Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 723 ggr
ThiffannyJ
0

Säkerhet

Nu hittar jag inte den gamla tråden, så jag startar en ny.

Vill nu när årets första utsällning närmar sig påminna om det här med säkerheten.

I går var min kusin och tränade sina hästar. Hon har alltid hjälmen på sig, tills hästen är lastad i transporten. I går hände någon, ingen vet exakt vad som hände. Min moster var med och hon gick för att hänga in sadel och träns i transporten. När hon gick runt så såg hon sin dotter ligga ner på backen. De åkte med ambulans till sjukhuset som snabbt konstaterade att det var inre blödningar och att mjälten och njuranra var illa drabbade. De skickades snabbt som attan vidare till Uppsla sjukhus, där de gjorde klart för operation. Men de har inte behövt operera. Läget har varit allvarligt, men stabilt. Först nu i kväll har de kunnat flytta henne från intensiven.

I dag har min moster börjat plocka lite bland grejjorna och hon hittade hjälmen som min kusin haft på sig. Den var helt försörd på ena sidan. Troligtvis så har hon halkat och skärmt en häst och blivit trampat i huvudet och magen, men vi vet inte.

Därför vill jag med detta inlägg poängtera om hur viktigt det är med säkerheten. Var rädd om era små barn och hundar, för även om ni har den snällaste häst med er så kan de blir skrämna och vad som helst kan hända, Visst det är skillnad på en stor pålle på 800 kg och en shetland. Men säkerheten är lika viktig för det.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

dranto
0

Mkt bra tråd!
Shetland må va små men ack så starka.

dranto
0

Hoppas förstås också att allt går väl med din kusin.

ThiffannyJ
0

#2 Tack för omtanken! Jo, jag har inte pratat med henne än, men hon har nu börjat röra armar och huvud, så de flyttade henne från intensiven. Men jag tror hon ska bli helt återställd. Men hon blir kvar där i fem veckor för övervakning då det tydligen är väldigt allvarligt då man haft inreblödningar i mjälten.

www.minishetland.com

Annette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fy, så otäckt! Skönt att det inte blev ännu värre.

Jag råkade få en rejäl blåklocka av häst för några veckor sedan.

Ellinor Johansson
0

Jösses Annette så du såg ut. Är det en hov?

ThiffannyJ
0

#4 Såg otäckt ut!

Ja, tänk om hon som alla andra hade tagit av sig hjälmen när man ridit klart… Vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hänt…

www.minishetland.com

Annette
0

#5. Nej, ett huvud eller hals. Men det var ju inget mot vad som hände den stackars tjejen i #0.

sanne
0

usch va otäckt att läsa, hoppas hon kryar på sig fort.

men samtidigt en bra tråd att läsa. alla behöver tänka på säkerheten även hemma ibland.

Ellinor Johansson
0

# 7 Min pappa såg ut så där en gång fast näsan var också blå. Han fick en hårdare puff av mulen på pållen.

Nu verkar det gå åt rätt håll med Alex den första rapporten vi fick igår kväll var  verkligen illa.

Maliiin
0

Fy vad otäckt! Hoppas allt går bra!

[Anna-N]
0

#0: Så otäckt, hoppas verkligen allt går bra.
------
Säkerheten är så viktig men alltför ofta nonchaleras den tyvärr. Även fast man är mkt noga med allt så är det ju levande varelser som sagt - så också med shettisar och är olyckan framme så är den.
Har själv råkat ut för en mkt svår ridolycka och bar hjälm. Efteråt var det inte mycket kvar av hjälmen. Den var helt intryckt och att den suttit på huvudet har man svårt att fatta efteråt. Hjälmen skickades iväg för forskning så man får hoppas utvecklingen gått framåt.

VeronicaP
0

Ja jag blev ju av med en av framtänderna för bara ett litet tag sen genom en huvudsmäll, jag har ju blivit sparkad i huvudet (pannan) när jag körde häst och vagn en gång för många år sedan och jag hade hjälm på mig men det skyddade ju inte pannan ..

Pernilla77
0

#0 Fy vad otäckt, hoppas att hon mår bättre snart.

Hästar är farliga.  Man måste alltid tänka på säkerheten,
Detta är mkt tänkvärt nu när utställningssäsongen börjar.
Även tävlingssäsongen börjar snart.

Hanna-D
0

Mycket bra tråd Thiffanny! Hoppas Alex blir helt återställd.