Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1048 ggr
Underbar
0

Hur ska man göra?

Nu är jag riktigt trött på detta väder, det regnar eller snöar och nästa dag fryser det på så det är glas halt ute. 

Man kan knappt gå där jag står nu, och så här har det hållt på en månad så kommer aldrig ut så man kan träna rikigt och ponnyn har gått upp i vikt och är svårt att få ner han igen:/

Hur gör ni? vi har inget ridhus i närheten man skulle ju kunna åka iväg men det går ju inte varje dag.  Han kan ju inte stå hela vinter då blir han en boll sen ;) Och så ska han ställas ut i mars.  Suck vad trött man blir någon mer som har det så här ?

Maliiin
0

Det är nog lika för nästan alla=(

Min vallack vilar på vintern så jag behöver inte fundera på det! Men har precis börjat sätta igång honom nu å visst är det isigt.

Men får dom en rund mage så e de bara å banta ner dem=) Dom kan behöva lite vila med! Så en mage får man ta ibland=)

Underbar
0

Aa:/ det är bara att länga till sommaren :D

HannaDolly
0

har han skor?  brodda :)

Underbar
0

Tyvärr har det varit isgata så det har inte hjälp:/ Man halka runt som bami på hal is :P

Ahnna
0

Jag åker till ridhus 2 gånger i veckan och motionerar ordentligt när det är sånt här väder. Har 19 km till ridhuset så det blir en del åkande, men det gör också att man kan komma ut och tävla tidigare på säsongen eftersom hästen är i full gång när våren kommer.

Övrig tid (2-3 dagar/vecka) rider/kör jag där det är snö, typ bredvid stigarna i skogen och på traktorvägar m.m. som inte plogas. Alla har kanske inte den möjligheten, men som tur är så har jag rätt mycket snö här och det brukar inte vara förrän framåt slutet på februari som den riktiga isen kommer, och den brukar dessutom vara ganska snabbt övergående. Mars brukar vara en både torr och solig månad här. (Gävle.)

En bra foderstat som är anpassad efter mängden motion är A och O. Vet man att hästen får stå 4-5 dagar i veckan så måste man dra ner på energin och proteinerna så att pållen inte lägger på sig i onödan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Underbar
0

#5 Okej tack så mycket :)

Det har blívit bättre nu igen i alla fall har kunnat köra :D