Minsta hingsten
Undrar om någon har koll på vilket som är den minsta godkända hingsten som betäcker i Sverige ( både rshingst och utlandsgodkänd) samt vem som äger den.
Varför vill du avla på så smått som möjligt?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Vill bara veta hur liten den är samt gärna se.
Frågan kom sig pga av en diskussion
Jag har nog de två minsta: Fairy Gilder fux 79 cm och Parlington Giles svart 79 cm, de finns på www.northstarstud.se
Stjernens mini-Dusty som står på Stuteri Midgård mäter 75 cm. Menar du bland RS-hingstarna så vet jag inte vem som är minst, Harm van Keizershof är 79 cm liksom Let's Try Again.
#5 Hon skriver ju vad hon menar, rshingst ( uppfattar jag som godkänd i Sverige) och utlandsgodkänd är den ju godkänd i hela EU, så uppfattar jag det iallafall.
Vipke vd Zandhoven på stuteri Jäboruder är 75 cm, är han minst kanske ?
Då är det tydligen 4 RS-hingstar som är lika små, Fairy Gilder,
Parlington Giles, Harm van Keizerhof o Lets Try Again men de är inte
minst.

Ni har ju även hingsten Tasano, som är riktigt liten, 72cm. Han står i Mariestad.
#3 Ver det mig du riktade sitt svar till?

Ok då vet vi, någon trodde 75 cm men tydligen fanns en mindre. >Tack för alla svar, vet ni om det finns bild på Tasano någonstans?
#11 gillar din Vipke

# 13 Tack för hjälpen

15# Hur liten är Tabaluga?
" Ja, du nog står det 75 cm på Vipke på hemsidan ha ha.

Tabaluga är 76cm
När man pratar avel ska man väl inte hänvisa till hingstar som inte ens är veterinärt ok? Menar du denna Tabaluga DE 0411579497
Citerat från www.svehast.se
Hälsotillstånd: 1 mm överbett, patella luxation höger bak. Hälsotillståndet uppfyller ej rasvisa krav. Hingen har genomgått internationellt överenskommen veterinärbesiktning med ej godkänt resultat.

Ja, det måste vara ordning och reda i tråden. Helt rätt Thiffany 
#19 Han har ju uppenbarligen använts i aveln ändå…
#21 De är möjligt, men man kan ju hoppas att fler inte använder en icke ok hingst då 

Men han är inte använd efter det heller.
#19 VA!!!
1 mm överbett
# 24 Det var nog inte överbettet som var huvudproblemet i den hingstens hälsotillstånd.
#25 Ok! Men jag trodde att över/underbett var hälsotillstånd.
# 26 Över/underbett är ett hälsotillstånd.
Tyckte din smiley gubbe borde bara mer upprörd över hingstens andra anmärkning. 

en dum fråga, men denna hingst var väl ändå godkänd i ett annat land ? och ett överbett kommer ju inte bara så.. o patella borde ha visat sig då oxå… eller , rätta mig om jag har fel. ?!
Ngr mm överbett godkänns väl, men nolltolerans på underbett, trodde jag.
#27 Håller med Ella, patella är värre!

Vi har kommit lite från ämnet nu, eller?

Jag blir lite fundersam.
Både på Vipkes och Lorbas avkommor står att härstamningskontroll på fadern saknas. Varför är det så? Varför betäcker man alls med en hingst där härstamningskontrollen inte är klar? Som Shetland blir väl avkomman helt "värdelös"?

#32 Lorbas vet jag inget om, men Vipkes DNA är klart nu. Där hade blivit en miss med papprena vid importen. så det ska va klart nu !
# 33 Hingstar skall vara härstamningskontrollerade före de används i avel för att avkomman skall ha möjlighet att föras in i stamboken.
# 32 Tycker som du. Innan man sätter en hingst i avel och framför allt lånar ut hingsten ska man som hingstägare se till att ha alla papper i ordning.

#34 jag skrev kanske lite konstigt, men Vipkes papper var klara men det blev något fel. jag ska inte svara mer på detta då det inte är min hingst. Sen är det kanske bättre o kolla med ägaren av hingstarna i fråga.
men nu gällde väl denna tråden storlek på minihingstar ?? så vi är lite ur spår..
#35 Jo men den frågan är väl besvarad.

Påpekar igen, ämnet i tråden är ur spår, starta ny tråd om ni ska fortsätta diskutionen om andra saker.

#37. Det är fortfarande små hingstar som diskuteras och det är väl i högsta grad intressant om de är DNA-testade eller inte.
#38 Men snälla! Det är väl inte mer intressant med DNA bara för att det handlar om mini, tycker det verkar som om någon är ute efter särskilda personer, vore trevligt om Ni slutade upp med det om inte, sopa rent framför er egen avelsbox innan ni ger er på andras.
Självklart ska alla papper vara iordning innan, men missar händer, eller är vi så felfria inom mini aveln?
#38 Men snälla! Det är väl inte mer intressant med DNA bara för att det handlar om mini, tycker det verkar som om någon är ute efter särskilda personer, vore trevligt om Ni slutade upp med det om inte, sopa rent framför er egen avelsbox innan ni ger er på andras.
Självklart ska alla papper vara iordning innan, men missar händer, eller är vi så felfria inom mini aveln?

#40. Du har helt rätt. Att DNA-provet är i sin ordning är lika viktigt vilken hingst det än gäller.
Jag vet inte riktigt hur jag skall sopa framför min egen avelsbox. Någon avelshingst har jag inte och min hittills enda Shetlandsuppfödning är en valack. Någon mini har jag aldrig haft och kommer heller inte att skaffa.
Vad är det som gör det så farligt att påpeka att DNA-proven inte är klara? Det är offentliga uppgifter som vem som helst kan läsa sig till i webstamboken.
Jag svarar på detta eftersom du hänvisade till mitt inlägg i #38.

Man behöver inte vara ute efter någon ,utan något, förklaringar,kunskap.
man ska veta var man söker upplysningar som i #19
vi är nog många som undrar som #28
varför betäcka när inte avkomman kommer in i stamboken eller kan den göra det? #32
skulle vara bra att veta vad man ska se upp med vid import så andra slipper samma problem #33
var hittar jag om hingsten är DNA testad #38
Dessa punkter och många fler tycker jag det skulle vara intressant
att veta mer om ,och det utan att vara ute efter någon .

Är där ingen mer än jag som undrar över de punkter i #42 eller är det ointeresant att diskutera och få kunskap för att minska risken att gå i fällan på någon oseriös

#44 Jisses så liten han är! 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

# 45 Som det heter, liten men naggande god!! 
Var finns Lorbas någonstans?

#47. Sök i webstamboken.

ååå lilla Tasano =) han är inte stor den mannen men de tror han allt =). Minns när han stod på jäboruder =)

#47 Vad jag förstått så står han i Väderstad i Östergötland, men jag kan ha fel.
#50 Jo det gjorde han förra året iaf… då var jag och tittade på honom…

nu kan jag inte storleken på min egen hingst heller. I hans pass står det visserligen 73 cm, men vvi har mätt honom till 75 cm och inte 74 som jag skrev.