DNA. Föl kontra hingst.
Jag har fått svar från SLU att den fullständiga DNA-kontroll som är insänd dröjer då de inte fått hingstens DNA-typ från utlandet ( import ).
Nu blir jag än mer brydd över hanteringen kring detta föl ( och liknande fall )…får man använda hingsten utan att DNA är klart? För kallas det klart när importlandet inte ens kan kolla att hingsten verkligen är den han är?
Går min fölunge att regga då pappans DNA inte ens finns i Sverige?
Jag trodde att man skulle ha alla papper klara innan man fick använda sin hingst. Och med klara menar jag att man har dem personligen, inte fått sagt till sig att det förhåller sig si eller så.
Så här står det i webbstamboken:
OBS! Alla hingstar skall ha känd identitet. (enligt SJVFS2005:71 )
Hingstar skall vara härstamningskontrollerade före de används i avel för att avkomman skall ha möjlighet att föras in i stamboken.
Tänk alltså på att kontakta SH, före betäckning med en ny hingst för att höra vad som gäller.
En missad rapportering i språngrullan av en betäckning innebär automatiskt att härstamningskontroll med DNA krävs.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jaha … å varför togs mina svar bort? Passade dom inte in, var dom för obehagliga?
I såfall tycker jag att man kan ta bort hela tråden

Nu har jag rensat i tråden eftersom det återigen dras in privata affärer. Dem får ni sköta någon annanstans, det har vi sagt otaliga gånger förut.
TS fråga får vara kvar eftersom det är viktigt att få svar på dessa frågor inför den kommande betäckningssäsongen, men all form av personangrepp/privata affärer kommer att tas bort.

#5. Det är inte bara dina svar som tagits bort.
För övrigt hänvisar jag till #6.

och hur ska man kunna svara på hennes inlägg då?
Nej, får inte svaren vara kvar så skall hela tråden tas bort anser jag

Pappans DNA finns i Sverige eftersom alla hans andra avkommor har registreringsnummer. Kanske felar det på något annat?
(får man skriva så då?)
#8 Privata meddelanden är väl ett jättebra sätt att ta hand om privata frågor?
#0 En intressant fråga du ställer, är säkert fler än du och jag som undrar över vad svaret är på den.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#8. Som jag ser det borde det att gå att svara på frågan med ett "ja" eller "nej". Det är inte nödvändigt att dra in personliga affärer. Det får ni som sagt klara av någon annanstans.

#11 Håller med, men anledningen till en del av vad jag skrev till Miija bottnade kanske i att hon inte hade korrekta/alla handlingar då hon skulle regga fölet. Pappan till fölet är DNA testad vilket också framgår eftersom hans andra avkommor är reggade.
Så jag tror inte att frågan hade kunnat besvaras med ett ja eller nej

Nej man ska inte använda hingstar som inte är fullt dna testad och där alla papper är i ordning,därför jätte viktigt att verkligen kolla upp det själv innan man använder någon hingst antingen med SH eller Stamboksföraren
För det är som sagt lätt att stå där med ett föl som kan bli utan papper .
För det går inte att lita på att det ska komma osv utan allt ska vara färdigt innan de används.
Jag misstänker ju tex att det är en del som använder sina hingstar innan det är färdigt och det gäller även våra egna hignstar som tex är avelsgodkända här.
Själv användes ju inte våran nygodkända hingst överhuvudetaget förra året då det dröjde med hans papper.
Tänk om man kunde se hur många som eg har användt sin hingst i avlen innan papperna var färdig , jag kan ju inte riktigt förstå hur man kan göra det , det är ju eg olagligt :-)
#13 Får jag fråga en följdfråga? Går det att i efterhand registrera föl efter en hingst som inte var fullt DNA-testad vid födsel, mot DNA-matchning?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

#14 Vet faktistk inte då jag aldrig själv har haft det problemet då jag alltid har kollat upp innan.
Skulle det gå så kan ju jag tycka att det ska kosta mer och pga jag tycker det är oansvarigt av hingstägaren, även stoägaren som inte har kollat upp det innan. Men mest skyldig tycker jag nog hingstägaren är.
hästpass
#1 Jo ALLA hingstar och hästar ska ha känd identitet, med detta menar SJV att passet står för individens identitet, ungefär som våra ID kort.
Men om hingsten är DNA typad, då måste det ju vara någon annan orsak till varför fölet inte går att regga??? tex om betäckningsrapporten eller id kontrollen inte är fullständig, ursäkta mig men varför har man väntat så länge med att registrera, står det inte klart och tydligt att man ska komma in med ansökan inom ett visst datum, så har då jag uppfattat det hela är det inte typ sista dec.

