Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1141 ggr
zunkis
0

Rymmare......

ok jag har inte hittat en enda tråd om detta

Konstigt med tanke på att shettisar har det i blodet ( ha ha ha…)  

Så min shettis har börjat krypa är det någon som har några råd om olika stängsel eller taktiker…?

UG
0

Hej! Har ponnyn det den behöver i hagen? Sällskap, utrymme, mat, salt, skydd, stimmulans?

Fråga dig själv vad ponnyn rymmer till.
Kanske kan du på ett enkelt sätt avbryta beteendet genom att kika på om din ponnys behov blir tillgodosedda i hagen?

zunkis
0

hejsan

Hon står tillsammans med en annan shettis med mkt bete hö när det är snö vatten hagen brevid går en c-ponny somhon rymmer till och hon rymmer även till hästar hos granngården….

Hon är så hög i rang så stona bråkar så hemskt mkt i den andra hagen och sen vill jag inte dra ny tråd  runt den andra hagen….den är så himmla stor….

Har börjat sätta hönsnät runtom  nu har funderat på att köpa lite  " leksaker" till dem……

Vi har vägar runt om hagen på två sidor så man är ju lite orolig…=/

Saltsten ska jag  lägga in en  de har jag glömt   tack =)

Maria-
0

kanske har du för lite krut i ditt strömagregat med tanke på att du har en stor hage, shettisar med sin tjocka päls och framförallt då manen kan lista ut hur man gör för att slippa få en "pilla"

zunkis
0

mmm de ska jag be " bonden " haha =) hjälpa mig att kolla…Flört

CarolaCarro
0

Jag har ett russ som antingen lyfter på tråden  och går undr eller går rakt igenom.. Närhon var som värst och lyfte på tråden satt jag ståltråd i grimman som antenn så hon fick en stöt sen dess har inte jag haft några större problem förutom på sommaren men då har vi hällt ett spann vatten över henne och då brukar man kunna stoppa henna då med..

zunkis
0

ha ha kallt   jag har inte sett henne men hon kryper under så  vi har börjat sätta hönsnät och sedan tråd över….

SandraJ
0
SandraJ
0

Instämmer med #5. En ståltråd lindad i grimman med en antenn som sticker upp och tar i staketet när de försöker ta sig under funkade för en kompis till mig. Hennes häst rymmer inte längre. Lycka till. Det är ett gissel när de börjat ta sig ut. Jag lider med

Denna kommentar har tagits bort.
Maria-
0

jag tänkte oxå på vad har du för tråd? e det vanlig ståltråd eller nylon med inflätad tråd. det är vanligt att i nylonbandet brister de små tunna trådarna väldigt lätt och då har du ingen ström längre. jag tycker att vanlig ståltråd är absolut säkrast

Ahnna
0

#10 Ända tills du har en häst som flyr i panik genom staketet, då är ståltråd en dödsfälla. Jag blir totalt knäpp på det här med staket för det finns ingenting som både leder ström bra och går sönder lätt om de springer rakt igenom eller fastnar. *morr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maria-
0

förr fanns det en ståltråd som var tunn och som snäppte av lätt om hästen rusade igenom, men tyvärr har jag inte lyckats få tag i den längre. håller med att det kan bli som taggtråd speciellt om den är lappad på något ställe.

Majja12
0

Järntråd är super, brukar även kallas slät tråd (i BörjesTingsryd). Den går av med en gång om hästen blir skrämd och springer genom staketet. Jag var med om det för ca två år sedan, alltså att en häst sprang igenom stängslet. Järntråd leder spänningen bra också Glad Den som finns på Granngården håller bättre kvalitet och är lättare att använda än den på Börjes.

#10 Ja, wiretråden är livsfarlig! Det är hästen och inte staketet som går sönder.

#5 Bra idè med tråd i grimman. Hade förut en ettårshingst som kröp under staketet, som tur är slutade han med det då han blev lite åldre. Nu har jag både trä- och järntrådshage. Tre brädor och fyra trådar. Vill inte att de ska ta sig ut och kanske hamna på bilväg, hemska tanke. De bitar där inte trähagen är klar än har jag nio! trådar, men tråden leder spänningen dåligt på vintern då det är mycket snö så därför investerar jag i trähagar. Har hållit på att bygga trähage i två somrar, förhoppningsvis blir det klart till sommaren =)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

SandraJ
0

#13 jag beundrar din strävan att hålla dina älsklingar på rätt sida om staketet. Vilket jobb du måste ha lagt ner!!! Nej det är inte roligt med rymmare. Våra ponnier är intelligenta små rackare. De känner direkt om strömmen är tillräcklig och på vintern är det hopplöst med all denna päls förutom det som du påpekar med snön… Jag hade tur. Min ponny fick en rejäl kyss av staketet när hon var liten och rymde på regelbunden basis. Efter det mattades problemen av, men jag måste se till att strömmen håller måttet efter det - annars provar hon sin lycka.

#10 jag håller med dig om staketen som inte går sönder vid nödläge. Jag trodde att nylonband och rep var bra men så läste jag en artikel som menade att det var jättefarligt om hästen fastnade i dessa. De hade med en bild på ett ben som inte hade någon hud kvar. All hud var bortskavd rfån benet. Man såg bara skelettet där. Det verkade ju inte så trevligt det heller… Vilket är alltså bäst? Pest eller kolera? Jag har nylonband till mina hagar, men efter det blev jag lite tveksam… Någon som har någon klok idé?

powderpuff
0

#11  Ett tips är aluminiumtråd.  det leder strömmen väldigt bra och den går sönder skitlätt.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"