Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 6885 ggr
sanne
0

Brijaderar.. bra el dåligt

om en unghäst briljaderar anses det vara bra eller dåligt >??? om man ser på traven tex. kan det ge nerdrag på poäng ? eller hur ser man på det ??

tacksam för svar.

SHV-Pysen
0

vad är det? Har hört talas om det förut…

VeronicaP
0

Det kan dra ner på poängen , det gör det i allafall på stora hästar och större ponnyer .

sanne
0

"2 gonkan, kan det "växa" bort ? har inte haft någon som gör det innan, men en unghäst tycker hon är jätte fin när hon svänger runt med frambenen… suck..

maggan
0

Vi hade en connemara som det inte växte bort på. Men hon gjorde det ganska mycket.

Kris_J
0

Det är inte bra eftersom det beror på en avvikande benställning.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
1

#3 Helt ärligt så har jag nog aldrig sett det växa bort men det kan ju minska lite  , men den måste vara inåttåad då eller ?

sanne
0

jag kan INTE hålla med om att hon har en avvikande benställning. hon är helt korrekt fram o rör varje led när hon travar.

men ok jag vet att det nu kan ge avdrag då får vi väl ta det den dagen hon ska visas,.

tack för svaren

VeronicaP
0

# 7 Det är nämligen vanligt på hästar som är tåtrånga att de kan briljera och ibland behöver det inte vara så mycket för att de ska göra det , har haft det nämligen på ett av mina gamla halvblod som gjorde det på ena benet.

Lauth
0

Så jag har fått lärt mig så är briljadering ett avvikande rörelsemönster som kan härröra från inkorrekt benställning.

Likväl så är det ju en avvikelse från extremiteterna och deras korrekhet.

[Billan]
0

Nog får man nerdragning på poängen, det är ju ett av vikande rörelsemönster som någon skrev, men även ett fel i konstitutionen. sen om man drar på benen eller rörelserna kan väl vara olika.

Annette
0

Biljarderar heter det väl? Åtminstone enligt de gamla exteriörbedömningsprotokollen som änvändes förr.

Briljerar gör man ju när man gör något bra Flört

PP
0

#11 Skrattande

Vad jag har fått lära mej så biljarderar en häst som är intåad. Den rör då benen i en båge utåt och in. Jag tycker mej ha sett flera spanska hästar röra sej på det sättet. Även min kompis dressyrhäst hade det rörelsemönstret och den var riktigt intåad.

En häst som är uttåad eller fransysk, rör istället benen i en båge inifrån och ut, och man säger att hästen nystar.

Rent spontant kan jag känna att det inte bör vara så vanligt med biljarderande shetlandsponnyer, då shetlandsponnyer oftare är ut- än intåade. Däremot är det kanske inte ovanligt att man använder ordet biljardering även för nystande.

VeronicaP
0

#12 Fast en och annan inåttåad shettis finns det också ;-)

PP
0

#13 Har jag påstått annat..? Cool

sanne
0

nog kan hon Brijadera alltidCool

Men så som Pernilla beskriver det gör hon inte… hmm jag har nog misstagit mig på detta… Jag har sett en stor häst som verkligen biljanderar o hon var extremt inåt tåad, men så är inte denna unghästen.

men tack för många bra svar. jag tror inte jag ska bry mig så mkt …

jag undrade mest om sånt var bra el dåligt i domarnas tycke o det har jag fått svar på !

Milla
0

Men du sanne, hur gör hästen med sina framben när hon rör sig?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sanne
0

haha jag tycker ju att hon rör sig enormt bra med varje led, men va vet jag !?

RC71
0

Biljardering brukar bli värre när hästen växer och breddar sej. som någon redan nämt så är dessa hästar ofta intåade. Biljarderar hästen så har den inte en rak ben och/eller tåaxel. Ja, det ger avdrag på en bedömning. Dessa hästar har en kastbåge som går utåt när dom rör sej och rullar över på yttertån.

AnnaLundin
1

En (tyvärr) inte alltför ovanlig orsak till att hästar biljarderar är att hovslagaren har verkat ner för lite på hovarnas utsidor, dvs att hovslagaren har skapat en btuten tåaxel = avvikande benställning. Jag har vid mer än ett tillfälle varit med om att en korrekt verkning har gjort att hästarna slutat biljardera…

Ellinor Johansson
0

# 19 Vad mycket du kan om ben och hovar, jag lär mig alltid nya saker av dina inlägg.

En duktig hovslagare är verkigen värd sin vikt i guld.

