Barfota I Vinter..
Ni som har era shettisar oskodda, men samtidigt aktiverar dom i vinter. Hur funkar det? När vägarna har packats så hårt me snö så det är rena isgatan, blir det inte "Bambi på hal is" då eller?
Funderar på att plocka av min kille skorna och prova om han vill va utan, och isf OM det går att motionera även om vägarna packas så hårt me snö som det gör hemma hos mej. =)

Vi har alltid våra barfota under vintern och vi klarar oss bra här faktistk men tycker det inte är så ofta det blir så och är det riktigt isigt som det kan bli här nere i söder så bryr jag mig inte om att köra faktiskt.

Nån annan?

Jag har alla mina barfota och det går alldeles utmärkt. Blir riktigt riktigt isigt låter jag bli att rida/köra. Ofta går det att komma ut på åkrarna då i alla fall!

Min ena går alltid barfota. Det är på sommaren så det är jobbigt för honom då han kan bli ömfotat ibland men på vintern så är det jätte bra. Visst kan han halka men det är inte så ofta man kanske ger sig ut emd vagn om det är blixthalka överallt?
mina shettisar går barfota.. men min connemara har skor på alla 4 hovarna, eftersom han fick hovledinflammation och det var en liten jobbig tid inne på helsingborgs djursjukhus med många besök förra hösten (2006)så därför har jag beslutat att han få ha sina skor på även om vintern, och han e mkt gladare med skor på
Min grabb har haft skor en gång. det var för att han var lite ömfotad efter att han nyss böjat bli riden lite hårdare, men sen tog vi av skorna. han har alltid gått utan på vintern och det har gått bra. det var en gång som det var jätteisigt påvägen in till stallet så man inte kunde gå runt det och då hadejag som tur var tränat honom att gå på presening, så vi fick lägga ut en lång över hela isen, som han fick gå på :) men det med att han halkar händer inte å ofta ändå iaf, för det har ofta blivit ett tunt lager över den hala blankisen när den börjat smälta och hans hovar fäster faktiskt bättre på det än vad mina skor gör. sen finns det ju boots med brod till barfotahästar också..

Min går barfota o har gjort det i lite över 1 år o det funkar utmärkt. Han går ju med mina stora hästar, dom alla går barfota o bor ute dygnet runt så det har funkat jättebra.

Mitt sto går barfota året runt, men vi använder easyboots epics när vi rider/kör henne. Det är barfotaskor som vi använder då hon ibland blir lite ömfotad i framhovarna på grusvägen. Dessa skor går att brodda, så det blir mitt alternativ nästa vinter. Du kan ju ha dessa boots runt om om du vill. Det blir billigare än helskoning det kan jag lova dig (och mer naturligt)! Jag har snart haft mina i 1,5 år nu.
mitt sto har skor på vinter, då våra vägar är rena isgatorna, HELA VINTERN *suck*.
Men dom där dojjorna såg fräcka ut SANDRA, kollade på ett par på hööks, men dom var ju så stora, det fanns ilägg att "fylla u" dem med, men hästen har inte kunnat gått i dom!!
Vad har du för storlek till din?
Jag kör barfota om vintern, kör då på mina egna halkfria stubbåkrar.

Jag har storlek #000. Jag hade sulor i först, men tog ur dessa. Kolla gärna på www.naturligahovar.se De kostar nog knappt 600kr/st, men det blir mycket billigare än att ha hästen skodd och det känns mer naturligt tycker jag. Jag är supernöjd. I början var de lite krångliga att få på, men man vande sig snabbt. Dessa ska dock vara bland de lättare och rekommenderas till boots-nybörjare.
Min är skodd endast fram nu, i vinter blir det till att sko även bak och i med broddar. Vi har vanligtvis endast isbanor till vägar.
Om de BLIR ngn vinter i år dvs, det blev lite tunt om det sist.

#5 vad är hovledinfalammation hur upptäckte ni det?

puttar….
En är skodd av tolv ponnyer. Han brukar normalt sett vara broddad och ha snowgrips men i år har det varit så konstigt väder att de inte behövts. De dagar det är isgata får ponnyerna vila.