Eksemponny
Jag har en liten undran angående en väns ponny som nu är fyra år. Helt klart har han eksem och har så haft detta från det att hon köpte honom som fölunge. Vi trodde till en början på päsätare och gjorde behandling för detta fast vi inte kunde hitta några.
Nu till min fråga.
Ska man kontakta eventuell hingstägare eller stoägare som är föräldrar till ponnyn eller bara låta det vara.
jag tycker man kan forska lite i det kolla om modern/lr på sin sida har det eller på faderns sida. Har ni pratat med vetrinär tänkte om dom kan säga/tros vad den får eksem av. E ju mängder en häst kan få eksem av.

Ja 2 olika vetärinärer har konstaterat eksem och jag har själv haft kontakt med eksemhästar så jag är övertygad efter 4 år att detta är det också. Men precis som du säger det finns mängder av anledningar att en häst får eksem…
Är det någon som sett eksem så tidigt som på en fölunge?
Forskarna anser sig säkra på att s.k sommarekesem orsakas av allergi mot svidknott och inget annat.
Det är inte nödvändigtvis så att eksem finns synligt hos någon av föräldrarna eller deras föräldrar i sin tur. Det kan vara flera olyckliga omständigheter - kombinationer av anlag i DNA - som gör att allergin bryter ut.
Jag har haft två eksemponnyer - den första var min första shettis. Ingen av hans föräldrar har haft eksem, han hade både mormor, morfar, farmor och farfar elitpremierade och det hade de nog inte varit med eksem i bagaget… Mamman till denna ponny har dock lämnat 4 eksemavkommor med olika hingstar, så merparten av anlagen kommer troligen från henne.
Sen andra är en ponny jag själv har fött upp. Jag har också fött upp mamman till den, ägt mormor och morfar, ägt pappan, känner ägaren till farmor och har haft farfar på station. Ingen av dessa har haft några eksembekymmer och av dem har visat några som helst eksemtecken. I detta fallet kommer jag ta en avkomma i taget u. mamman till eksemponnyn och avvakta några år innan nästa betäckning för att se om hon skulle lämna fler eksemavkommor. Jag vill inte betäcka år efter år och sen bli stående med ett helt gäng kliande stackare.
Ja, jag tycker att du kan kontakta uppfödaren/ägaren till stoet och gärna även ägaren till hingsten, bara för att berätta att ponnyn ifråga har fått eksem. Lägg inga värderingar i det utan bara "jag vill att du ska veta hur det blev".
#2 Japp, jag har sett det. Det var dock en reaktion på ett lösspreparat, men det blev beständigt.
Forskning pågår nu, och det har visat sig att det kan hjälpa att vaccinera mot ringorm. Värt att prova!