AnnaLundin
0

#20 - Skrattande

Ja, du har rätt, en bra hovslagare är värd sin vikt i guld och lite till. Var rädda om dem, ni som har sådana!

Själv får jag ju sikta in mig på teorin bakom eftersom min kropp inte längre håller för att utföra arbetet praktiskt, i någon större omfattning… Och ja, jag är evigt tacksam för de lärare och handledare jag hade under min utbildning, jag lärde mig mycket mer än jag någonsin kunnat ana att jag skulle göra…

RC71
0

#19 Så sant! Men jag upplever att det är höga insidor som förvärrar problemet. Utsida och yttertå är ofta låga som dom är i det läget.

utåtbruten tåaxel framifrån…

paparatzi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har köpt en D-ponny till flickan, och han är en super briljader, RIVER heter han

Hanna-D
0

#23 Ser trevlig ut, vad är det för ras? Glad

paparatzi
0

#23 Han är mycket trevlig, skulle tro att det är en Andalusier möjligtvis korsning han är ju reggad som svensk ridponny, men vi brännmärker ju inte i Sverige.

Han är kanonduktig på att hoppa.

Kris_J
0

#25 Synd att jag inte vet vad min förteckning över diverse brännmären är, då kanske du kunde få ett svar om rasCool Ramlar jag över den och ser något passande hojtar jag till.

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
1

Andalusier är väl ett samlingsord för hästar födda i Andalusien? Alltså ingen egen ras, om jag inte minns helt galet.

Peppe
0

#27 andalusier är en gammal benämning för rasen som heter PRE nu =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kimpa
0

#28 nja, PRE får de som är inskrivna i spanska stamboken heta, dvs de som är avelsgodkända från både möderne och hingst. Skulle man betäcka en ej avelsgodkänd märr blir avkomman ej en PRE, utan går då under namnet Andalusier och blir ej inskriven i stamboken.

Ett av mina PRE ston briljarderar och hon har de rakaste benen och växer/sliter jämnt och bra på hovarna.
Men med den rasen å andra sidan brijarderar nästan alla.

paparatzi
0

#26 Åh! Va häftigt, har Du en sån förteckning, jag hoppas att Du hittar den skulle vara väldigt kul att få en aning om vad märkena står för, vi skojade jag och min man när vi var och tittade på honom, vi tänkte nog att krysset framme på hans bog betydde att han var kasseradGlad han har ju brännmärken på andra bogen med där står det typ 86 eller så.

#29 Ok! Så det verkar vara typiskt för just den rasen då.

MadeleneJansson
0

En häst som är inåttåad biljarderar, precis som flera sagt här. Enkelt förklarat slänger dom frambenet i en båge utåt, bort från det andra frambenet. Det växer INTE bort, utan blir värre ju bredare hästen blir i bringan. Har själv ett ardennersto som är inåttåad, och det syntes under hela hennes uppväxt att det blev värre. Hon fick 6 p på benen på 3-årspremieringen, så nog blir det poängavdrag alltid……

Biljardering är mkt vanligt på ardennerhästar, eftersom man förr trodde att inåttåade hästar hade bättre dragkraft och bättre fäste med hovarna, så det var då önskvärt, därav är det väldigt vanligt inom rasen.

Är dom utåttåade kallas det att don nystar, då slänger dom benet i en båge innåt och riskerar att sparka sig själva på andra benet. Detta kan växa bort/ minska när hästen breddar sig i bringan.

Peppe
0

#29 oki, då ljuger väl mina böcker =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kimpa
0

#32 Ja om inte annat alla mina häften om regler inför pass och registeringar.

"Den spanska hästen har världens äldsta stambok. Hästrasen har från början aldrig kallats för "Andalusisk häst", detta är en vilseledande benämning som kommit till under 1800- och 1900-talen."

Ett sto får te x inte vara under 150cm för att bli godkänd i en avelsvärdering och "få heta" PRE. Den får gå under Andalusier och blir ej inskriven i stamboken.