Foderponny
jag ska troligtvis skaffa em foderponny om ca 2 månader. Jag ska åka och titta på honom på Torsdag
. Han är en 10 årig hingst. Nu undrar jag om det är något speciellt som jag bör tänka på när jag provkör honom och så? Skulle vara bra med några tips :)
Be gärna att få se honom köras i alla gångarter innan du själv sitter i vagnen. Från sidan har du bra sikt och kan se hur han går och uppför sig framför vagn. Väl i vagn så kör inte bara raka sträckor, testa lite krummelurer och svängningar också. Finns möjlighet så kör längst trafikerade vägar också.
Och så känner jag att jag måste påpeka det efter att ha kört en shetlandsponny som enligt ägarens utsago var "jättevälkörd". Hoppa ur vagnen om det inte känns bra, känn inte att du måste köra minst 10 minuter trots att hästen flippar ut. Hästen som var "jättevälkörd" var okontaktbar, försökte meja ner vagnen sidoleds, försökte ställa sig så fort man ställde krav på honom. Kan säga att jag hoppade ur vagnen efter fem minuter och sa att jag inte skulle ha honom.
Ok tack! Bra tips. Ägaren har sakt att om jag vill ha honom så får ja bestämma om jag vill ha honom kastrerad då ska han kastreras nästa vecka. Jag hoppas han är bra. Han verkar det iaf. och ägaren är jätte trevlig! vilket jag tycker är ett stort + .
Prova även "basic", dvs spänna av och på och sådant, små men ganska viktiga saker. Jag skulle nog eventuellt vilja prova att tömköra också om jag skulle titta på en körponny. Lycka till!
ja det är nog också bra! det ska jag göra
Tack!
Fler tips?