Hinner inte skriva så mycket då lilleman knorrar igen men vill bara tala om att det inte handlar om en försenad registrering utan att jag inte fått underlag till densamma. Ansökan om registrering gjordes i tid med alla papper utom det som hingstägaren vägrat lämna ut.
Jag ska se om jag hinner skriva på hemsidan under veckan, annars får man även lov att höra av sig via densamma eller PM här om man vill ha raka svar på sina funderingar.
Kul med någon som vågar erkänna att man undrar över samma sak. Tror detta intresserar många och vet att många redan varit utsatta för att de köpt häst men ej fått passet med vid köp. Det har sagts att det skickas senare men inget kommer då det inte funnits underlag för det då papper inte skrivets korrekt under bl.a "produktionstiden" och tiden man har på sig då fölet är fött.
Vet t.o.m om en familj som trodde sig köpa en blivande avelshingst som sedan, efter köp, inte ens hade pass visade det sig. Hur kul är sådana situationer?
#19 Jag är alltid intresserad av att veta mer om saker jag inte vet så mycket om, och för att få veta mer måste man ju erkänna att man vill ha reda på mer.
Låter surt med hingsten, skulle inte vara kul att komma i den situationen, vilket är en av anledningarna till att jag vill höra mer om den här frågan.

#19 Varför kollar man inte upp om hästen innehar ett pass INNAN man köper den? Bara en fråga, det är ju lätt idag ioch med webbstamboken.
#21 Varför ser man inte till som hingstägare/hållare att alla papper är i ordning innan man betäcker/tar emot betäckningar?
Kan vi återgå till TS fråga?
När du betäckte….vad fick du för information då? Vad frågade du själv om?
På ett eller annat sätt borde det ju redan vid betäckningen kommit fram att allt inte var klart…?

#23 Instämmer, återgå till frågan.

DNA-labben runt om i Europa har direktkontakt med varandra. Det kan också vara så enkelt att allt är i sin ordning, men sverige inte fått in uppgifter från utlandet ännu. Ibland tar det tid även här i sverige fast allt är i sin ordning, beroende på arbetsbelastning osv.
Drabbades själv av det för ett par år sedan men då gällde det importsperma från Frankrike. Där hittade först inte labbet aktuell hingst. Den dyraste "oäkting" jag tillverkat, tills plötsligt han dök upp igen. 
# 25
Det är säkert så att allt är i sin ordning.
Det jag skulle vilja att det fanns ett beslut på att det är hingstägarens/hingstleasarens ansvar att se till att hingstens härstamningsverifiering finns tillgänglig i Sverige INNAN hingsten börjar betäcka i Sverige.
# 17 Det är skillnad på DNA typad och härstamningsverifierad.
En DNA typad individ är en individ med känd DNA profil
På en härstamningsverifierad individ har individens DNA körts mot de uppgivna föräldradjuren för att se om DNAn matcher varandra

Kan man inte göra en lathund med mail adresser ,var och vad man ska kolla innan man använder hingsten man valt ut.
det gäller även om man köper ett betäckt sto , har hingsten allt klart så jag kan rega fölet
# 28
KOPIERADE DETTA FRÅN PLAN OCH RIKTLINJER FÖR SVERIGES SHETLANDSSÄLLSKAPS VERKSAMHET SOM STAMBOKFÖRANDE
FÖRENING FÖR SHETLANDSPONNYER I SVERIGE 2007-12-18
DNA - beteckningar kommer att införas i grundstamboken from 2007 som visar i vilken utsträckning härstamningsverifikation finns. Nedanstående beteckningar kommer att anges:
SPC - kontrollerad mot fadern
DPC - kontrollerad mot modern
SDPC - kontrollerad mot modern & fadern
NV - prov ej testat
NPC - fastställt DNA dock ej kontrollerat mot föräldrarna
Du kan titta i Webbstamboken på den hingstens sida du är intresserad av.På andra raden längst till höger står DNA check där står vilken typ av kontrollstatus hingsten har.

