Vad gör ni med era 06:or?
Som rubriken lyder. Vad gör ni med era 06:or?
Själv så pysslar och kelar vi mycket borstar, lyfter fötterna, lär oss stå stilla i gången och vara inne själv när den stora är borta
Vi har även provat longera i grimma en liten stund och det gick fint.
Nu denna veckan så ska vi börja med att ha bett i munnen och gå på lite längre promenader.
Vill gärna ha lite fler förslag på vad man kan hitta på. Detta är min första 1- åring ´och min första ponny. Men lite förslag på tex trick träning hade varit roligt.
Jag gör ingenting med mina ettåringar mer än att gå ut och gå med dem, borsta dem, verka dem, pyssla med dem och ge dem kärlek och mat. :-)

#1 Va roligt… Ingenting o sen gör du ju en massa! =) skoja bara…
jag har oxå en 06… fast ett halvblod men här är d samma sak..
Borstar, kratsar hovarna.. korta promenader nån gång i veckan och så åker vi till hovslagarn va 7:de vecka så då blir d ju transportträning… =)
Min ettåring har lärt sig hur man uppför sig i de flesta sammanhang - gå ordentligt i grimma, uppföra sig när hovslagaren är här, lasta och åka transport m.m. Till våren börjar jag nog tömköra lite smått.
Just det, hon har löshoppat i sällskap med äldre häst också.
#2 Jo visst, men det hoppas jag alla gör med sina unghästar. Däremot att typ löshoppa, longera, vänja vid sadel och träns, mm som vissa gör, det gör inte jag.
#2 Ja man gör ju vad man hinner med
. Jag har ett halvblod på sex år och han tar lite tid.
Min lillkille har gått på bete sen i april och inte blivit hanterad alls så bara att stå i box var helt nytt för honom och även att lyfta på tassarna, där han gick så slet han ner allt själv så han hade aldrig blivit verkad men han skötte sig som en gud. Hovis sa att om han var så lite hanterad som jag sa så hade jag gjort ett bra jobb på bara en månad
så man kände sig lite stolt.
Men nu kan han gå på alla fyra benen , när han kom så hade stakaren bara två bakben att gå på 

#4 börjar vänja vid sadel redan ? alltså bara en fråga inget ont..
jag har vant vid träns, vanlig hantering så som , stå bunden i stallet, kratsa o verka hovar, åkt transport, varit på utställning mm, lite lättare promenader, väntar tills de är 2år med tömkörning osv.

#6. Hon gör inte det, står det ;)

Ja det såg jag.. men jag undrar om det finns sånna som gör det. skrev inte att hon gjorde det..
just nu ha jag ingen 1 åring.. men när jag har en 1 åring så lär jag den stå uppbunde, borsta, pyssla, tömkör, löshoppar, gå på promenader, ibland får den följa med som antingen handponny eller så får den springa lös när jag e ute o rider, ibland så cyklar jag med ponnyn mm
Jag gör ingenting. Bokstavligt talat ;) Han går på bete ett halvår i taget och då tas han endast in för verkning. Innan betet hann vi gå några kortare rundor och stå uppbunden lite. Bar sele en gång också. När han kommer in i november så ska han börja få ha bett i munnen och slutligen tömköras.
#6 Är väl inget fel att de får ha sadel på sig? Shettissadlarna brukar ju vara lika lätta som en sele och så länge ingen sitter i sadeln tycker inte jag att det är fel.

ok då. jag tyckte bara det var tidigt, men jag kan mkt väl ha fel. mitt halvblod jag hade fick ingen sadel på förrän vid 2.5 år men det är ju lite skillnad.
glöm va jag sa..

våran ett-åring är kaon snäll. Har lyftat benen som han var lite. Min lillebror på 3 år leder in han själv nu. Pontus kan även sitta på han. Nalo har haft sele och träns på sig en gång.
Här är det det vanliga med att stå uppbunden, lyfta hovar. pysslar och pillar, han har haft träns två gånger, hoppar gör han dagligen i hagen.. har en passage där det är ett litet skutt så det har jag inte lagt ngn vikt vid. Promenader har vi gått på också- mkt uppskattat
Kommer troligen lägga på en liten ponnyputa i vinter. Han har även promenerat över pressening och över pall.. han är så framåt och nyfiken, mkt duktig kille. Jag har gjort som så att jag aktiverar honom lite i perioder.. Under två veckor gör vi lite varannan dag utöver den vanliga visitationen.. Det kan vara att gå in i stallet själv och stå uppbunden under rykt, sen beröm och ut i hagen igen. Det lilla räcker för att han ska ha lärt sig jätte fort. Mycket lättlärd.
Lastträningen ligger vi dock efter med då vi har tre mil enkel väg till närmsta hyrkärra och har tyvärr ingen egen.

"#12 vad menar du me "_mitt halvblod jag hade fick ingen sadel på förrän vid 2.5 år men det är ju lite skillnad"…. ?
_Bara nyfiken då ja har ett eget halvblod som är 1 just nu….

Gör inte så mycket med dem , någon har varit iväg och visats på utställning annars går de på bete och ha det gött fortfarande, de verkas och sådant så klart
Mina 1-årinar går i förskola för tillfället :-) så det kan uppföra sig, bli verkade, stå still, uppbundna, lastade osv. Inga stora krav än så länge.
#17 Det här med att kalla det förskola tyckte jag var gulligt=)
men det är sant att det är en slags förskola.
Jag brukar inte göra nånting alls. I år har jag gått mycket med åringen dock för jag hade tänkt visa henne men det blev inte så. Annars skrotar dom i hagen och får lov att vara häst… Givetvis blir den verkad men inget annat.
Nu har 06:orna växt en hel del så jag tänkte dra upp den här tråden lite. Blev inspirerad av 07 tråden. 
Jag gör detta med James:
En gång i veckan blier det mys och borst mellan skaklarna (jag ställer in honom mellan skaklarna och borstar honom samtidigt som han inte får gå någonstans.)
En gång i veckan så blir det mys och ev lite trickträning (stå med hovarna i däcket och gå genom rockring.)
En gång i veckan så tar vi en promenad, ibland med ettåringspolaren Karat och går i skogen och dylikt.
En gång i veckan tömkör vi (typ rundan runt huset.)
Så vad gr ni med era treåringar?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag tömkör mina 06:or ett par gånger i veckan. Ska förhoppningsvis snart dra släpa.

Jag tömkör min 06:a, också snart dax för släpa. Mellan varven tränar vi agility, hoppa hinderbana och går på promenader. Hon är även sutten på och barnen har 'åkt' med. Tanken är att hon ska starta på travet i år, så tömkörningen prioriteras :)

Matar med massor av mat….
Kör några grr i veckan lite lätt motion hemma på banan.