Hingst eller Vallack?
Joystick Diablo född -07 är i dagsläget hingst.
E Joystoy
U Diora
Han är visad i Lövånger i somras
Kommer om allt stämmer att visa honom någon gång i sommar igen och på Kanelbulle utställningen i Sikeå i oktober såklart..
Joystick är då en underbar liten kille och min första hingst OCH shettis. I stallet har jag även en nordistravare som ska tävlas skolkörning..
Idag är Joystick på god väg att vara inkörd. Han har då dragit vagnen flera gånger utan rektion.. Är trafikvan och mycket van med rullator, permobil och en något klumpig matte..
Jag har inga avelsplaner med honom MEN eftersom han och Krutrök har så stort utbyte av varandra så finns inga planer på kastrering..
Finns det någon mer som INTE kstrerar för att det fungerar praktsikt bra med en hingst? Hur mycket av lekfullheten försvinner vid en kastrering??? Tack vare Joystick har min nästintill överaktiva nordsvensk bliivt lugnare i sig själv och kan SLAPPNA av på ett helt annat sätt

Min 6-årige valack är väldigt lekfull och fungerar jättebra ihop med hingstfölet. Han kastrerades vid 16 månaders ålder.
Jag har två icke-avelshingstar på 15 år och vill inte kastrera dem då jag är rädd att de ska förändras. Det fungerar alldeles utmärkt att ha dem som hingstar och då ser jag ingen anledning till att kastrera dem. En annan häst som jag har kastrerades som 4-åring (nu är han 10 år). Han förändrades ganska mycket efter kastreringen, tappade det "lilla extra" som hingstar har. Lekfullheten har inte försvunnit, han är lika busig idag som han var innan kastreringen =)
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
Det där "lilla extra" som många tycker att hingstar har, är väl det som sitter mellan bakbenen?
För många år sedan hade min kompis en hingst, halvblod, som kastrerades när han var 9-10år. Han hade betäckt ngr ggr. Han var skrikig och gapig, och en utmärkt hopphäst. Efter kastreringen försvann hingstbeteendet, men ganska långsamt, men han blev en bra mycket bättre hoppare! Anvvände energin till något vettigt istället för att "hingsta"!
Mitt gamla halvblod 25 år, vallack, är nog den busigaste i hagen. Han ligger på knä och busar med shettisarna!