Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 572 ggr
AusaBausa
0

Fång

Hej hur gör man bäst när hästen börjar få problem av fången?

Stalla upp henne helt? Mindre hage o hoppas det blir bättre? Munkorg o gå ute?

Milla
0

Hur allvarligt har det blivit`???

Ta ut hovis och verka henne, har hon problem att gå så ge henne smärtstillande.

Vad äter hon nu??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Denna kommentar har tagits bort.
AusaBausa
0

enbart gräs.. går ute fortfarande.Tog väck henne från den hage med mest gräs o går nu där det är mindre. Men undrar om det hjälper..behöver jg ta bort  henne helt från gräset o stalla upp henne?

Hon haltar inte men merkar att hon ömmar när  hon rör sig.

Hanna-D
0

Har hon haft fång tidigare?

Framförallt ha henne inne på natten! Fångfallen ökar dramatiskt nu när det är lite kallare och frostnätter.

sanne
0

frostgräs är förädiskt, stalla in henne o ge hö o vatten i något dygn,  om du kan så ha henne i gruspaddock där hon står mjukt,

vi har en som vi hade jätte problem med förra hösten, men hon är frisk nu, har dock fått hovbensänkning.. vill du ha fler tips så hör av dig, har massa gamla bondetrick som har hjälpt många.. oss inkluderat

Har du fått fenylbutazon utskrivet av veterinär ?? annan smärtlindring ??

AnnaLundin
0

Jag fortsätter, som en envis papegoja, att upprepa…

Se till att ge något som stabiliserat tarmfloran på ponnyn. Det JAG gett heter Protexin Bio Premium, köps av t.ex veterinärer. För info om närmste återförsäljare kan du kika in på www. vetnutra.com - sajten har varit ofärdig ett bra tag, så mejla dem om infon fortfarande inte finns där. (de har lovat lägga ut en återförsäljarförteckning)

Det finns naturligtvis fler preparat som är lämpliga, men jag kan ju inte rekommendera något jag inte har provat…

AusaBausa
0

Hej

Hon är nu installad och får stå inne ett tag.Hon har inte fått ngn smärtlindring efter som symptomen började i dag.Ska ringa vet. i morgon o be henne skriva ut butta till henne.

Hade verkligen ont o jobbigt att gå när jag kom till stallet. Fick slita för o få in henne.Får ringa hovslagaren o be honom komma också.Hemsidan som du#6 tipsade om hittades ej på nätet.Är det rätt namn?

Ellinor Johansson
0

Jag köper Protexin från ett företag som heter KA Trading telefon 0410 36 60 25.

Anna   jag ger 10 gram varje dag ska jag ge det resten av livet eller kan man ge varannan dag efter några "bra månader"?

Måste lamellranden vara förändrad vid kraftig fång?

AusaBausa
0

Nu har vet. varit här o det var ej så illa ännu. TUR! Hon får stå i boxvila en vecka och så får hon bara hö samt ngt som hette"Finadyn vet." Plus att jag skulle kyla hovarna.

Så skönt att det ej var riktigt illa ännu. Nu får vi väl fixa ny hage till henne som hon kan gå i sen. Gruspaddock typ.