm men då måste man ha folk som hjälper en med detta, men har man en stark och orädd häst hjälper den ofta att lunga ner den rädda och kan teknisk sett inte sticka utan lungar ner sej efter ett tag och går sedan brevid lungt,  för er som inte tyckr det är rätt sätt så är jag endast lärd av de riktigt gammla gubbarna och alla häsar vi haft och dem med går köra då har d vart riktiga strulhästar