#29 Fast, tänk på att detta i princip bara är angivet på de som testats väldigt nyligen.
Äldre hingstar har inte denna notering.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#30 Men importerna borde väl ha denna notering?
# 30 Jo det har du rätt i.
Det är enklare med RS hingstarna där vet man att de är härstamningsverifierade innan de får sitt RS nummer.
#32 EU-hingstar från andra länder har säkerligen samma krav på att härstamningen ska vara klar innan dom får sitt status, iallafall är det så i moderlandet.

#31 Ja de som nyligen importerats ja. Men den noteringen i webbstamboken har ju bara stått med under något år nu, så det är nog ganska få ännu som har det infört.
/Cattis

#32 Ja visst har de också de kraven. Problemet, som jag ser det, är väl just om ngt oförutsett händer med provresultaten - ex att de försvinner eller så.
Då kanske man betäckt alla sina ston med en hingst, vars avkommor i värsta fall inte kan stambokföras (om resultatet aldrig hittas menar jag). Så därför är det väl ändå tryggast för alla parter, såväl sto- som hingstägare, att man har allt klart, Då VET man ju att allt är grönt.
/Cattis
# 34 Jag tror också det är ganska nytt men nu verkar DNA statusen komma in i Webbstamboken när den är klar.
Bra service Fredrik!

Men alla hingstar som visades på generalmönsringen i Vetlanda togs ju Dna på , så vissa hingstar är ju både blodtypade och tagna Dna prov på , sen om föräldrarna till dem sedan *bara* är blodtypade kan man ju inte göra så mycket åt.
# 37 I de flesta fall kan man ta DNA ut de gamla blodproven. När Touch Of Gold blev godkänd var det blod som gällde. När Workingclass Hero blev godkänd (samma mamma) behövde jag inte skicka in hår på mamman för de hade tagit DNA från hennes gamla blodprov

#38 Ja det får man väl hoppas att de kan , något måste de ju ha lärt sig under åren 
# 38
Ja de kan använda sig av de blodprover som tagits tidigare,Men de får inte vara hur gamla som helst. Över tio år fick de inte vara då jag frågade.

#21 Jag köpte ett föl ( bestämdes redan när det låg i magen ) så därför fanns inget pass.
#23 Huvudet på spiken!
Jag har inte lämnat sto på betäckning utan leasaren av hingsten har betäckt stoet som hon sedan sålt. Jag har från nya stoägaren köpt fölet som låg i stoets mage. Alltså finns ingenting överrenskommet mellan mig och hingstägaren om vidare kostnader. Ej heller mellan mig och ägaren till stoet.
Hade jag lämnat sto på betäckning så hoppas jag att info om ev. kommande kostnader lämnats och så tror jag också är fallet.
Jag har skickat PM som Du önskade, men har inte fått något svar på mina funderingar…jag väntar

#42 Hon har just fått en bebis = hon kan möjligen ha lite annat att göra för tillfället.
/Cattis
Jag får väl vänta då om ingen annan kan Pm förstås!

#44 Det är knappast någon annan som kan ge Miijas "raka svar på dina funderingar".
/Cattis
# 44 Du har ett PM

#42 Jag satt kvar vid datorn när du PM:ade och svarde direkt. Ska testa att skicka det igen, annars fungerar inte PM som det ska.

Påminner om att man ofta måste titta i utkorgen/skickat för att sesvaren på PM man själv skickat till någon.
/Cattis
#41 Jaha, det känner jag igen. Har det inte varit uppe här på forumet förut? Kanske är samma tråd förresten?
Kontrollera med en hästadvokat vad som gäller. Oftast kostar det inget alls med telefonrådgivning.